Even een update van Lorenzo(heel lang)

  • deborah mv L&R

    Twee jaar geleden had Lorenzo enorm last van migraine, het duurde ook nog eens heel lang. Dus ik ben toen naar de huisarts gegaan, die heeft mij voor de zekerheid doorgestuurd naar een kinderarts. Hij heeft toen een MRI en een EEG gehad.

    De uitslag was: Epilepsie(abcenses) en 3 goedaardige cystes zo groot als walnoten.

    Hij zat al bijna 2 jaar op logopedie, maar de vooruitgang kwam er niet, hij was meegegroeid maar de achterstand was niet ingehaald. Ook zat ie onder fysiotherapie, voor zijn motoriek, hij viel veel, rent heel houterig, en hij kon de pen/penceel/potlood niet goed pakken.

    Hij ging steeds meer op school, in zichzelf keren, kinderen wouden niet meer met hem spelen etc… Na 2 jaar onderzoeken, nog een MRI, 2x EEG's en een psychologische test, kwam eruit PDD Nos,

    Nu zit hij in groep 3, en het gaat eigenlijk emotioneel gezien niet zo best. Kindern snappen hem niet, hij snapt de kinderen niet. Hij word gauw verdrietig en is nogal kwetsbaar. De lesstof snapt hij wel, alleen kan hij dat klassikaal niet aan. Hij wilt ook graag vaak op de gang zitten, want hij heeft pijn aan zijn oren/hoofd zegt ie dan.

    Afijn, ik kan er nog wel een verhaal aanvast maken, maar nu komt het.

    De medische kinderpsycholoog en kinderarts zeiden al: In groep 3 gaat hij het heel moeilijk krijgen, en dat bleek al de eerste maand. Toen hebben wij al een aanvraag gedaan voor SBO. Dan moet je een verklaring hebben, alles invullen etc.. en dan moet he tnaar het zorgplatform van de school. Nu 4 maanden later, ligt het nog steeds bij het zorgteam. 5 febr. krijgen wij dan eindelijk een adviesgesprek.

    2 opties zijn er dan: Of hij moet op deze school blijven, met alle gevolgen van dien, hij zit nu al in een kleine klas, maar volgend jaar komt daar een extra klas in, en worden het 30 kinderen, dat gaat hij never nooit trekken.

    Of, hij moet naar SBO, wat heel fijn zou zijn, maar die zitten op dit moment vol.

    Mijn vraag is, zodalijk word het optie 1, wat kan ik doen om daar tegen in te gaan.

  • deborah mv L&R

    Ik had ook 2 opties voor de SBO, een in Noord en een in Zuid, ik woon zelf in Zuid.

    In Noord kon niet, want ik kan helaas niet zelf brengen, want ik heb nog een zoontje die ik naar school moet brengen, dan kan ik in een kwartier tijd niet Lorenzo ook nog eens naar school brengen.

    In Zuid was er in oktober nog plekken zat, maar die heb ik van de week gebeld, en de plaatsen waren heel erg schaars op het moment. En als ik groen licht krijg van het zorgplatform, dan moe thet nog naar de PCL commissie, en die vergaderen ook pas om de 4 weken.

    Ooh wat ben ik aan het klagen, sorry daarvoor, maar mijn energie is op aan het raken

  • Roos72

    Ik heb helaas geen oplossing voor je, maar het verhaal over school is zeer herkenbaar. Ook hier nu klassen van 22-23 kinderen en nog te doen, maar straks naar groep 4 worden het er ook 30 of meer. EN de intern begeleider denkt dat ze het wel redden met een rugzakje(van een uurtje per week???? grappenmaker).

    Ik zou het erg zonde vinden als hij straks strand in groep 4 en dat er dan alsnog wat aangevraagd moet gaan worden. Heel erg omdat hij het leertechnisch prima kan, alleen de concentratie en het sociaal/emotionel gebeuren niet en daar heb je nu eenmaal meer hulp voor nodig dan 1 juf met 30 kinderen om zich heen kan geven.

  • marco den Haan

    Hoi Deborah,

    Het ergste is het voor Lorenzo. Hij krijgt niet datgene waar hij nu op zit te wachten.

    Wat betreft de school hebben wij “geluk” gehad, aangezien de juf onze zoon meer zag als lastpak dan iemand die ander werk aangeboden wilde krijgen.

    Als er duidelijk een diagnose PDD-NOS ligt, lijkt het mij dat er z.s.m. uitsluitsel komt van het “zorgteam”. Via de schoolbegeleidingsdienst of de kinderarts moet je

    alles kunnen versnellen( althans ,dit was in ons geval )

    Ik hoop voor jullie dat Lorenzo snel op een SBO-school komt.

    Groeten

    Marco den Haan

    vader van Matthijs (bijna 9( Asperger)

  • deborah mv L&R

    Bedankt,

    Ik laat jullie weten wat er 5 februari uit het gesprek is gekomen

  • Nikita

    Deborah anders gebruik maken van een onderwijsconsulente ingesteld door de minister van onderwijs,cultuur en wetenschappen.

    Door bemiddeling van de onderwijsconsulente.kwam onze zoon die al een half jaar thuis zat omdat zijn school niet wist om te gaan met pdd nos,toch op een voortgezet specialonderwijs van onze keuze waar ook een wachtlijst was.

