Zoontje van 8 enorme drift buien.....

  • Jacob Eefting

    Graag wil ik proberen bijn verhaal hier neer te zetten,onze zoon van 8 heeft PDNOS/ADHD een combinatie die erg lasig is voor hem,en zijn omgeving.Het mannetje gaat sinds dit school jaar naar een Renn 4 onderwijs,waar hij het naar eigen zeggen naar zijn zin heeft.Hij heeft hier voor erg op zijn teentjes moeten lopen door dat de juf hem gewoon weg niet begreep,en hem toen maar op de gang zette.Daarna groep 4 kreeg hij een meester die hem wel degelijk begreep en ook de ernst van de situatie in zag dat het op het gewone onderwijs niet lukken wilde..hoe het mannetje ook op zijn tenetjes liep.

    Na veel praten en door de goede keuze te maken (ander onderwijs) hadden wij de goede hoop dat hij rustiger zal worden door dat hij meer op zijn plekje zal zijn nu!Ik hoor wel van de ouders die hem een tijdje niet hebben gezien dat ie anders is gaan stralen…Maar ik wil het gaag zien maar zie het niet.Ik zie een mannetje die ongelukkig is en erg veel moeite moet en wil doen om begrepen te worden.Op school gaat het goed heb geregeld contact hem zijn juf..maar snap dan niet zo goed dat het thuis niet lukken wil.We hebben ook begeleiding van iemand van een zorg groep met tips en video home trainigen om mij te laten zien dat ik de dingen die ik doe goed doe..Ik twijfelde daar enorm aan.

    Het mannetje wordt nu weer heel vaak boos scheeft en scheld alles wat maar los en vast zit,gelukkig slaat ie zijn broertje en zusje niet,maar schopt wel tegen de deuren aan en gooit met dingen.Dat doet je pijn als moeder je staat aan de grond genagelt en wil hem heel erg graag helpen..Wij hebben samen ook een oefenig door middel van ademhalen..maar dat lukt dan gewoon weg niet,hij is dan te boos.

    Ik heb nu ook een tip met de stoptlicht maar dat werkt helemaal niet bij hem…

    Wij hebben een belonings systeem met krullen en dat werkt gelukkig wel.

    Verder probeer je alles goed voor te bereiden maar dat lukt gewoon weg niet altijd.

    Wel heeft hij moeite met regels waar ik niet van afwijk,gewoon weg als je dat gaat doen het helemaal verkeerd gaat vaste tijden voor de tv en lezen na het eten wat ik erg belangerijk vind..

    Door de week sta ik er veel alleen voor mijn man is veel weg en dat vinden alle drie de kinders erg moeilijk…

    Puff dit lucht fftjes op bedankt voor het lezen.

  • Juut 03-02-08

    Hoi ………. fijn dat je dit prikbord heb gevonden, kom er al jaren en het is heerlijk om idd je hart effe te luchten en vragen te stellen aan de mede ouders ( lees ervaringsdeskundige)………………………mijn eerst opmerking is Thuis is veilig dus thuis kan je je ontladen pappa en mamma houden van je dus hoe je je ook gedraagt maakt niet uit. dus boze buien heb je niet op school maar wel thuis waar het veilig is……… Voorbereiden wil iedereen alleen lukt het idd niet altijd voel je daar niet schuldig over want geen enkele ouder is perfect……….in mijn ogen is zijn agressieve gedrag een ontlading van wat er op school gebeurt……probeer met de leerkracht van je zoon te zien of ze hem op school minder kunnen belasten………desnoods af entoe een middagje niet naar school als alles te veel word……. hier een zoon met pddnos 11 jaar oud die naar het regulier onderwijs gaat en vorig jaar aan het eind van het jaar kapot was en dit jaar hebben we afgesproken dat als hij weer zo afbrand dan krijgt hij de laatste maanden s'middags een aangepast rooster ( lekker lezen of zo) echt en dat op regulier onderwijs die toch in de regel weinig van de problematiek van een kind met autisme weten……….goed hoe je het beste met jou kind moet omgaan moet je zelf gaan bekijken tips kun je hier krijgen maar ieder kind is weer anders……..en blijf hulp zoeken als het niet gaat dat is het belangrijkste

    groetjes Juut

  • Trotse mama van I & B

    Het is voor mij heel herkenbaar!

    Hier op school merken ze ook wel dingen aan haar maar lang niet zo extreem als thuis!

    Onze vorige thuisbegeleidster heeft 1 keer zo'n heftige bui meegemaakt (wat waren wij blij daarmee!) en die schrok best wel volgens mij en heeft toen ook meteen actie ondernomen.

    Wij merken ook dat ze zich thuis het prettigst voelt, als ze zich ergens niet fijn voelt om welke reden dan ook zegt ze ook dat ze naar huis toe wilt.

    De enorme driftbuien lopen wij ook nog steeds tegenaan en is voor ons ook een reden om te gaan kijken naar medicatie.

    Wij kunnen haar tijdens zo'n bui ook totaal niet bereiken en niks helpt, wat we ook doen.

    Spui lekker je vragen hier want alleen de herkenning kan al zo ontzettend fijn zijn!

  • tassie

    Hoi hoi,

    Allereerst welkom hier!!!

    Ik hou het even iets korter, ben moe ;) maar wil je wel laten weten dat ik je gelezen hebt.

    Hier plaats ik alles in grenzen/kaders…….dus ook het beleven van emoties. Mn kids hebben geen grens of houvast anders, en die houvast moet ik als ouder zijn. Dus ik bepaal wanneer het genoeg is, en in welke mate boosheid geuit mag worden. Dat klinkt allemaal wel ‘drillen’ van kids….maar zo bedoel ik het niet helemaal.

    Mn kids kunnen bijv niet makkelijk stoppen, snappen en ervaren dat niet zo goed.

    Boosheid bijv mag dus best, maar zonder jezelf of een ander pijn te doen, en zonder iets van schade aan te richten. Doen ze dat wel dan heeft dat consequenties. Schelden doet ook pijn bijv………..dus dan volgt er een sorry. Schreeuwen mag best, als dat helpend is…..Slaan absoluut niet, maar stampen bijv wel…..

    Zo ben ik samen gaan stampen, samen gaan schreeuwen, samen gaan slaan op kussens, samen gaan rennen enz enz…..om ook te leren dat er een ‘gezonde’ vorm van uiten is als je bijv boos bent.

    Sterkte!!

  • Jacob Eefting

    Wat fijn dat ik reacties heb gekregen super,ook dat er herkening is ik denk vaak van ach meid je ziet het niet goed of je ziet het te zwart wit.Maar niet dus als ik het hier lees dat er meer mensen zijn dit het herkennen…Ik heb vanmorgen een briefje bij de tas in gedaan voor mijn zoon zijn juf/meesteren daar ik verteld hoe het thuis gaat nu.Hij zit op een school ver van huis drie kwatier rijden helaas ik kan ik hem niet makkelijk een middagje thuis houden.Hij is vorige week wel een aantal dagen thuis geweest en toen was het aan de einde van de dag ook raak zal ik maar zeggen.En dan vraag ik niet te veel,zijn broertje was er ook niet en zijn zusje was ook op school,als je hem alleen heb gaat het redelijk maar vraag niet te veel dan wordt hij boos en gaan schreeuwen,ik ga het wel aan als er gewoon weg wat moet gebeuren wat belangerijk is BV lezen dat doen we elke dag om dat bij te houden.Ik ben benieuwd hoe school reageerd op mijn briefje mischien kunnen we dan afspaken maken van hoe mijn zoontje beter zijn velletje komt te zitten…