Eet/gewicht vraagje

  • Trotse mama van I & B

    Goeiemorgen!

    Ik ben een beetje aan het stoeien met het eetgedrag van mijn meiske.

    Ze is net 4 jaar oud en ze weegt maar 13 kilo.

    Nou zit dat wel aan beide kanten in de familie dus daar maak ik me niet zo zeer zorgen om maar ze verbruikt door haar drukke gedrag zo ontzettend veel dat ze volgens mij bijna meer verbruikt als dat ze binnen krijgt qua vetten/energieen etc.

    Ze is ook zo vaak moe, ze gaat ligt om 18.30 gewoon al helemaal klaar in bed en na een lange schooldag wilt ze soms al om 17.30 naar bed toe.

    Nu komt er ook nog eens bij dat ze steeds slechter gaat eten.

    Wat ze niet kent dat wilt ze niet maar er vallen steeds meer dingen af.

    Qua fruit wilt ze alleen appel, peer en soms banaan (dat wisseld) en qua groenten alleen wortels en spinazie (en dat laatste alleen als het door de aardappels gestampt is).

    Op haar brood wilt ze alleen kaas of smeerworst/boterhamworst of pasta/hagelslag de rest wilt ze allemaal niet.

    Ze heeft er avonden bij dat ze maar een paar happen warm eten neemt en meer wilt ze dan niet.

    Hebben jullie misschien tips hoe ik haar weer kan aanleren om toch meerdere dingen te gaan eten.

    Want zodra ik haar iets voorzet wat ze niet lust bv op brood dan is het meteen drama en het huis te klein.

    Ik zit eraan te denken om misschien naar een dietiste te gaan voor wat tips ook qua voedingswaarden waar ze veel energie en vetten uit kan halen etc. want ze is echt vaak zo moe (ondanks dat ze vaak dan nog hyper is ;))

  • tassie

    Wat lastig he?!!!

    Hier hebben we de eerste jaren erg veel gedoe gehad rondom het eten bij de oudste en de jongste. Alles wat een andere kleur, temp of consistentie had werd sowieso geweigerd…..vermoeiend voor allemaal dus!

    Ik ben toen drastische stappen terug gegaan, vooral voor mezelf. Het hele eten heb ik in de structuur gegooid.

    Laten zien en voelen in wat we gaan eten, zodat er al een stukje voorbereiding is. Elke keer dezelfde plek aan tafel, zelfde tijd, zelfde bord bij bepaald eten.

    Als we eens wat nieuws gingen proberen aten we dat ook meerdere keren in de week, zodat er een stukje gewenning op kon treden. Nooit geen strijd meer aan tafel, niet eten is prima…maar zonder geschreeuw/gejengel en gedoe. Niet eten betekent wel dat je aan tafel blijft totdat iedereen het op heeft.

    Ook ben ik ze meer gaan betrekken bij het eten koken an sich. Samen de aardappels wassen bijv ( tractor dr bij die de aardappels in het water moest kiepen hihi).

    Hier kunnen we nu erg gevarieerd eten en geeft het geen strijd meer….

    Ik besefte wel, achteraf, dat ik het erg moeilijk vond om te zien dat eten geen plezier was……….en dat ik daardoor al gespannen en gestresst aan tafel zat; dat heeft het ontdekken van de kinderen niet bevorderd ;)

    ps…hoe is het met je moeder?

  • Trotse mama van I & B

    Ik moet zeggen dat ik er al geen strijd van maak, wilt ze niet eten dan niet, ze blijft inderdaad wel aan tafel zitten tot wij ook klaar zijn.

    Vaak proberen we het wel positief te stimuleren, zoveel hapjes van iets eten is der lievelingstoet verdienen, anders krijgt ze een gewone toet.

    We laten haar zusje daar ook in mee gaan om het ook minder negatief te maken. (die maakt het toch niet uit welke toet ze krijgt ;)).

    Mijn mams is vanmorgen uit het ziekenhuis ontslagen!

    Ze hield het nog even spannend want ze kreeg gisterenavond weer wat koorts maar vanmorgen was die koorts weer weg gelukkig.

    Nu thuis rustig aan bijkomen, eerst uitzieken en dan gaan opbouwen, gaat nog wel heel veel maanden duren maar ze is er gelukkig nog!

    We hebben donderdagochtend in het ziekenhuis samen allebei een enorme punt taart gegeten om dat te vieren ;)

  • Susan

    Eten niet lusten heeft niet altijd alleen met de smaak van iets te maken, maar kan ook met de structuur van iets te maken hebben. Mensen met autisme zijn vaak overgevoelig in hun mond en daardoor kan iets al snel genoeg zijn of “niet lekker”.

    Misschien proberen om haar vaker op een dag kleine porties aan te bieden ipv 3 keer op een dag grotere porties? Zo krijgt ze toch alles binnen.

  • Trotse mama van I & B

    Ja we geven haar al meer aan tussendoortjes inderdaad.

    En ik schep met het avondeten al gewoon heel erg weinig op nou dat ze toch het idee heeft dat ze haar bord leeg eet en er iets positiefs tegenover staan.

    Als baby zijnde at ze echt bijna alles maar het word steeds minder.

    Ze roept bij voorbaat al dat ze het niet lust.

    Net ook een heel drama over der limonade, die drinkt ze normaal ook gewoon op maar dan heeft ze dat nu in der hoofd zitten dat ze die niet lust en dat gaat dan met een hele hoop gedoe gepaard.

    Ik vind het moeilijk om daar de juiste middenweg in te vinden want ik wil haar dus ook niet overal haar zin in geven maar het kost ook weer zoveel drama dat ik denk is het dat waard?

  • Susan

    Smaak verandert, maar het kan ook best zijn dat het fases zijn, of misschien iemand in de buurt die zegt iets niet te lusten en dat zij dat overneemt?

    Het gevecht om eten win je nooit, al is apart koken weer het andere uiterste.

    Bij ons werd appelmoes vaak als “tovermiddel” gebruikt. Misschien een idee?

  • Trotse mama van I & B

    Ja ik wil ook niet dat het een gevecht word daarom ben ik op zoek naar tips om het op een leuke, positieve manier te gaan doen maar dat is best moeilijk.

    Appelmoes gebruiken we hier inderdaad ook, op die manier heeft ze vanavond toch nog de helft van haar vlees op gegeten.

    Bedankt voor het meedenken!

  • poppenjans

    Hier hetzelfde idd, verbruikt zoveel energie en weegt ook te weinig. Op he cb zei ze dat ik hem iedere avond ook nog macaroni moet geven maar dat eet ie toch niet.

    Dus ook hier tips welkom

  • Susan

    Ook niet als de saus een egale massa is en er dus geen “stukjes” inzitten? Lang leve de staafmixer.