MIJN KIND??????????????

  • Ingeborg

    Hallo allemaal.

    Wat ben ik blij dat ik deze site heb gevonden.

    We hebben pas te horen gekregen dat ons dochtertje van ,net 3 jaar, een vorm van autisme heeft. Wij krijgen hulp van MEE en ze wordt over aantal weken door een psychiater onderzocht. Heel heftig allemaal. We zaten door haar gedrag met de handen in ons haar. Je geeft jezelf de schuld. Ik heb ook een post-partumdepressie, na ons 2e kind, opgelopen. Het gaat nu heel goed met mij maar je hoort vaak genoeg dat een kind probleemgedrag kan gaan vertonen.

    Nu, deze conclusie van de baan is zijn wij ook weer opgelucht dat ze ASS heeft.

    Begrijp me niet verkeerd, maar het was een verdrietig moment toen we het hoorde maar ook dat we het nu een plek kunnen geven.

    Helaas denkt de omgeving eranders over. Mensen weten het beter of ze geloven je niet als je het verhaal verteld.Het is een beklemmend gevoel als men je niet wil geloven. Is dit hekenbaar???????? Natuurlijk denk ikm soms, ach er is niets.

    Waarschijnlijk zit ik een fase.

    Ik had al snel,toen ze 8mnd was, een gevoel er klopt iets niet. Ook is ze nooit eenkennig geweest en is ze heel vrij/open naar anderen toe. Soms in een rare situatie is ze uitbundig en knuffelig naar vreemden en dan begint ze anderen te pijnigen. Dit kan heel gevaarlijk uitpakken in een speeltuin b.v.

    Ze schreeuwt als een situatie veranderd en blijft heel lang driftig. Soms doed ze zich zelf pijn en dat vind ik zo zielig dat ik haar niet begrijp of kan troosten.

    Ze wil niet getroost voelen en duwt mij weg.

    Ik kan zowel doorgaan maar is er iemand die dit herkend en mij wil beantwoorden?

    Ik lees het wel en ik vind het fijn dat ik kan praten met jullie.

    Groeten Ingeborg

  • Can

    Hallo Ingeborg

    Het is een heftige periode wat je beschrijft. Hier was het ook erg heftig vooral als je zelf vermoedens hebt en de omgeving er niet aan wil. Je eigen gevoel zegt al dat er iets niet klopt, helaas komen moedergevoelens bijna altijd uit, blijf daarom vooral in jezelf geloven en laat de omgeving voor het wat het is, het kost al genoeg energie zo, die toekomstige diagnose (alles wat jij over haar bechrijft komt ook herkenbaar voor) alle onzekerheid, twijfels over de toekomst, de zorgen voor nu en later, het is erg heftig allemaal. Ook straks de onderzoeken van de psychiater

    is ook niet niks, denk vooral nu aan jezelf en je gezin.

    Heeel veeel sterkte van deze kant!!!!

    Vaak is het zo dat thuis pas alle frustraties er uitkomen bij kinderen met een ass,

    de omgeving maakt dat soort dingen niet mee, en heeft makkelijk praten.

    groetjes

    Can

  • Juutje

    Hoi Ingeborg,

    Welkom hier en hopenlijk krijg je antwoorden op je vragen…..hier zul je in iedergeval wel begrip krijgen omdat de meeste hier in het zelfde “schuitje” zitten…..na veel jaar ben ik zo ver dat ik denk diegene die het niet snappen hebben een probleem ik niet……

    Goed hoop dat je hier ook lekker je hart kan luchten……

    groetjes Juutje

  • sandra

    Hoi ,

    die van mij (6jaar) heeft sinds 3 mnd de officieele diagnose klassiek autist en nog geloven mensen het niet of je krijgt te horen ach het zal wel niet zo erg zijn ,weet je het zeker want hij komt gewoon naar me toe.

    Ja dat doet hij bij iedereen hahaha en zwaait naar allemaal.

    Mijn eigen broer snapt nog niet wat het inhoudt,maar zolang wij het met ons gezin maar snappen en redden dan komen we er wel en zeker ons kind.

    Sterkte en heb vertrouwen in je eigen gevoel!!!!!!!!!!

    Liefs Sandra

  • carla uit amsterdam

    Hoi Ingeborg

    Welkom hier op dit prikbord.

    Helaas komen veel dingen die jij in je verhaal verteld mij heel bekent voor.Deze beginfase is ook heel heftig; je hebt net te horen gekregen dat je kind een vorm van autisme heeft. Ook al moet de officiele diagnose nog komen, de klap komt hard aan en tegelijk is het een soort opluchting. Het moeilijke gedrag heeft een oorzaak en het ligt dus niet aan jullie.

    Je zult helaas nog regelmatig onbegrip ondervinden.Je kunt aan de buitenkant meestal niet zien dat er iets niet helemaal in orde is dus denken veel mensen dat het wel aan de opvoeding ligt.

    Probeer je er niet teveel van aan te trekken ook al doet het vaak pijn als men weer op en aanmerkingen maakt.Ze weten niet beter zullen we maar zeggen….

    Ik denk dat het slim is om je alvast wat over autisme te gaan lezen. Je zult dan ook het gedrag van je dochter beter gaan begrijpen en je kunt er dan ook beter mee omgaan.

    Ook al is iedere autist anders, vele ouders onder ons zullen het gedrag van je dochter herkennen. Het is heel goed dat je hulp krijgt van MEE en het helpt ook om er over te praten met mensen die weten wat ASS (autisme spectrum stoornis)

    is. Het heeft mij ook erg geholpen al is het soms alleen maar om je hart te luchten.

    Het klinkt misschien gek maar je maakt ook een soort rouwproces door; eerst ontkenning dan boosheid en dan komt het verdriet. Maar geloof me, je komt er wel doorheen. Als je door een post-partumdepressie komt dan zul je dit ook aankunnen.Ik spreek uit ervaring……..

    Blijf gewoon meelezen en meeprikken.

    Veel succes met de komende onderzoeken.

    Carla uit Amsterdam (moeder van een zoon,7 jaar, PDD NOS)

  • Quibi

    Hoi Ingeborg,

    naturlijk is het heftig als je te horen krijgt dat je kindje iets mankeert. Mijn ervaring is dat je vooral niet naar al die mensen moet luisteren die “het zo goed weten”. Iedereen weet opeens hoe je met autistische kinderen om moet gaan of je je kind het beste op kunt voeden. Je stuit op heel veel onbegrip en onwil. Mijn idee is dat je vooral heel erg goed naar je eigen gevoel moet luisteren. Zoek die paar mensen op die echt begrijpen wat het is om met een kind te leven die iets heeft uit het autistisch spectrum.

    Zelf ben ik nog niet zo lang op de hoogte van dit prikbord, maar bij mijn dochter van 16 is drie jaar geleden PDD-NOS vastgesteld. Hier op het prikbord kun je je verhaal, je zorgen en onzekerheden kwijt en natuurlijk ook je mooie, leuke of gezellige momenten. En het fijnste is dat je op herkenning stuit!! En dat is juist zo fijn!

    Ik hoop dat je veel aan het prikbord hebt en wens je veel sterkte!

    groetjes, Quibi

  • wim

    hoi Ingeborg

    Welkom hier.

    Je bent aan het juiste adres. Lees lekker mee en schrijf maar van je af .

    Vergeet de archief functie niet rechts boven is een zoekvenstertje ! ik zal je even op weg helpen een tijdje geleden was er een auteur met ongeveer dezelfde vragen als jij nu hebt. Ik heb daar toe ook op gereageerd ga maar even kijken. http://www.prikpagina.nl/read.php?f=590&i=72442&t=72432#reply_72442 En anders stel gerust je vraag.

    Groeten Wim

  • Tukkergirl

    Hallo Ingeborg

    Welkom op het forum.

    Natuurlijk schrik je als je hoort wat je kind heeft, maar het kan ook een opgelucht gevoel geven, dat je merkt dat je zeker niet alleen ervoor staat.

    Onze zoon is nu 6,5 jaar en we weten het “officieel” ongeveer nu 3 jaar.

    Met heel veel vragen op het forum geweest, en dan blijken dingen die voor mij eerst heel vreemd waren , toch “normaal ” te zijn bij deze unieke kinderen

    Dus schrijf lekker van je af…en kom met je vragen….soms zijn dingen niet zo ingewikkeld dan dat je in eerst instantie denkt.

    Blijf vooral praten, met mensen die weten waar je het over hebt, je partner e.d.

    Vooral doen.!!!!!

