persoons gebonden buget

  • Jacqueline Barink

    Kun je een persoons gebonden budget ook aanvragen voor vrijetijds besteding.

  • gaby

    er zijn 5 punten waarvoor je een pgb kunt aanvragen…

    1) Persoonlijke verzorging (hulp bij alledaagse handelingen zoals opstaan, douchen, aankleden, eten en drinken, naar het toilet gaan).

    2) Verpleging (zoals hulp bij het gebruik van medicijnen, wondverzorging of beademing)

    3) Ondersteunende begeleiding (ondersteuning bij activiteiten thuis en buiten de deur, zoals dagopvang).

    4) Activerende begeleiding (leren omgaan met uw handicap of problemen, beter persoonlijk functioneren en veranderingen realiseren, bijvoorbeeld zelfstandig gaan wonen of gaan werken).

    5) Kortdurend verblijf buitenshuis (weekendopvang, vakantieopvang of logeeropvang voor maximaal 104 dagen per jaar).

    Eerst een indicatie

    Om in aanmerking te komen voor een PGB AWBZ, moet er een indicatie gesteld zijn door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) of het Bureau Jeugdzorg (voor kinderen en jongeren tot 18 jaar met psychiatrische problemen). Als u denkt dat u zorg, hulp of begeleiding nodig hebt, kunt u zich zelf bij het CIZ of het Bureau Jeugdzorg melden.

    BRON: http://www.pgb.nl

    groetjes gaby ( 20 jaar pdd-nos met AB en OB)

  • Carla uit Amsterdam

    Hoi Gaby

    Woon jij met begeleiding dan?Zo ja, kun je me vertellen waar die begeleiding dan uit bestaat? Bevalt het je goed?

    Sorry, dat ik zo nieuwsgierig ben, mijn zoontje is nog maar zeven maar toch vraag ik me wel eens af of hij zelfstandig zou kunnen wonen.Het is een slimme jongen maar zijn PDD NOS zou wel eens flink in de weg kunnen zitten.

    Als je er niets over kwijt wil is het ook goed hoor. Het is tenslotte een prive zaak.

    Carla uit Amsterdam

  • gaby

    ik woon zelfstandig begeleid wonen…

    bij stichting mathias, obsidiaan.www.obsidiaan-matthias.nl

    waar de begeleiding uit bestaat verschilt per persoon..

    de ene heeft een hele strakke dagbesteding… die eet bijv ook vaker met de begeleiding samen. de ander heeft hulp nodig in de huishouding…

    ik krijg veelal hulp met postzaken(belasting dienst, pgb, gemeente dinge, aanvragen voor bepaalde dingen)

    het is echt zorg op maat. hoe ik hier ben gekomen??

    ik zocht begeleiding op maat. vaak was het zo of bijna gene begeleiding. of 24 uurs begeleiding. hier is de begeleiding er van 08:00-11:00 en van 15:00-21:00

    als je wilt komen kom je.

    je hebt gezamelijke activiteiten. niets is verplicht(maar goed ook lol)

    vaak laat ik elke dag wel even me gezicht zien. gewoon even binnen lopen en ene kletspraatje maken. weten ze ook hoe alles gaat en dan gaak weer weg.

    ik moet eerlijk zeggen ik doe niet zoveel met de andere bewoners.. heb ik ook niet zo de behoefte aan.

    oohja AB heb ik omdat ze helpen met werk zoeken enzo. korte doelen die een half jaar duren ongeveer. zoals ook therapie. ik heb echt moeite gehad om me verleden te accepteren( nog wel hoor). raakte steeds dieper in een dal. en net voor ik er bijna niet mere uitkwam heb ik hulp gevraagd. hun hebben doeg een psygoloog geregeld. en na een paar gesprekken hebben we gezocht naar een goede therapie. dit is creatieve therapie geworden. daar zijn we nu bezig met grenzen aangeven waardoor er zulke dingen die in hte verleden gebeurd zijn niet meer gebeuren.

    maargoed. als ik alles ga vertellen word het zo'n lang verhaal…

    ben ook bezig met me tas inpakken.(ga weekje naar natasja toe:D)

    groetjes gaby

  • carla van dewaal

    hallo jacqueline

    het is de vraag waar je het in de vrije tijd voor wilt gaan gebruiken.

    wij hebben een pgb voor onze zoon.

    voor ondersteunende begeleiding voor het paardrijden op zaterdag.

    en voor ondersteunende begeleiding naar het dansen op woensdagmiddag.

    groetjes carla