autisme in het reguliere basisonderwijs

  • Debbie

    Hallo allemaal,

    Ik ben vierdejaars student op de opleiding hbo-pedagogiek en ik loop stage op een basisschool bij de interne begeleiding en voer daar wat eigen taken uit.

    Ik ga hier ook mijn afstudeerproject doen en heb besloten tot het onderwerp autisme in de klas. Het is de bedoeling dat ik een eindproduct maak voor de leerkrachten, een soort handleiding voor wanneer ze een kind met een vorm van autisme in de klas hebben. Ik beperk mij dan tot de vormen die in het reguliere basisonderwijs voorkomen.

    Nu ben ik op zoek naar ervaringen en behoeften van ouders ten aanzien hiervan. Wat zijn uw ervaringen met school en uw kind met een stoornis in het autistisch spectrum? Wat zou u anders willen zien op school? Wat zijn uw behoeften voor uw kind in de klas, of de behoeften van uw kind zelf natuurlijk.

    Ik zou graag wat ervaringen willen lezen om zo mijn project beter te kunnen afstemmen.

    groeten Debbie

  • deborah mv L&R

    Mijn zoontje van bijna 7 heeft PddNos, we hebben hier pcl aangevraagd voor SBO.

    Hij kan niet tegen de drukte in de klas(zijn maar 19 kinderen) en volgend jaar zelfs 34 kinderen.

    Hij is snel afgeleid, is dromerig, krijgt het klassikaal niet meer, vraagt bijna elke dag wel of ie op de gang mag zitten, om rust aan zijn oren te krijgen.

    Dus: Kleinere klassen, structuur heel erg veel en goed structuur, inlevingsvermogen en niet afdoen als zeur of iets aparts. Af en toe eens 1 op 1 om het klassikale nog eens te vertellen.

    Ook naar zijn goeie dingen te kijken als juf, en dat stimuleren

  • assepoester

    Zie het stukje over Asperger en SBO.

    Scholen kunnen wel een plan van aanpak schrijven en een aparte leerweg uitstippelen. Maar sociaal emotionele ondersteuning/begeleiding kan het regulier niet bieden omdat ze de zorg niet in huis hebben. Wat te doen bij faalangsten, het niet durven aangaan van sociale contacten. Structuur in de pauzes, met wie ga je spelen, wat ga je spelen, wat doe je als…Hoe kun je contacten aangaan, hoe leer je steviger in je schoenen staan. Ik denk dat dat onder Sociale Vaardigheidstraining hoort. Ik heb nog nooit gehoord dat regulier dat structureel kan aanpakken. Dat is wel wat kinderen met een ASS nodig hebben.

  • Debbie

    Je hebt hier een heel goed punt en daar ben ik het ook grotendeels mee eens. Maar feit blijft dat niet alle leerlingen (kunnen) worden doorgestuurd naar het sbo. Voor deze kinderen, maar eigenlijk vooral voor de leerkrachten wil ik wat doen/maken. Maar ook om de deskundigheid van de leerkrachten te bevorderen zodat zij beter kunnen gaan signaleren.

    Bedankt voor je reactie.

  • deborah mv L&R

    Helemaal met Assepoester eens

  • Chantal

    Beste Debbie,

    Fijn dat je een dergelijk onderzoek gaat uitvoeren en zo'n eindproduct wilt leveren. Hopelijk wordt het een handleiding die niet alleen op de school gebruikt gaat worden waar je nu stage loopt, maar landelijk bruikbaar. Mijn zoontje is 6 jaar, heeft Asperger, en zit in groep 3 van het reguliere onderwijs. Is intelligent genoeg om de lesstof op te pikken, heeft alleen moeite met fijne motoriek (waarvoor RT), concentratie en het aangaan van contacten.

    Hebben begeleiding van IB en externe ondersteuning. Regelmatig overleg. Gekeken wordt dan wat de situatie is en waar bijsturing nodig is. Dat is erg prettig, voor ons als ouders, maar ook voor de docent(en).

