autisme en zindelijkheid

  • mig

    goeiemiddag allemaal…

    zal me even voorstellen ben alleenstaande moeder van een lieve zoon die 5 jaar en autistisch is.

    Zijn IQ is 115..

    Hij is een vrolijk mannetje en itelligent maar het zindelijk van sorry voor het eoord poep nog niet is….plassen gaat prima

    hij stagneert nu in de doorstroming naar smok-onderwijs omdat hij dat alleen nog niet onder de knie heeft….heeft iemand misschien nog tips??

    bij voorbaat bedank voor het lezen..

    Met vriendelijke groet Mignon

  • ammie

    Het is een heel normaal woord hoor Mignon……..Poep!:D

    Er bestaan poeppoli's……….weet niet waar maar mss. als je ff googled.

  • carla van dewaal

    hallo mig.

    wij hebben een zoon van 19 jaar.

    met een vorm van autisme met een laag IQ.

    maar door heel veel trainen.

    is het ons gelukt om hem helemaal zindelijk te krijgen.

    zowel overdag als snachts.

    groetjes carla

  • Can

    Geduld hebben en houden voorlopig:) Onze jongste zoon (pdd nos) is op zevenjarige leeftijd doorgestuurd door de huisarts naar de ploeppolie van het ziekenhuis ( lees plas en poeppolie:D) dit na een vraag om een luiervergoeding van mij. Kinderarts wilde dat eerst niet geven en stuurde ons door naar de kinderfysio om bekkenbodemoefeningen te doen en we moesten regelmatig naar de plaszuster die hem op de wc zette, deze wc registreerde de hoeveelheid plas plus de plasdruk

    plus daarna kreeg hij een soort echo zodat ze konden zien hoeveel ml plas in zijn blaas achterbleef.

    Resultaat is dat het iets heeft geholpen. Van de kinderarts kregen we goede tips om hem op vaste tijden op de wc te zetten, voor de ontlasting drie keer per dag en dan moest hij drie minuten blijven zitten (tenzij hij gepoept had)Voor de plas 8 keer per dag, ook vaste tijden, dit in overleg met school want die moet hem dan ook sturen.

    Na overleg met de kinderfysio hebben we dit opgenomen met de ortopedagoog van het cluster 4 school waar hij nu zit zodat ze hem smiddags na het eten na de wc kunnen sturen…

    Vijf jaar vind ik nog erg vroeg, in die tijd werkten wij thuis met beloningsysteem en dat systeem raadde de ortopedagoog ons ook aan.

    Bij poepen in de broek negeren en belonen bij poepjes op de wc.

    Nu is meneer 8 jaar, heeft snachts een luier om en poept vrijwel niet meer in de broek. Plassen ook niet meer maar snachts dus wel

    Als je meer wilt weten hoor ik het wel

    succes

    Can

  • mig

    tnx can voor je reactie …

    Hij is een vrolijk lief mannetje en ik doe pries wat jij zegt…

    Wil hem niet het gevoel geven dat hij nual faalt ik beloon hem met liefde en voor hem is dat genoeg

    maar het probleem is dat de school zeurt..hij heeft een iq van 115

    Intresseert me nix ik zie een 5 jarige die blij is en hou zo van hem…

    maar de school en inspectie zeuren omdat hij moet doorstromen…

    Voor de rest is zijn zelfvertrouwen top maar dor andere wordt het weer de grond in geboord…omdat het nog niet genoeg is..

    ben zo vaak in discussie gegaan dat kinderen ook de ruimte moeten krijgen om kind te zijn…

    Maar het lijkt wel of de volwassen leeftijd naar 12 is terug gebracht…

    We komen er wel samen…

    Bij mij is die veilige haven wat hij zo nodig heeft en dat heeft hij..

    groetjes Mignon Can schreef:

    >

    > Geduld hebben en houden voorlopig:) Onze jongste zoon (pdd

    > nos) is op zevenjarige leeftijd doorgestuurd door de huisarts

    > naar de ploeppolie van het ziekenhuis ( lees plas en

    > poeppolie:D) dit na een vraag om een luiervergoeding van mij.

    > Kinderarts wilde dat eerst niet geven en stuurde ons door

    > naar de kinderfysio om bekkenbodemoefeningen te doen en we

    > moesten regelmatig naar de plaszuster die hem op de wc zette,

    > deze wc registreerde de hoeveelheid plas plus de plasdruk

    > plus daarna kreeg hij een soort echo zodat ze konden zien

    > hoeveel ml plas in zijn blaas achterbleef.

    > Resultaat is dat het iets heeft geholpen. Van de kinderarts

    > kregen we goede tips om hem op vaste tijden op de wc te

    > zetten, voor de ontlasting drie keer per dag en dan moest hij

    > drie minuten blijven zitten (tenzij hij gepoept had)Voor de

    > plas 8 keer per dag, ook vaste tijden, dit in overleg met

    > school want die moet hem dan ook sturen.

