Asperger erfelijk?

• Frank123456789

Hallo,

Sinds kort weet ik dat ik asperger heb, ik ben 40 jaar… Op het internet kom ik héél veel ifo tegen met betrekking tot kInderen en asperger. Ook zie ik veel berichten, verhalen en ervaringen van ouders met een kind(je) met asperger. Omdat asperger erfelijke overdraagbaar zou kunnen zijn vraag ik mij af of ouders met een kind(je) met asperger zichzelf ook herkennen is aspecte van asperger of autisme. Ik probeer voor mijzelf na te gaan of ik iets van mij ouders heb meegekregen.

Ifo of ervaring hierover zou ik graag lezen.

• Eline

Heel vaak komt één van de ouders er achter dat hij of zij ook een vorm van autisme heeft nadat het bij hun kind is vastgesteld. Ik herken veel autistische kenmerken bij mijn man, hoewel het bij hem lang niet zo erg is als bij ons zoontje (klassiek autist). Dus dat het van zijn kant komt in ons geval is wel duidelijk. Het komt trouwens meestal van de kant van de vader heb ik gelezen.

• sassie

Onze zoon heeft een andere vorm van autisme. Mijn schoonmoeder heeft ook een vorm van autisme. Mijn man heeft geen autisme maar wel adhd kenmerken . Ik herken qua autisme veel van wat ik bij mijn schoonmoeder zie, qua drukte is het net zijn vader…..

sassie

• Tukkergirl

Hallo Frank

Onze zoon heeft een vorm van autisme en onze dochter vermoedelijk ook.

Mijn man heeft ook een vorm van autisme ( werd ons duidelijk door onze kinderen )

Zijn vader….heeft het ook in lichte mate. De kleinzoon van mijn schoonvaders zus is erg druk….

Dus je kunt wel zeggen …. het zit in de familie.

Toch kan het de ene keer meer tot uiting komen dan een andere keer.

Let dan ook op neefjes/nichtjes….

Het is wel dat autisme veel meer bij jongens voorkomt dan bij meisjes ….

Thea

• judith

Hoi Frank bij ons in de fam is autisme/ asperger echt erfelijk en niks alleen jongen maar ook dus meisjes…in onze fam is wel duidelijk dat de vrouwen inmiddels er minder “last” van hebben maar dat wil niet zeggen dat wij het niet hebben……..( moet wel zeggen zonder diagnose omdat wij daar geen behoefte aan hebben. Ik heb als enige meid kids gekregen en ja tuurlijk met diagnose, zijn wel twee jongens hoor…….via de pagina autisme.startpagina zul je misschien nog wel wat adressen vinden van clubs en bijeenkomsten…

groetjes Judith

• Hans van Westen

na onderzoek bij onze zoon blijkt dat hij asperger heeft. Mijn vriendin herkent er veel van zichzelf in en vermoed dat zij zelf ook (een lichte vorm van) asperger heeft.

judith schreef:

>

> Hoi Frank bij ons in de fam is autisme/ asperger echt

> erfelijk en niks alleen jongen maar ook dus meisjes…in onze

> fam is wel duidelijk dat de vrouwen inmiddels er minder

> “last” van hebben maar dat wil niet zeggen dat wij het niet

> hebben……..( moet wel zeggen zonder diagnose omdat wij

> daar geen behoefte aan hebben. Ik heb als enige meid kids

> gekregen en ja tuurlijk met diagnose, zijn wel twee jongens

> hoor…….via de pagina autisme.startpagina zul je misschien

> nog wel wat adressen vinden van clubs en bijeenkomsten…

>

> groetjes Judith

• ...

Bij mij in de familie is de lijn van asperger duidelijk door te trekken in de mannelijke lijn. Mijn broer heeft de diagnose het syndroom van Asperger gekregen (een autisme-spectrumstoornis). Bij hem is het heel duidelijk en het maakt het leven thuis zo goed als onmogelijk.

De kenmerken van asperger zie je ook terug bij mijn vader en mijn grootvader. Ik weet niet of ik zelf kenmerken van asperger heb, ik ga ervanuit dat iedereen wel lichte kenmerken vertoont. Maar het beperkt me niet in mijn functioneren en het heeft ook geen zodanig effect op de omgeving rond mij.

Bij mijn broer daarentegen is dit wel het geval, hij kan het hele huishouden terroriseren of helemaal opgaan in zijn computerspel dat er geen onderscheid meer mogelijk is tussen de virtuele en de echte wereld.

Asperger (en andere vormen van autisme) zijn wel degelijk voor een groot deel erfelijk. Je hebt de aanleg voor autisme in je genen, maar dat wil niet automatisch zeggen dat je ook autisme in zijn meest zuivere (en dus ergste) vorm zult hebben. Omgeving doet veel. Ook hebben mannen meer aanleg voor autisme omdat autisme zich situeert in de hersenhelf die bij mannen kleiner is dan bij vrouwen. Door de grotere hersenhelft kunnen vrouwen autisme dus beter opvangen (ze hebben nog meer hersenruimte vrij voor emotionele en verbale ontwikkeling). Ik weet niet precies welke hersenhelft dit is dus dat zal je nog eens moeten nakijken.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen