PDD-NOS

  • Sandra

    Bij ons vallen alle puzzelstukjes in elkaar en ik moet het gewoon even aan iemand kwijt!

    Ik heb een dochter van 8 een zoon van bijna 6 en nog een zoon die over 2 maanden 4 wordt.

    Het gaat om mijn jongste smurf.

    Afgelopen vrijdag hebben mijn man en ik een advies gesprek gehad op de afdeling kinderpsychiatrie. Diagnose: PDD-NOS met kenmerken van ADHD en OHD, tevens een verstandelijke beperking. Voor ons was dit een bevestiging en teken dat we op de goede weg zijn.

    We hebben hem opgegeven voor een KDC voor een schoolvoorbereidende groep. Al een jaar krijgt hij logopedie. Sinds april van dit jaar speelt hij dubbel op de peuterspeelzaal en sinds juni krijgt hij 1 dagdeel per week een extra juf.

    We hebben o.a. als advies kregen hem te laten onderzoeken door de afdeling klinische genetica. Dat vind ik nog best spannend.

    Gelukkig blijft hij mijn vrolijke lieve smurf en heb ik niet het idee dat hij ergens onder lijdt.

    Ik kom vast snel hier weer eens kijken. In ieder geval bedankt voor het lezen!

    groet van Sandra

  • Tukkergirl

    Hallo Sandra

    welkom op het forum

    Even een klein vraagje …. wat betekent OHD ?????

    Fijn dat ook voor jullie de puzzelstukjes in elkaar vallen en zich een goed beeld wordt gevormd.

    Dat schept een heleboel duidelijkheid..

    Thea

  • Carla uit Amsterdam

    Fijn dat jullie nu meer duidelijkheid hebben.Niet dat het er leuker op wordt maar het geeft ook een soort rust ,toch?

    Waarom moeten jullie hem laten onderzoeken op de afdeling klinische genetica?

    Heeft dat met eventuele erfelijkheid te maken? Ik vraag me altijd af of dat zin heeft

    Misschien wel als er nog meer kindjes komen of als het in de familie meer voorkomt.

    Groetjes Carla uit Amsterdam

  • Sandra

    Wat OHD precies inhoudt weet ik niet, volgens mij had het te maken met onhandelbaarheid, maar wellicht heb ik het verkeerd onthouden en het verslag heb ik nog niet in mijn bezit. Wellicht kan ik daar in de toekomst wel een antwoord op geven ;)

    gr Sandra

  • Sandra

    Sorry Carla, jij had ook een vraag en nou vergeet ik daar bijna antwood op te geven.

    Ze zien bij hem genoeg uiterlijke kenmerken om hem door te verwijzen naar de afdeling klinische genetica. Wellicht een syndroom? Het is allemaal best vaag, maar laten we dan dit (laatste?) ook maar onderzoeken. Al is het alleen maar om uit te sluiten.

    Zo is zijn weerstand in mijn ogen niet optimaal (hij heeft sepsis/menigitis gehad en is hij gewoon veel vatbaarder dan broer en zus, alles is bij hem net iets erger) en dat komt toch niet door PDD-NOS. Dus vandaar.

    gr. Sandra

  • Radicaal links

    Met kameraadschappelijke groet.