    > Na overleg met de kinderfysio hebben we dit opgenomen met de

    > ortopedagoog van het cluster 4 school waar hij nu zit zodat

    > ze hem smiddags na het eten na de wc kunnen sturen…

    > Vijf jaar vind ik nog erg vroeg, in die tijd werkten wij

    > thuis met beloningsysteem en dat systeem raadde de

    > ortopedagoog ons ook aan.

    > Bij poepen in de broek negeren en belonen bij poepjes op de wc.

    > Nu is meneer 8 jaar, heeft snachts een luier om en poept

    > vrijwel niet meer in de broek. Plassen ook niet meer maar

    > snachts dus wel

    > Als je meer wilt weten hoor ik het wel

    > succes

    >

    > Can

  • Tineke Franssen

    Mignon,

    Ik weet niet of dit probleem nog speelt. Mijn zoon is 6 met Asperger en poept met vlagen ook nog in de broek, soms meerdere keren per dag. Ook vrolijk, intelligent en vindt zichzelf (nog wel) geweldig. We gaan de “sensorische integratietherapie”-kant op. Als je wilt kan ik laten wetgen of dit helpt. Iets anders wat we zijn gaan doen nu we weten dat hij Asperger heeft en iets van wat dat inhoudt: vertellen dat andere kinderen dat echt wel vies vinden, kinderen met een autisme-stoornis leggen dit soort verbanden niet zo snel uit zichzelf, en hij wil wel graag meer vriendjes.

    Poep-poli's (waar onze zoon ook is geweest) weten vaak niet zoveel van de autisme-gerelateerde kant en bij Stijn legden ze vooral nadruk op belonen. Daar was onze Stijn niet zo van onder de indruk (vaker bij autisme), dus dat doen we niet meer. We hebben ons echt suf gestickerd zoinder veel resultaat.

    Overigens gaat de school een rugzakje aanvragen omdat ze niet altijd de mankracht hebben om Stijn te helpen met verschonen, dat kan hij echt niet zelf dat wordt een grote puinhoop. Als mijn vriend of ik moeten komen vanuit ons werk kost dat erg veel tijd en mist hij op den duur te veel lessen, en dat rugzakje kunnen ze dan op de een of andere manier weer gebruiken voor zoiets praktisch als helpen op de WC maar dus ook voor begelied spelen.

    Geroetjes en succes

    Tineke Franssen

  • marina

    Onze zoon was 13 voor het lukte om met behulp van een plaswekker 's nachts droog te worden.

    Toen hij zeven was, werd zijn zusje geboren en dat was vermoeden wij, de aanleiding dat hij weer in zijn broek ging poepen. Althans, toen is het begonnen. Niet erg, maar wel zodanig dat hij een uur in de wind stonk zodat mensen opmerkingen gingen maken. Vaak gingen we aan de manier waarop hij stond, merken of hij moest en stuurden we hem naar het toilet.Het is nooit meer helemaal overgegaan, hoewel we er de laatste tijd voor het eerst niet veel meer van merken. Hij reageerde er op of het hem niet aanging als het weer mis was of werd kwaad op ons als we er iets van zeiden voor z'n eigen bestwil en hij leek niet het besef te kennen dat mensen hem roken. Als hij gespannen was had hij er eerder problemen mee.

  • marina

    wat me nog te binnen schiet: pas veel later kwamen we er achter dat onze zoon er ook vaak vaak last van had als hij laxerend voedsel at zoals sinaasappels, mandarijnen. Maar ook bij b.v. uien of ontbijtkoek was het vaak mis. Of het toeval was of niet: hij leek minder last te hebben als hij deze producten weg liet.

  • AnnemiekT

    Bij mijn zoon duurde het ook lang voor hij bijvoorbeeld zijn billen zelf kon vegen, hij “zag” niet hoe dat moest. Mijn tip: (misschien komt het wat bizar over, maar het werkt wel!)

    Laat hem een keer meekijken als zijn vader plast, dan ziet hij letterlijk hoe en wat hij moet doen.

    Zo heb ik mijn zoon leren billen vegen! (komisch maar waar!)

    verder veel geduld hebben!

  • piano

    Heel herkenbaar en veel overeenkomsten….Mijn zoon is ruim 4, bijna 5 en heeft ook een boven gem IQ gediagn met ass. Het is nog een waarschijnlijkheidsdiagnose omdat hij zo jong is. Hij vindt poepen op de wc ook enorm spannend en eng. Hij lijkt niet te kunnen loslaten. Plassen gaat goed. Dit heeft echter ook meer tijd gekost. Hij was toen bijna 4 en een half. Het zal vast komen. Wij blijven hem stimuleren en hem steunen. Het geeft me soms wel een machteloos gevoel omdat ik zie dat mijn zoon het heel eng vindt en op sommige momenten ook in paniek raakt. Ik kan er dan alleen maar voor hem zijn.