PGB nieuws!!!

  • ammie

    Dit stond in de rondmail van Hans de Bruin:

    PGB 2008.

    Staatsecretaris Bussemaker heeft vandaag een bericht en een brief uit laten gaan over de regeling PGB in 2008. PGB in perspectief heet het stuk en is te vinden op de download pagina van www.pgb-vg.nl onder PGB algemeen.

    Een aantal belangrijke punten:

    Het vrij besteedbaar bedrag wordt weer terug gebracht naar 1,5% van het budget met een minimum van € 250,- en een maximum van € 1250,-.

    Er zal dit jaar geen (prijs) indexering plaatsvinden van de tarieven.

    10 % overheveling is afgeschaft.

    Er komen vervolgonderzoeken, bijvoorbeeld naar de instroom van jongeren met een beperking via Jeugdzorg.

    De AWBZ aanspraken herformuleren.

    Ik kan me weinig jaarovergangen herinneren waarbij er door de gewone budgethouder zoveel is ingeleverd op de mogelijkheden van het PGB. De argumenten die in de brief genoemd worden gaan ook alle kanten op. Maar ik herken weinig argumenten die voortkomen uit de PGB gebruiker.

    Het herformuleren zal nog een heel belangrijk punt worden. Opnieuw noemt de staatssecretaris hierbij ‘huiswerkbegeleiding’. Ik weet dat het gaat om plannen en structureren en dat het veel ‘lucht’ geeft in gezinnen waar een jongere met een beperking pogingen doet om een ‘startkwalificatie’ te halen voor de arbeidsmarkt. Maar dat is een thema wat bij een ander ministerie thuis hoort. Daar zou eens wat meer lijn in mogen komen.

  • sandra

    Ben bang dat er volgend jaar veel gaat veranderen,ze wil ook de ob in uren afschaffen bij alleen een somatische en/of psychiese aandoening.

    Denk dat we volgend jaar allemaal moeten inleveren.

    Gr.Sandra

  • adhd ma

    Dit geld alleen voor ouderen met een psycho/sociale stoornis.

    Als het goed is staat op de indicatie voor autisme een psychiatrische stoornis, wij vallen daar niet onder.

    Heb t gisteravond aan hans gevraagd en kreeg dit antwoord op mijn zelfde vraag.

    Zie berichtenbox

    Groetjes adhd ma

  • carla van dewaal

    hallo

    als het goed is .

    hebben jullie allemaal een brief ontvangen.

    van het zorgkantoor.

    daar staat duidelijk in wat er gaat veranderen.

    ik heb de brief wel ontvangen.

    groetjes carla

  • truus

    geen brief…………..

    niks gehoord ook.

  • wim

    Ik heb alleen een briefje ontvangen met de mededeling dat de 10% overheveling er afgaat. Met andere woorden maak het budget nog dit jaar op .

  • truus

    gaat mij niet lukken om het op te maken. heb te lang moeten zoeken naar goede begeleider. nu gevonden, maar staat nog een paar duizend euries, ga ik niet meer op krijgen

    truus

  • danielle

    ik kan bij mijn begeleiding alvast 40 uur betalen zodat ik die in 2008 nog tegoed heb, zodat ik mijn budget op kan maken, is wel een heel goed idee!

    trouwens even niks met pgb te maken:

    er wordt bij mij volgende week donderdag een interview afgenomen over het syndroom van asperger, en dat komt in de viva ! haha heel spannend..