eten

  • marijke

    Hoi,

    zijn de meeste pdd-ers moeilijke eters?

    Onze zoon lust wel brood. Zoet beleg. Maar geen warme maaltijd. Hij heeft vroeger wel ‘gewoon’ meegegeten. Maar de pdd nam de overhand na de peuterpubertijd. En nu is het hommeles. Hij neigt naar ondergewicht. Hij is net 5 en hij weegt 14,8 kilo. Dus tenger.

    Hij eet al jaren geen aardappelen, groente. Wel banaan en soms ook gedroogde abrikoos. Op t mod krijgt hij een shake als aanvullende voeding. Thuis zijn we bezig met een dieetiste. Maar die weet alleen veel van voeding. En niet in combinatie met pdd. Het is ook echt de pdd waardoor hij een afkeer heeft van het eten.

    Hij heeft weinig uithoudingsvermogen. Ziet bleek, ziekjes. Hij is wel vrolijk dus dat is okee.

    Maar ik denk dat we nog een lange tijd tegemoet gaan…. Pfffffffffffffffffffffffff

  • gaby

    ik heb geen problemen met eten..

    wel met het ritme. ik kom maar niet in het ritme van sochtends smiddags en savonds. heb het honger gevoel niet. dus moet echt erom denken dat ik smorgens ontbijt enzo.

    romy(mijn hond) lijkt ineens zo zwaar met haar 20 kilo en die heeft ook ondergewicht

  • Nikita

    zijn de meeste pdd-ers moeilijke eters?

    Geen idee Marijke,mijn zoon van 14 met pdd nos is dit in iedergeval niet en ook nooit geweest.

  • Eline

    Mijn zoontje van 4 jaar (klassiek autisme) eet dezelfde dingen als die van jou: brood met zoet beleg, koude pannekoeken met poedersuiker, soms banaan, en wel toetjes, koekjes en snoep. That's it. Hij heeft ook nooit anders gedaan. Ik maak me er geen zorgen om. Hij krijgt iedere dag een multivitamine kauwtablet (lust hij gelukkig wel) en volgens mij krijgt hij daar toch alles mee binnen. Mijn zoontje heeft geen ondergewicht, is wel wat aan de lichte kant maar niet zorgwekkend.

  • sassie

    Mijn zoon eet ook geen gezonde warme maaltijd. Wel brood met hegelslag pasta en salami. Ook fruit en rauwe wortels. Wil natuurlijk wel snoepen….. gewicht is normaal.

    Via Centrum Autisme zou je misschien raad kunnen vragen en misschien tijdens Hometrainingen eraan werken. Ideetje misschien?

    sassie

  • judith

    Hoi hier “moeilijke” eters tot op zekere hoogte, maar goed ik was zelf ook lastig maar mijn moeder deed nooit moeilijk en verzon ieder jaar als je zo oud bent lust je dit dat ging goed tot mijn twaalfde toen zou ik sla gaan eten, nou dat duurde nog wel wat langer.

    De oudste is behoorlijk kieskeurig, eet maar een paar soorten groenten en wilde in zijn toetje ook nooit stukjes (appel of banaan of zo) dat spuugde hij net zo hard weer uit en tja de jongste is een eigenheimer……die lust vrijwel alles als het maar geen gekookte aardappels zijn…dat gaat er echt niet in …. verder zijn beide jongens ook slank hoor altijd onder de middenlijn maar ik heb dat liever dan dat ze te zwaar zijn, verder krijgen ze hier een uur voor het eten geen lekkers en liever ook geen drinken dat vult de maag te veel…….

    Met trukjes kun je ze proberen aan het eten te krijgen maar voor de rest zeg ik altijd strijd om eten win je niet….

    Mijn moeder zei wel altijd als ik begon van dat lust ik niet “oh fijn destemeer hebben wij ” blijkbaar was ik dan toch zo bang dat ze het eten van mijn bord gingen opeten dat ik toch maar stiekems at……en mijn moeder deed ook of ze niks zag, niet van zie nou wel dat je wel eet want dat werkt ook weer averechts…goed succes er mee…….

    gr Judith

  • Tukkergirl

    Hallo Marijke

    Hier nog een moeder van een moeilijke eter.

    De eerste jaren waren erg….alleen , brood, patat, gebakken aardappelen

    Nu is hij 6 jaar en eet hij bloemkool, rode kool, boontjes en een beetje bami

    En wij zijn erg blij.

    Het zijn echt wel muizehapjes..evenveel als onze dochter van 3 jaar.

    Maar hij eet eindelijk en we zijn erg blij.

    Wij werden er ook “wanhopig” van …. lang voor zijn leeftijd, en erg tenger.

    Maar zolang hij nog wel brood/fruit at, hebben we er niet zoveel problemen uiteindelijk van gemaakt.

    het was of groente of fruit.

    Nu eten we om de dag wat hij graag lust en de ander dag moet hij het leren eten…

    zo verdelen we het een beetje.

    Het hoort er wel een beetje bij……

    Thea

  • ammie

    Hier ook eentje met ondergewicht maar deze eet (bijna) alles….wat zeg ik….vreet alles. Hij eet soms nog meer dan zijn grote broer van 15! Maar tussendoortjes eet hij niet veel en als er geen snoep in huis is vraagt hij er ook niet naar…….

    Hij is wel heel lang gevoerd en het moest allemaal heel fijn geprakt……nu al een hele poos niet meer.

  • sassie

    Hoi ,

    Hoe heb jij dat aangepakt, dat hij nu wel die groentes eet? Kan ik misschien wat van leren……

    sassie

  • Tamara Aarts

    Mijn 4 jarige zoontje heeft nog geen diagnose,maar er zijn wel autistische kenmerken gesignaleerd waardoor hij een indicatie krijgt voor een medisch kleuterdagverblijf.

    Het eten is ons grootste probleem.

    Ik wou maar dat mijn zoontje een voorkeur voor bepaalde etenswaren had,dan kon ik 'm dat geven,maar hij weigert gewoon te eten.

    Dit probleem hebben wij al vanaf zijn geboorte,vanaf dag 1.

    Hij had moeite met zuigen,en deed minimaal 45 minuten over zijn flesje.

    Hij was ook een echte huilbaby.

    Nu krijgt hij bijvoeding

    Wij hebben al vanalles geprobeerd door de jaren heen,maar het helpt allemaal alleen maar van korte duur.

    (O..en het drukken is ook zoiets.Ook al een probleem vanaf dag1.Lijkt wel of hij het niet wil laten komen.)

    Het lijkt wel of hij hij er een afkeer van heeft,of bang is om te eten.

    Ik ben ervan overtuigd dat als hij beter zou eten zijn ontwikkeling ook voorspoediger zou gaan,want hij is gewoon ondervoed zegt de dieetiste.

    Mijn zoontje is 14,5 kilo en 97cm,en wordt over enkele dagen 4.

    Hij is niet broodmager,maar wel klein.

    Onze dieetiste zegt dat ondervoedde kinderen óf vermageren óf in de groei stoppen/vertragen.Dat gebeurd dus bij onze zoon,en dat is juist zo verraderlijk want die kinderen zijn misschien klein van stuk,maar ze zien er goed uit.Wie vermoed dan dat zijn kind ondervoed is?

    Daar wil ik dan ookecht voor waarsc huwen: Houd je kind goed in de gaten,want je hoeft het niet te zien dat hij of zij is ondervoed!