eten

• marijke

Hallo allemaal,

ik heb hier al eens vaker iets gepost over het eetgedrag van onze oudste zoon. Ik begin me echt zorgen te maken. Hij eet geen brood, aardappelen, pasta rijst, soep etc etc.

Hij wil nog wel ns beschuit eten. Maar meestal krijgt hij niets meer. Dus ook geen tussendoortjes. Want tja wel tussendoortjes en geen eten dat kan dus niet he.

We zeggen we van; als je geen brood/beschuit/eten eet dan ook geen koekjes, snoepjes etc.

Wat het is??? Ik snap het echt niet. Het zit echt tussen zijn oren. Hij is zowiezo visueel ingesteld. En hoe het eten in zijn mond voelt. Voelt dat op dat moment verkeerd. Nou dan wordt alles uitgespuugd. En hij eet dan ook niet verder.

Ook met snoep en drinken begint hij nu selectief te worden. Je wordt er moedeloos van. En dan krijg je dat de maaltijden gewoon heel beladen wordt. Dus proberen we hem niet te pushen. Etc.

Hij is nog geen 16 kilo. En hij is 5 jr. Ik voel z'n ribben uitsteken, ruggegraad en schouderbladen bijvoorbeeld. Dit wordt toch echt wel een probleem nu.

Op t mod krijgt hij een milkshake. Met extra voedingswaarden. Want hij eet dus ook geen groente en fruit (behalve banaan).

Maar goed mijn vraag; Herkend iemand dit? En wat hebben jullie daar toe mee gedaan? Ook heb ik ergens iets gelezen over een soort eetprogramma in een ziekenhuis. Dus alle info is welkom.

Het niet eten wordt nog eens z'n ondergang. Dat is nogal zwaar gezegd. Maar ik voel me machteloos. En het is toch mijn zoon. Ik zie ook gewoon dat hij geen konditie heeft. Bleek is etc.

Wie o wie heeft tips, info whatever. Handvaten voor ons, ouders van een heel lieve jongen met adhd en pddnos.

• Susan

Wat het is? Mensen met autisme zijn vaak overgevoelig in hun mond.

Brood, aardappels, en noem het maar op, hebben allemaal een bepaalde structuur en kan heel vervelend voelen, zelfs zo erg dat er een reflex is dat er voor zorgt dat je al kokhalsend zit te eten. Dit is ontzettend vervelend en dan is niet eten zelfs nog beter. Het kan een tijdje goed gaan, maar na bv een halve boterham, kan het ook zomaar ineens genoeg zijn en komt er echt niets meer binnen.

Ik denk dat je zeker geen drama van eten moet maken; hoe meer druk je er op legt, hoe minder hij zal eten.

Krijgt hij steeds hetzelfde soort eten? Want zelfs dit kan verschil maken. Afwisseling in bv brood is heel belangrijk.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt

Susan

31 met PDD nos

• marijke

Hoi Susan,

ja prikkels zijn idd een probleem dan. Vandaag heeft hij alleen nog maar anderhalf knakworstje en een halve oliebol gegeten. Ik vroeg hem net wat wil je een tosti of een ei op je brood. Hij antwoord; nee, ik hoef niks. Drinken dat wil hij gelukkig nog wel. En het liefst (op dit moment) chocolademelk. Pffff we moeten er geen big issue van maken. Maar phoeheej dat is wel moeilijk.

• Can

Kun je via je huisarts bij een dieetiste terecht zodat er in ieder geval wordt gekeken of hij voedingstekorten oploopt ja of te nee? Misschien dat ze hem een bepaald powerdrankje kunnen voorschrijven waar alle vitamines enzo inzitten?

Zodat je je daar in ieder geval geen zorgen over hoeft te maken;)

groetjes

Can

• marijke

Hoi Can,

nou dat station hebben we ook al gehad. Hij heeft dus idd bepaalde voedingstekorten. Zoals eiwitten en vetten. Hij krijgt dus zo nu en dan hier protifar en fantomalt door z'n drinken. Op t mod geven ze al een milkshake, zo'n superdrankje. Gelukkig drinkt hij dat (nog) wel op. En hij krijgt thuis gewoon een multivitamine. Hij denkt dat dat een snoepje is. Dus prima. Een dieetiste kan alleen maar kijken waar hij genoeg of tekort van krijgt. En ze kan tips geven welke produkten we dan zouden moeten geven. Maar ja dan heb je de pdd om de hoek kijken. Dus dat gaat (nog) niet lukken. Ik hoop dat het uiteindelijk weer wat goed komt. Door de stress van deze maanden heeft hij ook weer meer last van zijn exzeem en misschien heeft de stress ook invloed op z'n eten. Moeilijk hoor om te relativeren.

