vervoers regeling???

  • jose

    Hallo,

    Ik ben Jose, ben al een tijdje niet op het prikbord geweest maar heb nu een dringende vraag.

    Onze zoon, 15, gaat sinds kort buiten de stad waar we wonen naar school. Hier is geen passend onderwijs voor hem dus er was geen keus meer. We zijn al blij dat er een plekje is waar hij het weer wil proberen. Daarnaast gaat hij volgende week beginnen met een deeltijd behandeling, in dezelfde stad als waar hij naar school gaat. Het probleem dat zich nu voordoet is dat er vervoer geregeld moet worden met een taxi, (zelf rijden is geen optie ivm werk van ons beiden en openbaar vervoer zien we niet zitten, veel te onvoorspelbaar en te weinig controle.)

    Ik kreeg te horen dat ik dit vervoer bij de verzekering aan moest vragen en heb dat gedaan……je raadt het vast al, het werd afgewezen, de regeling is sinds een paar maanden aangescherpt. Nu zijn we doorverwezen naar de gemeente, om via de AWBZ de regeling voor elkaar te krijgen.Vandaag gehoord dat de gemeente alleen leerlingvervoer regelt en dus niet de deeltijd behandeling. Geen toestemming dus. Het balletje moet weer terug naar de verzekering en het zal zo wel heen en weer gaan. Morgen ga ik verder bellen maar ben benieuwd wie hier al ervaring mee heeft zodat ik wat sterker sta. Wie kan me informatie geven???

    jose

  • Gerda_H

    Hallo, Jose.

    Wij krijgen van de gemeente een kilometervergoeding voor het ophalen en brengen van Julia. ik denk dat dit ook mogelijk is voor de taxi. Wij krijgen deze vergoeding van de afdeling onderwijs.

    Groetjes Gerda

  • wim

    Je kunt ook proberen om een deel taxi pasje aan te vragen bij de gemeente

  • Can

    Inderdaad dat hebben wij ook gedaan. Bij de afdeling welzijn en zorg kunnen ze je verder helpen. Als je duidelijk kunt aantonen dat je zoon een handicap heeft en niet zelfstandig met het openbaar vervoer kan reizen zit je meestal wel goed.

    succes

    Can

  • manuel

    is inderdaad mogelijk is als het goed is via de WVG. uiteraard moet je wel aan kunnen tonen dat het om een handicap gaat. vaak kun je ook mits de handicap dat vereist speciale opmerkingen krijgen. let wel op want de spelregels van wvg vervoer zijn soms niet geschikt voor iedereen zo kunnen ze een kwartier voor en of na de afgesproken tijd komen wat inhoud dat er een half uur verschil in kan zitten in de ophaaltijd. ook gaan ze vaak niet rechtstreeks naar de bestemming maar moeten eerste diverse mensen opgehaald en weggebracht worden. de reistijd kan dan bv voor een rit van 15 minuten rustig een uur worden. al met al dus situaties die niet altijd wenselijk en soms zelfs zeer ernstie gevolgen kan hebben.

    pas dus op met wat je aanvraagt

    gr manuel

  • jose

    hallo, bedankt voor jullie reacties, ik ben vandaag gelijk gaan bellen. maar het taxipasje is hier alleen voor sociaal vervoer, voor mensen die anders geisoleerd zouden zijn. Komt mijn zoon dus niet voor in aanmerking.

    De gemeente gaat wel uitzoeken of hij gebruik kan maken van het leerlingvervoer en dat gaat waarschijnlijk wel lukken. Alleen gaat dat op voor het brengen naar school en niet voor de terugweg, dat is dan nl vanaf de dagbehandeling en valt dus weer niet onder deze regeling.

    Kortom het kind komt dus wel waar hij moet zijn alleen wil hij ook graag naar huis, daar moeten we nog een oplossing voor vinden.

    de verzekering kan momenteel helemaal niets doen, alle aanvragen schijnen afgewezen te worden. Ze hopen dat het vanaf 1 jan wel weer in het pakket terug komt maar zeker is dat nog niet.

    Ik zal dus voorlopig zelf moeten halen. In de vakanties gaat de deeltijd wel gewoon door en ook dan is er dus geen vervoer, niet naar school, geen taxi!!

    Wie weet komt er nog een beter oplossing maar nu moet ik het er even mee doen al ga ik nog wel wat telefoontjes en brieven eraan wagen.

    bedankt, gr jose

  • rincke

    Hallo Jose ,

    Wij hebben precies het zelfde meegemaakt , heen wel bekostigd.

    Terug niet want dan was het geen school maar behandeling , hier

    na een lange weg van bezwaar etc.

    Bleek dus dat de school/instelling het vervoer terug MOET regelen

    daar krijgt school voor betaald dit staat ook in de indicatie ( behandeling met vervoer ) meeste geven bij ouders aan dat ze bij de gemeente moeten zijn

    of leerlingen vervoer.Bespaard hun kosten maar gemeentes zijn steeds strenger

    en dan krijgje dit soort sytuatie's.

    uiteindelijk werd bij ons het vervoer heen door de gemeente betaald terug door school/instelling ! Laat je niks wijsmaken als school wat anders zegt bel dan

    de indicatie steller.

    succes

    gr andrea