    Herken wel wat Assepoester zegt, en sluit daar wel bij aan, ware het niet dat ik, zoals jij nu aan het onderzoeken bent, de mogelijkheid wil blijven houden dat hij op het reguliere onderwijs kan blijven. Daarvoor moet deze begeleiding er blijven, meer structuur in de klas (wordt hard aan gewerkt door de docent), consequent zijn en blijven, open communicatie met de ouders (is er), ook positieve reacties richting mijn zoon als hij iets goed heeft gedaan (is er), kleinere groepen (nu te grote en te drukke groep). Plus nog een zorgkind in de klas, dat maakt het ook niet makkelijker, want ze doen samen een soort competitie.

    Succes met je onderzoek.

  • hadassah

    Mijn zoon van 8 zit op het regulier onderwijs en heeft asperger, zijn grootste problemen zijn de hoeveelheid kinderen(bij hem 23)daardoor word hij afgeleid en vind het zelf te druk. Ze proberen in de klas wel een rustig plekje te vinden, maar dit lukt niet. Ik denk dat het echt van belang is om een rustige plek te hebben of een rustige klas, daar bedoel ik niet alleen de hoeveelheid kinderen mee, maar ook de aankleding van de klas die bij mijn zoon eigenlijk ook behoorlijk druk is.

    Verder het sociaal-emotionele inderdaad zoals al eerder door anderen aangegeven werd, bij mijn zoon op school staat sinds dit jaar sociaal emotionele ontwikkeling wekelijks op het programma, maar toch blijft het een lastig punt . De klas is opgebouwd uit groepjes met tafeltjes en de nadruk ligt behoorlijk op samenwerking met bijna alle vakken. Verder gebruiken ze bij hem in de klas veel auti dingen(voor de hele klas) pictoś, weekplanners,kleurenklok, en een andere klok met tijdsoverzicht . Ook hangen er pictoś over hoe met elkaar om te gaan in de klas , wat gewenst word en word het buitenspelen steeds in de klas besproken, dit is fijn allemaal. Wat ik mis is dat niet altijd de meester of juf mee naar buiten gaat met buitenspelen en hij word juist dan nogal veel gepest. En een ander ding is ieder jaar een nieuwe juf of meester , is hij net gewend….en ook met gym heeft hij een ander…een meer stabiele factor zou fijn zijn.

  • Carla uit Amsterdam

    Hoi Debbie

    Eem goed streven maar erg moeilijk. De andere ouders hebben al heel wat informatie gegeven en daar sluit ik me bij aan. Grote klassen blijven een probleem voor kinderen met ASS. Het is volgens mij dan ook heel belangrijk dat er een plek is om zich terug te trekken en rustig te kunnen werken. Mijn zoontje zit op het SBO en heeft een eigen “kantoortje” Het zijn twee kastjes met planken met daartussen een tafeltje. Dat is de plek waar hij werkt en gaat zitten als hij alleen wil zijn. Soms is dat niet genoeg en dat biedt een koptelefoon met een muziekje de mogelijkheid om echt even “weg”te zijn.

    Soms is gewoon buiten spelen ook een probleem. Samen afspreken met het kind wat het gaat doen en met wie, kan helpen. Als het samenspelen even niet lukt is het belangrijk om een aktiviteit te zoeken wat het kind alleen kan doen, bijv. balletje slaan tegen een muurtje. Spelen en samenspelen gaat bij kinderen met ASS vaak niet vanzelf goed.

    Vaak is het leren bij kinderen in het gewoon basisonderwijs niet het probleem maar de sociale vaardigheid des te meer.Daar is begeleiding erg belangrijk.

    Carla uit Amsterdam

  • hadassah

    hoi Debbie mijn berichtje is verkeerd terecht gekomen, mijn eerdere bericht, het was een antwoord op jou vraag over hoe het op school gaat.

  • Debbie

    Wat fijn dat ik zoveel reacties heb gekregen van iedereen!

    Het is echt goed om te lezen wat ouders bezig houdt en ik heb hier ook een aantal goede tips gekregen. Echt geweldig!

    Het is nog een lang proces, maar ik zal jullie gaande weg wel op de hoogte houden van mijn product.

    Iedereen bedankt!

    groeten Debbie Jansen