SBO en Asperger

  • assepoester

    Hallo, ik ben nieuw hier op het prikbord. Ik ben moeder van twee kids. Een jongen van 7 en een meisje van 9. Onze dochter heeft de diagnose Asperger en daarbij een leerstoornis. Ze zit in groep 5 van het reguliere onderwijs. Ze volgt haar eigen leerweg binnen het regulier. Ik loop er nu tegenaan dat haar gedrag in groep 5 verandert. Ze heeft een leerkracht die niet veel van de stoornis weet en vooral niet mee weet om te gaan. Ze heeft duidelijk behoefte aan structuur en duidelijkheid in communicatie. Ze is introvert, faalangstig en trekt zich terug in haar eigen schulpje. Sociale contacten gaat ze uit de weg. Ze wil/kan niet meer deelnemen aan vrije momenten, spelen in de pauzes e.d. 1 op 1 situaties wil nog wel lukken. Sociaal/emotioneel loopt ze vast. Ze begint het anders zijn te beseffen.

    Ze wil niet anders zijn, picto's thuis moeten weg als een kindje komt spelen.

    Ik ben bang dat ze uiteindelijk depressies e.d. gaat krijgen.

    Ik ben me nu aan het orienteren op een SBO voor leerproblemen. Wie herkent dit verhaal en wat is jullie ervaring hierin?

  • judith

    Hoi, moeilijk hoor wij hebben een zoon van van 8,5 in groep 5 regulier onderwijs met diagnose Pddnos omdat het net geen Asperger was ?!….. merk wel dat groep 5 erg moeilijk is en dat hij erg overvraagd wordt…hier wil ik er persoonlijk niet aan denken dat ie naar het speciaal onderwijs gaat omdat ik bang ben dat hij zich dan nog autistischer gaat gedragen ( sorry voor alle mammas en pappas die wel goede ervaringen hebben) hij wordt nu “gedwongen” om normaal mee te doe en over het algemeen gaat dat goed, veel ouders weten niet eens wat hij heeft ( ben daar wel open in hoor als het te pas komt of nodig is) een maand geleden een gesprek met de juf en ib-er gehad en hij krijgt op sommige vlakken weer rt…..en volgens de ib mevrouw doet hij het te goed voor een rugzak………..heeft jou dochter wel een rugzakje???

    Officieel heeft onze zoon nog geen leerprobleem maar zijn schrijven is echt dramatisch hij vergeet echt letters, hiervoor zijn we thuis al aan het oefenen hoor en voor een dyslectie test doet hij het ook weer te goed ( je zou soms bijna willen dat dat niet zo is want zo huppel je maar heen en weer zonder echte extra hulp) goed veel succes met het overpeinzen en eventuele akties, snap helaas goed hoe je je moet voelen….

    groet Judith

  • assepoester

    Hallo Judith,

    Ik snap wat je bedoelt ‘gedwongen normaal mee te doen’. Maar ze zijn anders. Ik loop er tegenaan dat onze dochter op haar tenen loopt. Vroeger was ze een heel vrij, extravert kind. Ze ging spontaan voor je zingen en optreden e.d. Een echte lachebek met gevoel voor humor. Ze houdt veel van grapjes. Maar haar grapjes worden door gewone kinderen niet leuk gevonden. Ze is afgestraft door de groep. Ze is nu introvert, faalangstig en teruggetrokken. Wat hebben de normale mensen met haar gedaan en wat gaat volgen….manische depressies. Misschien zie ik het nu erg somber. Een rugzak was afgewezen voor onze dochter. Ze heeft geen storend gedrag in de klas. Sterker nog ze is onzichtbaar. Op een cluster 4 school zou compleet over haar heen worden gelopen. Vandaar dat we ons nu orienteren op een SBO (voorheen ZMLK) de aanvraag zou dan lopen via een PCL.

    Ook onze dochter wordt overvraagd op school, ze heeft een eigen leerweg in die groep. Maar ze is een uitzondering. En ze wil graag gewoon met de gewone mensen meedoen. Ik wil maar 1 ding. En dat is dat de druk ervanaf gaat en ze gewoon een meisje met een beperking kan zijn. En als het een beetje meezit zich gelukkig kan voelen.

  • judith

    Tja dat is allemaal heel naar voor zon meiske als je zograag mee wilt doen en het lukt dan niet en kinderen op deze leeftijd kunnen zo bikkelhard zijn :-( , hier zit onze kleine man in een ontzettend leuke klas met een groepje van een man of 7 die al vanaf groep 1 bij elkaar zijn heel hecht zijn die met elkaar…….daarom trekt hij het sociaal ook nog wel alhoewel je ook wel ziet dat hij zich soms terugtrekt hoor…

    Loopt jou dochter ook letterlijk op haar tenen (hier allebei wel, oudste nu niet meer maar jongste is er zelfs voor naar de fysio geweest, wat natuurlijk voor geen meter helpt,

    succes met het zoeken en hopelijk vind je een school waar ze zich wel thuisvoelt

    groetjes Judith

  • Can

    Hoi assepoester

    Onze zoon van 9 met pdd nos/adhd wordt overvraagd op school, dit is al een tijdlang aan de gang. Ook onze zoon ging ooit met plezier naar school,

    gaf optredens weg (zoals jouw dochter) en was leergierig. Nu lijkt niks hem meer te boeien, heeft thuis een kort lontje en zijn plezier om naar school te gaan is ver te zoeken….

    Waar ik benieuwd naar ben is hoe jullie bij het PCL (wat is dat?)terecht zijn gekomen.

    Onze pogingen om op school een rugzakje voor hem te krijgen zodat mede met evenementen op school hij extra begeleidt kan worden, zijn mislukt.

    We kunnen hem niet zomaar op speciaal onderwijs krijgen,

    waar we op zich wel oog voor hebben ivm de kleine klasjes.

    Hoe hebben jullie dat gedaan?

    groetjes

    Can

  • assepoester

    Bij onze dochter is bij de aanvraag voor een rugzak een onderwijskundig rapport naar de commissie voor indicatie gestuurd (CvI). Deze beoordelen de aanvraag en zorgen voor een evt. plaatsing op een REC 4 school.

    Voor plaatsing op het SBO wordt door de school de Permanente Commissie Leerlingzorg ingeschakeld. Ik denk dat jullie als ouders moeten aangeven dat jullie zien dat zijn sociaal emotionele ontwikkeling niet goed verloopt en jullie je daar ernstig zorgen over maken. Ook het gedrag dat hij thuis laat zien beschrijven.

    School kan wel een plan van aanpak maken voor het didactische stuk maar wat doet de school op sociaal emotioneel gebied? Jullie kunnen observaties aanvragen bij het PCL misschien kan vanuit een SBO ondersteuning worden geboden op zijn huidige school. Ook dit beoordeelt de PCL. Verder is me verteld dat je e.e.a. moet aandikken. Zeker als je als ouder denkt dat je kind beter af is op speciaal onderwijs.

    Een andere optie zou zijn iemand via het PGB (prikbord MEE) inhuren die op school je kind ondersteunt. Vaak staan scholen daar wel positief tegenover.

    Ik wens je veel succes.

  • Can

    Bedankt voor de informatie Assepoester:)