    Hier de site:

    http://www.onderwijsconsulenten.nl/

  • Chantal

    Beste Roos,

    Wij zitten met onze zoon (6,5 jr - asperger) in hetzelfde schuitje als jullie. Hij zit nu in groep 3, begon daar supergoed, maar zat in de klas met een ander jongetje met soortgelijke problematiek. Dat ging helemaal niet goed en escaleerde met de week. Uiteindelijk is onze zoon na de kerstvakantie in een andere groep 3 gestart, waar veel structuur heerst. Lijkt wel wat beter te werken, maar de IB-er van school is aan het onderzoeken waar hij het beste mee geholpen kan worden (rugzakje) en aan de hand daarvan hebben we morgen een gesprek op school. Iemand van het autisme centrum heeft hem geobserveerd en wil hem eigenlijk z.s.m. op een SBO. Hoe staan jullie hier tegenover? Het roept bij ons zoveel vragen op.

    Groet,

    Chantal

  • Roos72

    Ha Chantal,

    Bij jullie dus precies de andere kant op.

    Ik heb juist aangegeven dat ik speciaal onderwijs geen punt vind, maar school denkt het te kunnen redden met een rugzak en bij jullie lijkt het andersom te zijn.

    Als je zeker wilt weten of het sbo iets is voor je kind, moet je eens op sbo in de buurt een gesprek aanvragen of op hun site kijken.

    Ik moet zelf ook over die drempel heen, heb wel de site bekeken, maar ben nog niet op gesprek geweest. Ik wil nu eerst het 10(20) minuten gesprek afwachten of het echt leertechnisch nog steeds zo goed gaat als 2 maanden geleden.

    Dat hebben wij over 1,5 week. brrr.

  • assepoester

    Hallo Deborah,

    Wij zitten in dezelfde situatie, onze dochter nu 9,5 jaar zit in het regulier groep 5. In groep 4 heeft ze gedoubleerd. Ze heeft het zwaar op school, het hele onderwijs is afgestemd op groepswerken. Funest voor haar. Ze loopt op haar tenen. Sociaal emotioneel zit ze helemaal niet goed in haar vel. Enorme faalangst, onzeker, bang noem maar op. Voor een aanvraag op het SBO moet een onderwijskundig rapport naar de PCL worden gestuurd. We vragen nu ambulante begeleiding vanuit een SBO aan op niveau 4. Een ambulant begeleider komt dan observeren en met leerkracht en kind werken. Mocht dit niet de juiste beslissing zijn dan kunnen de ouders plaatsing op SBO aanvragen. Let op dit is plaatsing op een SBO niet op een REC4 school want dit gaat via de Commissie voor Indicatie van het REC.

    Je moet als ouder duidelijk aangeven waar de knelpunten voor je kind liggen.

    Dit moet je splitsen in sociaal emotionele problematiek waar leerproblematiek uit voortvloeit. Vandaag vroeg ik m'n dochter hoe het ging. Ze zei wanneer gaan we op vakantie, want dan is m;n hoofd tenminste lekker leeg. Ik vroeg wat er allemaal in haar hoofd zat. En vroeg of ze het moeilijk vond op school. Tot die tijd zei ze altijd nee, dat ze het niet moeilijk vond. Ik dacht dus oh ze ervaart het niet als moeilijk. Maar vandaag zei ze nee mam niet moeilijk, maar heel erg moeilijk. Ik kreeg een brok in m'n keel. Ze heeft asperger en neemt taal erg letterlijk……

  • Chantal

    Beste allemaal,

    Inmiddels hebben we gesprek op school gehad en zijn we gaan kijken op de SBO. Wat een superschool is dat… er heerst structuur en een rust. En dan de klassen: 2x zo groot als zijn huidige klas en de helft zo weinig kindjes. Dit is het volgens ons helemaal voor onze zoon. We hebben dit duidelijk aangegeven op zijn huidige, reguliere school. Nu gaat het balletje rollen, we moeten een vragenlijst invullen voor de PCL (commissie), de adjunct van de SBO komt onze zoon deze week observeren in de klas en dan wordt alles in gang gezet met als doel hem over een week of 3 over te plaatsen naar de SBO.

    Had van onszelf niet verwacht dat we zo enthousiast zouden zijn, maar zien dit echt als een kans voor onze zoon!

    Wat jullie ook schrijven: regulier onderwijs is werken in groepsverband, met veel kindjes in een (kleine) klas en dat kan onze zoon ook echt niet bolwerken. Hij kent de regels in de klas en doet zijn uiterste best om zich daaraan te houden, maar moet zich daarmee zo inhouden, dat elke ‘tegenslag’ (in zijn ogen) leidt tot inpulsieve acties, waarbij hij andere kinderen pijn doet of een soort ‘blaffen’ uitstoot. Wat doen we hem aan als hij hier moet blijven? Hij moet lekker zichzelf kunnen zijn en straks, als hij groot/oud genoeg is kunnen zeggen “dit ben ik, ik heb asperger, en zo ga ik ermee om.”

    We zijn erg benieuwd wanneer alles in werking gezet wordt, want we zijn erg positief. En de school steunt ons enorm in deze. Dat lees ik vaak anders op dit prikbord. Daar ben ik heel blij om!

    Groet,

    Chantal