Ik heb al een tijdje niet meer gepost. Nu het schooljaar zijn einde nadert is het tijd voor een update. Onze zoon is begin oktober 6 geworden.

Tot en met vorig schooljaar heeft onze zoon gebruik gemaakt van een orthopedagogisch kinderdagverblijf, waarvan het laatste schooljaar in een schoolvoorbereidende klas. We hebben nogal was voor onze kiezen gehad (het begon met een diagnose waarin zijn IQ gesteld werd op 70 en met een disharmonisch profiel en het stempel “moeilijk tot zeer moeilijk lerend&rdquosmile. Van het het dagverblijf kregen we o.a. uitnodigingen voor de carnavalvieringen voor gehandicapte kinderen, en uitnodigingen voor een kennismaking met de school die bedoeld is voor zwakzinnige kinderen. Ik snapte niet waarom ze niet zagen dat onze zoon behoorlijk pienter was.
We begonnen het schooljaar in onze voormalige woonplaats op een reguliere school, voorheen een SBO. Onze zoon is ingestroomd in groep 1-2-3, nadat we waren afgewezen op de SBO en op de cluster 4 school (hij was te jong voor groep 3 volgens hen). Na 2 weken kwamen we erachter dat hij het programma voor groep 3 aan het volgen was (want het zou volgens de juf zonde zijn om dat niet te doen).
Langzaamaan stroomde de combinatiegroep vol met als hoogtepunt 17 kleuters en 4 kinderen van groep 3 in 1 klas. Onze zoon volgde inmiddels al de rekenstof van groep 4 en liep met lezen prima mee op het niveau van groep 3. De term hoogbegaafd viel toen ook voor het eerst, niet dat dat zo belangrijk is, maar wel herkenbaar gezien de opleidingen van de rest van de familie. Het werd voor hem veel te druk in de klas, dus toen we gingen verhuizen hebben we toch maar besloten om hem de laatste paar maanden van het schooljaar naar een nieuwe school te laten gaan. Hij zit niet met 15 kinderen in een klas op een reguliere (gemengde) school en is de 1-na-jongste van de klas. Het kost enige moeite om hem in het gareel te houden, maar de school werkt wel mee. Hij gaat ook naar de BSO en speelt daar met andere kinderen. Hij heeft zwemles in een reguliere groep en kan aardig meekomen (niet de vlugste, maar het komt allemaal wel). Na een hoop ellende lijkt het dus aardig bij te trekken. We weten niet of en waar het schip gaat stranden, maar het is geen ramp als hij een jaar zou moeten overdoen of hij uiteindelijk toch naar een cluster 4 school moet, als we er maar alles aan gedaan hebben om hem gelukkig naar school te laten gaan.

Ik ben benieuwd hoe het met andere kinderen is gegaan het afgelopen schooljaar.