Help, graag jullie expertise/ervaring

  • Damiat

    Lieve ouders,

    Ik schrijf dit bericht, enigzins met wat wanhoop bij de zorgen die ik heb.

    Ik hoop ontzettend dat jullie mij kunnen helpen met jullie ervaringen en expertise.

    Het zit namelijk zo dat mijn zoontje achterloopt in zijn taalontwikkeling en anders is in zijn gedrag, met name in het contact maken met andere volwassenen. Als je dit zo opschrijft gaan natuurlijk de ASS lampjes branden, ook bij mij (ik ben arts), maar er zijn ook fundamentele dingen die hij doet die hier juist absoluut niet bij passen. Er zit zo'n discrepantie in zijn ‘probleem’, dat ik niet goed weet wat ik er mee aan moet in de zin van hem ondersteunen. Ik ben zo bang dat ik hem niet op de juiste of niet goed genoeg ondersteun, wat wel had gekund bij duidelijkheid over de oorzaak, en dat hij het hierdoor lastiger gaat krijgen later op bijv school.

    Ik zal proberen een aantal voorbeelden te geven.

    Taal:

    - in aantal woorden nooit achter gelopen. Vanaf 6 maanden wekelijks naar de bibliotheek, vindt boeken lezen geweldig. Kon tussen 1,5 en 2 jaar ruim de 20 woorden die nodig werden geacht. 

    - heden: zeer ruime woordenschat, vooral in zijn intresses: dieren en dino's. Kan alle dieren in het Nederland en Engels.

    - Bij 2 jaar kon hij tot 20 tellen, nu ook terug. Weet ook echt de cijfers, dus niet alleen het riedeltje./

    - Kent het ABC. Zodanig dat als ik zeg welke letter hoort bij de leeuw, dat hij dan de letter L pakt. 

    Probleem in taal: laat met zinnen, recent gestart op de peuterspeelzaal (corona, lange wachttijd), hierna wel verbetering in communicatie, maakt nu echt 2 en 3-woords zinnen. Maar hij wordt over 2 weken 3 jaar, dus het moet veel meer zijn dan dit.

    Hij heeft geen vertel vaardigheid. Als je hem vraagt hoe zijn dag was of wat hij heeft gedaan, reageert hij hier niet op en hij vertelt hier nooit verhalen over.

    Contact