Beste allemaal,
vanaf vandaag wil ik ook graag informatie met jullie delen over asperger. Van onze oudste zoon van 6 jaar weten we sinds juli dat hij asperger ‘heeft’. Al sinds hij heel klein is, heb ik als moeder gevoeld dat hij anders was dan andere kindjes. Vooral omdat een aantal van mijn vriendinnen ook zoontjes in dezelfde leeftijd hebben. Natuurlijk is elk kind anders, maar als moeder voel je dat. Toen hij in groep 1 begon, begon het ook de juf op te vallen. Hij duwde en trok aan andere kindjes en als een kindje iets gebouwd had, stootte hij het weer om. Ook voelde hij zich niet aangesproken als er tegen de hele klas werd gepraat. Dat gold dan niet voor hem. Verder wilde hij veel aandacht van de juf (op schoot, tegenaan hangen). In groep 1 is er toen verder echter geen actie ondernomen, maar ben ik op het internet wel op zoek naar herkenning gegaan. Toen al kwam ik op asperger, maar vond dat niet alle kenmerken voor hem golden. Vanaf groep 2 ging het eigenlijk beter, maar de juf wilde uiteindelijk toch onderzoek. Via het SOM is hij onderzocht en blijkt hij bovengemiddeld intelligent en symptomen van asperger te hebben. Nu zit hij in groep 3 en na 6 rustige beginweken is hij weer ‘terug bij af’; hij duwt, trekt, plukt aan de andere kinderen, krast door zijn werkjes, kan niet rustig op een stoel blijven zitten, wil bij de juf op schoot etc. etc. We krijgen goede begeleiding vanuit het SOM en school, maar ik ben toch op zoek naar herkenning van andere ouders van kinderen in dezelfde leeftijd als mijn zoontje. Wat doen zij wel en wat niet? Tips zijn erg welkom. Ik voel me vaak radeloos, want het is eigenlijk zo'n lief en leuk joch, maar soms zo lastig om mee om te gaan.