autisme in het reguliere basisonderwijs

  • Debbie

    Hallo allemaal,

    Ik ben vierdejaars student op de opleiding hbo-pedagogiek en ik loop stage op een basisschool bij de interne begeleiding en voer daar wat eigen taken uit.

    Ik ga hier ook mijn afstudeerproject doen en heb besloten tot het onderwerp autisme in de klas. Het is de bedoeling dat ik een eindproduct maak voor de leerkrachten, een soort handleiding voor wanneer ze een kind met een vorm van autisme in de klas hebben. Ik beperk mij dan tot de vormen die in het reguliere basisonderwijs voorkomen.

    Nu ben ik op zoek naar ervaringen en behoeften van ouders ten aanzien hiervan. Wat zijn uw ervaringen met school en uw kind met een stoornis in het autistisch spectrum? Wat zou u anders willen zien op school? Wat zijn uw behoeften voor uw kind in de klas, of de behoeften van uw kind zelf natuurlijk.

    Ik zou graag wat ervaringen willen lezen om zo mijn project beter te kunnen afstemmen.

    groeten Debbie

  • deborah mv L&R

    Mijn zoontje van bijna 7 heeft PddNos, we hebben hier pcl aangevraagd voor SBO.

    Hij kan niet tegen de drukte in de klas(zijn maar 19 kinderen) en volgend jaar zelfs 34 kinderen.

    Hij is snel afgeleid, is dromerig, krijgt het klassikaal niet meer, vraagt bijna elke dag wel of ie op de gang mag zitten, om rust aan zijn oren te krijgen.

    Dus: Kleinere klassen, structuur heel erg veel en goed structuur, inlevingsvermogen en niet afdoen als zeur of iets aparts. Af en toe eens 1 op 1 om het klassikale nog eens te vertellen.

    Ook naar zijn goeie dingen te kijken als juf, en dat stimuleren

  • assepoester

    Zie het stukje over Asperger en SBO.