pictogrammen dagritmekaarten

  • Tukkergirl

    Hallo

    Heb een begin gemaakt met het gebruik van picto's en dagritmekaarten.

    Hoe is jullie ervaring hiermee,

    We zitten in de leeftijd van 3 tot 6 jaar

    Wat is belangrijk, wat niet

    Thea

  • marijke

    Hoi Thea,

    wij gebruiken ook dagritme kaartjes. Het werkt bij ons heel goed. Zoon heeft er erg veel aan. Geeft ook vaak aan; “staan de kaartjes wel goed?” en “als ik van school kom moeten de kaartjes goed staan”. Dat zegt al genoeg. Nu we het een paar maanden hebben gebruikt merken we dat we op sommige momenten het minder nodig hebben. Bijvoorbeeld s'avonds. Hij weet zelf wel wat er dan op de kaartjes staat. Dit is in principe elke avond hetzelfde.

    Ik heb niet echt veel tips. Ja hou het gewoon rustig en overzichtelijk. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van proberen. Wij hebben een groot wit bord (voor magneeten bij de ikea weg). Met daarop in een rij de dagen. Allemaal in hun eigen kleur en dag erop. Dus rood is maandag en vrijdag is geel etc. We zetten altijd een magneetje daarop op de dag die het is. Zo heeft hij meer inzicht in de week. En daaronder hebben we een rijtje met taken, spelen etc staan. Maar niet in een keer voor de hele dag. Maar gewoon per 2 uur bijvoorbeeld. Anders is het overzicht weer kwijt. Dit is rustiger.

    Het vraagt wel veel van de ouders om dit altijd goed bij te houden. Dus begin er nog niet aan als je dr niet helemaal achter staat.

    Succes! En ik hoop dat je hier wat aan hebt!

    groetjes Marijke

  • marjolein

    Ja, en wij hebben hier nog een schema in de keuken hangen van 2 jaar terug. Ze had daar heel veel houvast aan. Wist de dagen van de week. Toen ze het door had mocht het niet weg, want het hoorde wel in de keuken te hangen.Je bent Autist of niet haha

    Marjolein

  • sassie

    Wij gebruiken ze ook. De dag is in 3 gedeeltes gedaan dmv magneetstrips , de kaartjes heb ik gelamineerd en er een magneettape opgeplakt. Alles in zwart wit, qua aktiviteiten. De gebodskaarten zijn groen en de verbodskaartjes zijn rood, heel duidelijk dus.

    Daarnaast hebben voor bepaalde handelingen kaarten voor welke volgorde toegepast moet worden.

    Wij hebben er heel veel baat bij. Ook werken we met de kleurenklok.

    Veel succes ermee

  • Tukkergirl

    Hallo

    We zijn nu 2 dagen verder en Bart vind het geweldig

    Het eerste wat hij zei…mama je bent iets vergeten…. op woensdagmiddag SPORT……

    oke , kaartje gemaakt en voor de volgende week.

    Het lijkt aan te slaan.

    Bedankt voor jullie mailtjes… Thea