traag met wiskunde

  • Loes

    Hallo allemaal.

    Bedankt voor de reactie, maar dyscalculie is het niet. Opde lagere school was er nooit een probleem.

    En laten vallen kan ook niet want hij wil de technische kant op.

    Bedankt voor jullie meedenken.

    Loes

  • Susan

    Dan een heel andere vraag; Is het niet uitdagend genoeg dan?

  • Loes

    Het is zeker niet uitdagend, want hij vind school niet leuk. Maar mocht men wiskunde uitdagend maken voor hem dan blijft het werktempo langzaam denk ik. Dat had hij al op de lagere school. Hij schiet in de stress als je hem opjaagd.

    Misschien is het wel een kwestie van veel oefenen om snelheid te krijgen.

    School wil veel doen om hem te helpen maar weet ook niet hoe. En kado geven kunnen ze het niet.

    gr. Loes

  • kluizenaar Hans

    Loes schreef:

    >

    > Hallo allemaal.

    > Bedankt voor de reactie, maar dyscalculie is het niet.

    > Bedankt voor jullie meedenken.

    > Loes

    Daar zijn we met zijn alle voor om elkaar te helpen.

    veel succes verder.

    Met vriendelijke groeten

  • Susan

    Is er niet iets te bedenken waardoor school wat uitdagender/leuker wordt voor hem? Misschien dat dan het werktempo ook wat omhoog gaat.

    Waarschijnijk is dit ook allang geprobeerd. Ik probeer alleen mee te denken.

  • Loes

    Heel fijn dat je de moeite neemt mee te denken. Maar er is niet echt een oorzaak dat school niet leuk is. Ik denk misschien vanwege zijn autistisch denken. Ik hoop dat hij straks een richting kiest en dan een doel voor ogen heeft. MIsschien wordt het dan duidelijker voor hem waar hij het voor doet.

    bedankt maar weer

  • Chris

    Onze zoon was ook altijd traag met wiskunde. Hij heeft ook AAS (Asperger).

    De psychologe heeft op een moment aan het school een aantal voorstellen gedaan.

    -langer werken

    - bij proefwerken kregen de leerlingen een blad met de vragen en op een ander blad moesten de antwoorde geformuleerd worden. Hij kreeg zijn vragen op aparte bladen waar hij het antwoord direct onder de vraag kon invullen ( minder zoekwerk).

    De vragen werden auti-vriendelijk opgesteld: duidelijk en geen tweeledige vragen.

    DUS NIET : wat is de definitie van ……. in woorden en symbolen maar

    wat is de definitie van ….. in woorden

    (plaats voor antwoord)

    wat is de definitie van …. in symbolen.

    (plaats voor antwoord)

    Kernwoorden werden in het vet gezet.

    De leerkracht kwam tijdens het examen langs om “raar” opgeloste of onopgeloste vragen even met hem te bekijken.

    Hij had op dat moment een leerkracht wiskunde die wel zeer goed op de hoogte was van autisme.

    Het lukte. Hij had minder tijd nodig om de soms toch zo slecht geformulleerdevragen te ontcijferen waar hij zo veel tijd meer verloor. Hij had ook geen dyscalculie. Hij moest zijn wiskunde niet opgeven.

    Hij zit nu in zijn 5de jaar wetenschappen wiskunde en krijgt nog steeds meer tijd voor wiskunde maar het lukt.

    Hopelijk heb je daar iets aan.

  • Kluizenaar hans

    Loes schreef:

    >

    > Ik hoop dat hij

    > straks een richting kiest en dan een doel voor ogen heeft.

    > MIsschien wordt het dan duidelijker voor hem waar hij het

    > voor doet.

    Hallo

    Daar gaat het uiteindelijk om voor de persoon in kwestie. en daar gaat het eigenlijk wel voor iedereen om.

    Ik heb ook een doel voor ogen en weet waarvoor ik het doet. zoals met fauna onderzoek bezig zijn voor natuurbescherming en natuurbeheer en zo en verder heb ik nog andere dingen met een bepaalde doel voor ogen. Zelfs met mijn kluizenaarsleven heb ik een doel voor ogen en maakt het duidelijk waarvoor ik het doe. Ik kan alle prikkels en processen uitschakelen en zo aandacht op de fauna richten . De mening van iemand anders daarr over is onder schikt aan het doel waar ik het voor doet. ( positief of negatief )

    Dat is niet beledigend bedoelt naar mensen met een mening, maar ik heb er zelf niets aan.

    Ik wens u en de persoon in kwestie veel succes verder.

    Met vriendelijke Groeten

  • Loes

    Hey Chris.

    Dit is nou precies wat ik zoek, Super hier kom ik al een stuk verder mee. Heb je nog meer tips dan graag.

    Bedankt maar weer voor alle meedenkers