Inpulsiev hard praten doorbreken

  • Wladimir

    Hallo Allemaal,

    Ik ben op zoek naar de tips en suggesties.

    Ik heb een vriend, die last heeft van Autisme.

    Met een aantal zaken hebben we elkaar leren kunnen en een marnier gevonden om er mee om te gaan.

    Waar we tegenaan lopen is het volgende:

    Als hij bij mij opbezoek is of we zijn in een groep, dan spreekt hij met luide stem. Als we hem er op attenderen, lukt het hem om zachter te praten.

    Een paar minuten later spreekt op nieuw met luide stem.

    De luide stem wordt lastig als we rekening moeten houden met de buren ivm. geluids overlast.

    Mijn vriend geeft aan dat hij door inpulsivietet vergeet om zachter te praten.

    Na 10 keer vragen om zachter te praten, stijgt de irritatie.

    Hij begrijpt ook wat het probleem is en zit er zelf ook mee.

    Wie heeft er tips, hoe ik hier mee omgaan, zonder hem de deur te hoeven wijzen

    Groetjes Wladimir

  • gaby

    kun je vrij weinig aan doen denk ik…

    ik heb het ook gehad als kind…

    en nu nog als ik een beetje geirriteerd ben. of ik voel me niet begrepen dan ga ik harder praten.

    ik vind het vreemd om hem daardoor de deur te willen wijzen.

    maargoed wie ben ik

    groetjes gaby

  • Wladimir

    Hem de deur wijze is ook niet wat ik wil.

  • Gerda_H

    Ik heb een schoonzoon die altijd te hard praat,en hoe verder het gesprek,hoe harder hij praat. Het is heel erg irriterend. Op het laatst gaat hij gewoon schreeuwen,zo hard. Ik dacht dat het kwam doordat hij zo enorm dik is. Hij heeft en buik,nou,je kan er een bord eten opzetten. de buren kunnen letterlijk verstaan wat hij zegt. En als wij er wat van zeggen,zegt hij er niks aan te kunnen doen,maar volgens mij wíl hij er ook niks aan doen. Het komt bij ons over of wil hij de boventon voeren.

    Groetjes Gerda

  • Can

    Hoi

    Ik kan je wel tips geven maar weet niet of het werkt. Het sleutelwoord is hier geduld denk ik. Onze oudste zoon van 9 met pdd nos praat ook luid en ook zomaar door gesprekken heen, is ook impulsief en hem moet je er ook keer op keer op aanspreken. Op die momenten loop je dus letterlijk tegen zijn beperking aan. De arts die pdd nos bij hem constateerde legde het zo aan ons uit: Door gebrek aan gevoel voor zinsmelodie en intonatie van klanken praat hij hard.

    Ik denk dat je vriend al heel erg zijn best moet doen en ik denk als je hem publiekelijk aanspreekt hierop best wel vernederend is voor hem.

    Jullie kunnen wel even tussen jullie tweeen een woord afspreken wat je kan zeggen als teken dat hij te hard praat. Bijv. stopcontact,.Als je samen met hem afspreekt dat dat subliem staat aan : je gaat weer wat harder praten, dan kun je hem in publiek op een verzachtende manier duidelijk maken dat hij er weer even op moet letten.

    Maar of het ooit over gaat?

    Ik vrees van niet.

    Ik denk dat je vriend al heel erg zijn best doet, en vooral in gezelschap van meerdere mensen is al heel wat voor hem

    groetjes

    Can

  • Wladimir

    Hoi Mensen,

    Bedankt voor jullie tips.

    Nu 8 maanden verder, bemerk ik dat dankzij jullie tips, we een ingang gevonden hebben om hier mee om te gaan.