    Groetjes Thea

  • Pantomine

    Hey Ingeborg,

    Onze dochter (14) heeft ook ass. Ze had ook van jongsaf gedragsproblemen, die steeds erger werden en later escaleerden. Hoewel we al heel vroeg hulp hebben gezocht, is de diagnose pas op 12 jaar gesteld. Mede doordat onze dochter ook heel open en sociaal is. Heel lang hebben we bakken kritiek over ons heen gekregen : ‘t moest de onze maar eens zijn, verwend, slecht opgevoed, te toegevend enz. Toen S. werd opgenomen dachten wij ook echt dat het onze schuld was. De opname was verschrikkelijk, maar we dachten met hulp wel weer verder te kunnen. Toen viel de diagnose ass. Opluchting, het lag toch niet aan ons, toen het besef, er is iets met ons kind. Eerst heb ik het ontkend, bij elk goed moment : ’t is niet waar, dan vervolgens telkens met de neus op de feiten gedrukt worden. Het besef, dit gaat niet over, mijn kind gaat niet zo'n gemakkelijk leventje krijgen. De eerste medicatie. Eerst gedacht, da's maar voor even, nu, komt ze daar nog wel vanaf? Ik heb het nog altijd niet aanvaard, kan nog altijd heel boos en verdrietig zijn. Soms als ik het verschil zie met andere meisjes van 14, kan dat zo'n pijn doen. Maar als gezin zijn we heel hecht geworden. We kunnen genieten van kleine dingen. Als anderen kankeren over slechte rapporten of een voetbalmatch die verloren is, denk ik dikwijls, och, is het dat maar. We zijn veel toleranter geworden, verdraagzamer, attenter naar elkaar toe. We leven veel meer met de dag en we zien wel…

  • assepoester

    Hallo Pantomine,

    Ook ik ben nieuw op dit forum. Ik heb hier wel al vaker gelezen.

    Van jouw verhaal kreeg ik tranen in mijn ogen.

    Onze dochter heeft Asperger en is nu 9 jaar. Maar waar ik vooral aan denk is hoe zal het met haar gaan als ze in de pubertijd komt.

    Het belangrijkste vind ik dat ze zich gelukkig voelt van binnen.

    En inderdaad je stelt je verwachtingen bij, wat stelt een goed rapport nou voor.

    En inderdaad als je andere kinderen van die leeftijd ziet, is de confrontatie groot. Onze dochter is teruggetrokken en trekt zich steeds meer terug.

    Heeft faalangsten en haar sociale contacten zijn zeer beperkt. Ik vind het moeilijk dit te begeleiden, ik zou haar graag wat weerbaarder maken, maar of dat er in zit?Pantomine schreef:

    >

    > Hey Ingeborg,

    > Onze dochter (14) heeft ook ass. Ze had ook van jongsaf

    > gedragsproblemen, die steeds erger werden en later

    > escaleerden. Hoewel we al heel vroeg hulp hebben gezocht, is

    > de diagnose pas op 12 jaar gesteld. Mede doordat onze

    > dochter ook heel open en sociaal is. Heel lang hebben we

    > bakken kritiek over ons heen gekregen : 't moest de onze maar

    > eens zijn, verwend, slecht opgevoed, te toegevend enz. Toen

    > S. werd opgenomen dachten wij ook echt dat het onze schuld

    > was. De opname was verschrikkelijk, maar we dachten met hulp

    > wel weer verder te kunnen. Toen viel de diagnose ass.

    > Opluchting, het lag toch niet aan ons, toen het besef, er is

    > iets met ons kind. Eerst heb ik het ontkend, bij elk goed

    > moment : 't is niet waar, dan vervolgens telkens met de neus

    > op de feiten gedrukt worden. Het besef, dit gaat niet over,

    > mijn kind gaat niet zo'n gemakkelijk leventje krijgen. De

    > eerste medicatie. Eerst gedacht, da's maar voor even, nu,

    > komt ze daar nog wel vanaf? Ik heb het nog altijd niet

    > aanvaard, kan nog altijd heel boos en verdrietig zijn. Soms

    > als ik het verschil zie met andere meisjes van 14, kan dat

    > zo'n pijn doen. Maar als gezin zijn we heel hecht geworden.

    > We kunnen genieten van kleine dingen. Als anderen kankeren

    > over slechte rapporten of een voetbalmatch die verloren is,

    > denk ik dikwijls, och, is het dat maar. We zijn veel

    > toleranter geworden, verdraagzamer, attenter naar elkaar toe.

    > We leven veel meer met de dag en we zien wel…