Help, graag jullie expertise/ervaring

  • Damiat

    Lieve ouders,

    Ik schrijf dit bericht, enigzins met wat wanhoop bij de zorgen die ik heb.

    Ik hoop ontzettend dat jullie mij kunnen helpen met jullie ervaringen en expertise.

    Het zit namelijk zo dat mijn zoontje achterloopt in zijn taalontwikkeling en anders is in zijn gedrag, met name in het contact maken met andere volwassenen. Als je dit zo opschrijft gaan natuurlijk de ASS lampjes branden, ook bij mij (ik ben arts), maar er zijn ook fundamentele dingen die hij doet die hier juist absoluut niet bij passen. Er zit zo'n discrepantie in zijn ‘probleem’, dat ik niet goed weet wat ik er mee aan moet in de zin van hem ondersteunen. Ik ben zo bang dat ik hem niet op de juiste of niet goed genoeg ondersteun, wat wel had gekund bij duidelijkheid over de oorzaak, en dat hij het hierdoor lastiger gaat krijgen later op bijv school.

    Ik zal proberen een aantal voorbeelden te geven.

    Taal:

    - in aantal woorden nooit achter gelopen. Vanaf 6 maanden wekelijks naar de bibliotheek, vindt boeken lezen geweldig. Kon tussen 1,5 en 2 jaar ruim de 20 woorden die nodig werden geacht. 

    - heden: zeer ruime woordenschat, vooral in zijn intresses: dieren en dino's. Kan alle dieren in het Nederland en Engels.

    - Bij 2 jaar kon hij tot 20 tellen, nu ook terug. Weet ook echt de cijfers, dus niet alleen het riedeltje./

    - Kent het ABC. Zodanig dat als ik zeg welke letter hoort bij de leeuw, dat hij dan de letter L pakt. 

    Probleem in taal: laat met zinnen, recent gestart op de peuterspeelzaal (corona, lange wachttijd), hierna wel verbetering in communicatie, maakt nu echt 2 en 3-woords zinnen. Maar hij wordt over 2 weken 3 jaar, dus het moet veel meer zijn dan dit.

    Hij heeft geen vertel vaardigheid. Als je hem vraagt hoe zijn dag was of wat hij heeft gedaan, reageert hij hier niet op en hij vertelt hier nooit verhalen over.

    Contact

    - Maakt weinig oogcontact. Vooral als hij ergens geconcentreerd mee bezig is of een filmpjes kijkt is er erg moeilijk contact met hem te maken. Ik zal dan echt de tv uit moeten doen. 

    -Maakt wel veel contact met mij (mama), ook oog, maar is absoluut niet geintresseerd in zijn omgeving betreft volwassenen. Het valt op dat ook bij opa's en oma's die hij bijv wekelijks ziet, niet echt bij gaat zitten of knuffelen. Geeft ze wel kusjes of af en toe een knuffel, maar weinig interesse.

    -Er is een pedagoog bij ons thuis geweest, die vond nu nog niet iets heel duidelijks alleen viel het haar ook op dat hij niet naar hij omkeek of niet echt geinteresseerd was in haar. Er was geen interactie. Toen ze wegging zei hij wel doei, maar dat is alles. 

    - Het niet geintresseerd zijn is iets wat we herkennen. We hebben een grote familie en vanaf kleins af aan had hij eigenlijk niet echt oog voor de volwassenen, kinderen vindt hij wel leuk. Als je als volwassenen iets zou hebben wat hij interessant vindt (dieren of een filmpje over dino's) dan zou hij wel interesse tonen, maar met spaarzaam oogcontact.

    - De efteling of de dierentuin of andere pretparken vindt hij geweldig, de natuur ook. Is niet bang voor drukte, geen last van, maar gewoon geen intersse.

    Dingen die naar mijn inziens niet bij ASS passen (maar wellicht heb ik dat helemaal fout)

    -Is heel erg knuffelig

    -Kan naar mij toe komen me in de ogen kijken mijn gezicht vasthouden en zeggen love you mama

    -Vanaf de geboorte van zijn zusje (hij was toen net 2 jaar) heel liefdevol, veel kusjes, knuffels, kijkt haar wel aan, lacht naar haar. Als ze verdrietig is troost hij haar door een speen te geven of over haar hoofd te aaien.

    -Herkent duidelijk emoties, al jong tijdens bijv een dino filmpje waarbij de dino zn moeder kwijt is, dan werd hij ook heel verdrietig. Of als het filmpje eng werd (spoken/halloween) vond hij dit vroeger heel spannend. 

    - Geen vaste structuur. Lopen bij ons vaak plotseling mijn moeder of zusjes of broertje of mijn vader binnen (wonen dichtbij). Vanaf kleins af aan konden wij hem overal mee naar toe nemen (vakanties, restaurants), wel met hulpmiddel zoals ipad. 

    Hij kan soms wel ‘raar’ reageren op relatief vreemd bezoek, in de zin van dat hij een beetje gaat verstoppen. Hierna juist uitsloven en na de kat uit de boom kijken gaat hij vaak snel met bijv het kindje spelen of als er geen kindjes zijn zijn eigen ding doen. 

    Als wij in een grote groep zijn waarbij hij dus geen interesse heeft voor de individuele personen, maar ze bijv een liedje gaan zingen (vindt hij erg leuk) dan kan hij wel midden in de cirkel van mensen kan staan springen en dansen.

    Sorry voor mijn lange bericht maar ik probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen. En vooral de discrepantie in zijn gedrag maakt mij zo wanhopig. 

    Op de peuterspeelzaal gaat het goed. Ze zeggen dat ik me niet nu al al te veel zorgen moet maken, maar dan zeggen ze wel weer ‘hij is wel al bijna 3, maar nog niet een heel groot probleem er van maken’. Dit is de reactie die ik krijg als ik vraag om een gesprek/evaluatie van hun indruk. Hij gaat er graag heen, na een paar dagen liep hij al alleen naar binnen en zwaaide naar mij. Speelt daar opnieuw ook weer graag met de dieren en dino's. Buiten bij ophalen zit hij ook wel eens bijv met een kindje op de wip.

    Nu eindelijk recent met logopedie gestart (na maanden wachttijd), ook hier opvallend veel interactie met mij, maar weinig (zeg gerust geen) interesse in haar (wel nog maar 1x geweest).

    Aangemeld bij Kentalis, 9 maanden wachttijd, zal ergens in maart aan de beurt zijn. 

    Ik doe echt mn best om hulp te krijgen/vinger er op te leggen, maar ik heb niet echt het gevoel dat ik gehoord word of ergens terecht kan. Vandaar deze poging. Ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken, dingen herkennen of juist helemaal niet. 

    Met vriendelijke groet

  • Damiat

    *aanvulling op contact.

    Opa en oma die hij dagelijks ziet is hij helemaal gek op. Veel meer contact. Vooral opa. Knuffelt hier veel mee, kan uren samen spelen.