Dit stond in de rondmail van Hans de Bruin:
PGB 2008.
Staatsecretaris Bussemaker heeft vandaag een bericht en een brief uit laten gaan over de regeling PGB in 2008. PGB in perspectief heet het stuk en is te vinden op de download pagina van www.pgb-vg.nl onder PGB algemeen.
Een aantal belangrijke punten:
Het vrij besteedbaar bedrag wordt weer terug gebracht naar 1,5% van het budget met een minimum van € 250,- en een maximum van € 1250,-.
Er zal dit jaar geen (prijs) indexering plaatsvinden van de tarieven.
10 % overheveling is afgeschaft.
Er komen vervolgonderzoeken, bijvoorbeeld naar de instroom van jongeren met een beperking via Jeugdzorg.
De AWBZ aanspraken herformuleren.
Ik kan me weinig jaarovergangen herinneren waarbij er door de gewone budgethouder zoveel is ingeleverd op de mogelijkheden van het PGB. De argumenten die in de brief genoemd worden gaan ook alle kanten op. Maar ik herken weinig argumenten die voortkomen uit de PGB gebruiker.
Het herformuleren zal nog een heel belangrijk punt worden. Opnieuw noemt de staatssecretaris hierbij ‘huiswerkbegeleiding’. Ik weet dat het gaat om plannen en structureren en dat het veel ‘lucht’ geeft in gezinnen waar een jongere met een beperking pogingen doet om een ‘startkwalificatie’ te halen voor de arbeidsmarkt. Maar dat is een thema wat bij een ander ministerie thuis hoort. Daar zou eens wat meer lijn in mogen komen.