• theodora

ja die drankjes bestaan zou eens naar de huisarts gaan en hier je zorgen neer leggen zijn ze immers voor. Onze zoon eet ook moeilijk, voor nml groentes en in de hoeveelheden van ander eten (eet weinig als hij eet). Zoals susan al zegt is wisseling erg belangrijk anders eet hij de dingen die hij eet ook niet meer. Mijn schoonmoeder zei laatst heb jij witbrood in huis? ja om even een andere smaak te brengen, en belangrijk geen pitjes of andere dingen. Verder probeer hem bij het koken te betrekken of ga leuke dingen maken. Over het snoepen zou ik me niet druk maken, onze zoon snoept in vergelijking met een ander ook meer, maar als dit wel lukt lekker zo laten. Wij geven 's ochtends vla en een sultana momenteel, vies raar ontbijt maar het werkt. En het is nog enigsinds een klein beetje gezond, maar ik vindt dat hij iets binnen krijgt belangrijker als gezond. Verder lang leven de vitaminepillen en een dosis ik zie niks en als jij het niet wil dan toch lekker niet (onze gaat dan meestal wel proeven) Verder is onze zoon bijna 4 maar zit nog steeds in de kinderstoel, rust is zo belangrijk anders kun je niet goed eten en als je al eet vliegt het er zo weer uit zonder te verteren (gebeurt hier veel in spannende tijden). Misschien is dus een andere plek aan tafel een idee, minder prikkels, minder ruimte om van tafel af te gaan enz.

• Susan

Wat voor vitaminepillen geef jij je zoon? Ik zie mezelf nog uit alle macht proberen zo'n grote rode vitaminepil weg te krijgen. Ik was toen wel veel jonger dan nu. Het lukte echt niet. Uiteindelijk met vruchtensap kreeg ik hem weg, maar dat heeft zeker een uur geduurd.

Bruistabletten zijn wel ideaal voor als slikken moeizaam gaat.

Nu heb ik gelukkig bijna geen moeite meer met het slikken van pillen.

• theodora

bij ons zoontje moet alles verstopt worden, dus heb vitamines in vloeibare vorm is(vaak voor jongere kinderen maar geef dan iets meer) en die doe ik door water in een flesje met zo'n sluiting die ook op een bideon zit. Dan drinkt hij water anders niet pfff. Het door slikken van medicijnen vindt hij vreselijk zelf kauwdingen moet hij niet

Misschien is drinkontbijt nog iets marijke. Onze zoon vindt het niks, maar wie weet. Anders heb je nog griesmeelpap dat is weer lekker zoet en ook een goede vervanger van de broodmaaltijd. Ik hoop dat je iets kunt vinden want je wilt eigenlijk gewoon het beste

• sandra

Mijn zoon,nu 6, heeft hetzelfde probleem.

Weet niet op je er al bent geweest maar logopedie kan helpen.

Hij heeft al sinds zijn 1 ste jaar logopedie,dit niet zozeer voor praten maar voor mondmoteriek.

Wij doen allerlei oefeningen met hem.

Dylan at alleen sávonds met moeite een potje hij eet nu sinds 4 dagen met de pot mee alleen moet dit in een leeg bakje van olvarit stoppen.

S'morgens 2 bekers hero fruitontbijt,hij vind dit zalig.

op school een paar stukjes manderijn en 2 boterhammen,als beloning mag hij dan op de computer.

Snoep wilt hij niet wel liga's en chocolade.

Ook de osteopaat is bezig met hem ivm zijn mond,

Ben heel vaak moedeloos geweest maar merk nu na al die jaren dat het begint te werken,heb ook nooit druk uitgeoefend alleen beloning.

Als je meer wilt weten mail dan maar.

Gr.Sandra

• Can

H0i Marijke

Staat zijn exzeem lost van wat hij binnen krijgt? Anders zou je denken aan een allergie voor een bepaald voedingsmiddel; veel kinderen met een allergie weigeren te eten

hetgeen waar ze allergisch voor zijn.

Sterkte met alles

groetjes

Can