Uit de krant

  • ammie

    Consultatiebureau gaat autisme testen

    Utrechts promotieonderzoek in praktijk gebracht

    door Jan Colijn

    AMSTERDAM, donderdag

    Jonge kinderen worden voortaan op consultatiebureaus getest op autisme.

    Dat gebeurt met een test die in Nederland is ontwikkeld. Hiermee kan al op zeer jonge leeftijd autisme, maar ook verwante gedragsstoornissen, worden opgespoord. Autisme is tot op heden niet te genezen, maar kan wel worden behandeld. Voorwaarde is echter dat de stoornis zo vroeg mogelijk wordt aangetoond.

    Nadat dr. Claudine Dietz eind september aan de Universiteit Utrecht promoveerde op haar test, is er nu subsidie beschikbaar gesteld om concreet hiermee aan de slag te gaan.

    Gezondheidszorgpsychologe Dietz zegt dat er over een half jaar een vragenlijst met bijbehorende instructievideo beschikbaar komt voor de consultatiebureaus in ons land: „Daarnaast zijn we momenteel bezig om lezingen te geven voor de artsen van de consultatiebureaus.”

    Voor haar promotieonderzoek hield dr. Dietz een grootscheepse proef in de regio Utrecht, waar 31.724 kinderen van veertien en vijftien maanden werden getest op autisme. Daarbij kwamen achttien gevallen aan het licht. „De proef toont vooral aan dat het eigenlijk weinig zin heeft om alle kinderen te testen. Waar het om gaat is dat je juist eerst een risicogroep eruit filtert.” De psychologe hield daarop een tweede proef: „Vervolgens bleken van de risicogroep maar liefst 42 van de 109 onderzochte kinderen aan autisme te lijden. In dit geval ging het om kinderen van rond de drie jaar.”

    Voor beide proeven werd gebruik gemaakt van de zogenoemde ESAT-test, een vragenlijst gebaseerd op gedrag dat kenmerkend is voor autisme. Zo laten autistische kinderen afwijkend speelgedrag zien en reageren ze anders dan leeftijdsgenootjes op prikkels van buitenaf.

    Handvatten

    Ook ontwikkelde Dietz in haar onderzoek handvatten voor artsen van consultatiebureaus, waardoor ze sneller autistische gedragingen kunnen herkennen. Zo moeten de kinderartsen onder meer letten op brabbelen, sociale interesses, lachen naar een ander en het maken van gebaren.

    De Nederlandse methode is wereldwijd de enige test waarmee al op heel jonge leeftijd uitsluitsel kan worden verkregen over autisme. De test zoals die straks aan het consultatiebureau wordt afgenomen, vindt op vrijwillige basis plaats.

    De Artsenvereniging Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN) reageert positief op de ESAT-test. Voorzitter Elise Buiting: „We zijn het promotieonderzoek nog aan het bestuderen, maar de eerste resultaten zijn zeer veelbelovend.”

  • carla van dewaal

    hallo ammie.

    ik hoop dat ze dat ook echt gan doen.

    toen ik vroeger met mijn zoon op het consultatiebureau kwam.

    en ik zei,er is wat met mijn zoon.

    weet je wat ik als antwoord kreeg.

    dat komt allemaal nog wel.

    u bent een overbezorgde moeder.

    en eindelijk na18 jaar.

    is er eindelijk toch uitgekomen.

    dat hij een geestelijke beperking,eenspraaktaalmoeilijkheid.

    en een vorm van autisme.

    ze weten niet welke want het past nergens bij.

    groetjes carla

    .

  • sandra

    Klinkt leuk,maar de arts bij ons op het bureau zag nooit niets bij mijn zoontje,dus heb zelf afspraak gemaakt bij ki-arts en werd gelijk naar sofia in Rotterdam gestuurd.

    Ach mijn zoontje had “maar” een hersen-infarct gehad.Hierdoor gebruikte hij zijn linkerkant niet(logisch dat was verlamd)

    Heel de consultatiearts had nooit niets gezien,terwijl ik aangaf dat er links iets niet klopte.Het enige wat ze kon was mijn zoon minnetjes geven in zijn verslag want hij deed niets met links,liep gewoon wat achter zei ze.

    Ben er ook nooit meer geweest want kon dat mens wel wat aandoen.

    Het zijn helaas maar basisartsen die er werken en vraag me dus af of het wel gaat helpen.

    Gr.Sandra

  • ammie

    Wij hebben gelukkig een andere ervaring met de cb-arts. Zij was juist diegene die mij vroeg of ik Brandon getest wilde hebben…………

    En er zijn nu controlelijsten en mss. krijgen ze nog wel een bijscholing voor dit proces. Als er maar doorverwezen wordt….en niet alle kinderen zullen het “etiketje” krijgen……..er zullen er ook op deze manier nog wel een paar doorslippen. Maar dat er nu adequater naar gekeken wordt is al een stap vooruit…..Hoop ik!

  • Mo

    Hallo,

    Het consultatiebureau waar ons zoontje kwam werkte ook direct mee toen ik hen vertelde dat er iets was met ons zoontje. Hij was toen 2 jaar en 1 maand.

    Het consultatiebureau verwees ons door naar de Integrale Vroeghulp VTO.

    Mo ammie schreef:

    >

    > Wij hebben gelukkig een andere ervaring met de cb-arts. Zij

    > was juist diegene die mij vroeg of ik Brandon getest wilde

    > hebben…………

    > En er zijn nu controlelijsten en mss. krijgen ze nog wel een

    > bijscholing voor dit proces. Als er maar doorverwezen

    > wordt….en niet alle kinderen zullen het “etiketje”

    > krijgen……..er zullen er ook op deze manier nog wel een

    > paar doorslippen. Maar dat er nu adequater naar gekeken wordt

    > is al een stap vooruit…..Hoop ik!

  • theodora

    ook bij ons een waardelose ervaring met consultatiebureau, zelfs nu erkennen ze niet dat onze zoon achter loopt. Qau spraak zit onze zoon op 6 a 7 jaar, hij is nog geen 4, maar als het gaat om de grove en fijne motoriek dan zit hij op 2 a 2,5 jaar. Dit is dan weer niet verontrustend. Oke vindt ik zelf wel maar blijkbaar mogen alle kinderen een jaar achter lopen, maar nu op het MKD zegt men je moet naar het totaal plaatje kijken. Als een kind met iets zo ver is als het praten bij mijn zoontje dan is het verschil veel groter en alarmerend. Want het verschil tussen het ene voor een 6 jarig doen en het ander als een 2 jarig doen is 4 jaar en niet 1,5 jaar zoals zij het zien. Verder toen er eenmaal autisme om de hoek kwam kijken hebben ze letterlijk gezegd dat ze hier geen verstand van hebben en dus alles overdragen aan MKD, alleen zijn prik met vier jaar zal gezet worden door hun. Ik vindt dat dus echt schokkend en denk dat het dus in de kleinere dorpen heel lang zal duren voor er enige kennis over afwijkend gedrag zal zijn

  • Linda

    kunnen ze niet zo'n training geven aan leerkrachten?

    die herkennen pest-gedrag niet eens.

  • ammie

    Hoi Theodora,

    Nu kan het cb natuurlijk ook geen diagnose stellen…….ze kunnen bij vermoeden alleen doorsturen naar de daarvoor bestemde instanties.

    Tis natuurlijk te gek voor woorden dat men de achterstand niet onderkent laat dat duidelijk zijn.

    Hoe is bij jullie het balletje richting diagnose en het aanmelden bij een MKD dan tot stand gekomen?

    Groetjes, Ammie

  • ammie

    Zou zo gek nog niet zijn ………..;) Er zijn tegenwoordig steeds meer kinderen die afwijkend gedrag vertonen (al dan niet autistisch of andere stoornis).