Zoon Asperger/ ten einde raad

• bankie

Hallo,

onze zoon heeft het syndroom van Asperger en gebruikt op dit moment Risperdal. (totaal verdeeld over de dag 3 pilletjes). Hiervoor hebben we nog even Ritalin geprobeerd maar dat gaf ook niet echt resultaat, we kregen er een druk kind van zeg maar.

Het gaat niet goed op school met onze zoon (bijna 9), hij doet voor de 2de keer groep 4 maar kan het niet bijbenen. Chaos in zijn hoofd, snapt zichzelf en ons niet meer en is totaal ongelukkig zo te zien.

Het wordt een beetje een warrig verhaal denk ik, maar we zijn ten einde raad ons kind zo ongelukkig te zien. Willen hem graag helpen maar weten niet meer hoe.

Hij is wel heel sociaal, een prater (te veel) maar de concentratie etc. lijkt er totaal niet te zijn. Hij ziet bij voorbaat de bomen door het bos al niet.

Wie herkent er ook maar iets en kan ons tips geven, we komen er niet uit. Afspraak bij de Riagg (psychiater) staat al weer gepland en morgen gaan we ook bellen, maar misschien heeft er iemand een tip en kunnen we die voorstellen.

We zijn er zelf ook helemaal van in de war op dit moment. Hij is zo verdrietig en wij dus ook. Lopen de hele dag te mopperen, maar weten ook dat hij er niets aan kan doen. Hij is soms niet voor rede vatbaar, dus proberen dingen uit te leggen is ook al haast zinloos.

Ik ben nu even ten einde raad.

Bankie

• Sylvia

Beste Bankie,

Ik kan me zo goed indenken in jullie situatie dat je er zelf eigenlijk helemaal doorheen zit en natuurlijk ook wel weet dat je kind er niets aan kan doen, maar ja het is een feit wij ouders zijn ook maar mensen.

Op een gegeven moment ben je tot einde raad en dat is natuurlijk hartstikke vervelend. Het is zo vervelend als je kind niet gelukkig is en helemaal als hij het op school allemaal niet meer trekt… en hij moet nog zo lang.

Zelf weet ik sinds een week dat mijn zoon van 7 Asperger heeft en toen ik het hoorde wist ik ook effe niet wat ik er mee moest, mijn zoon zit ook in groep 4 en heeft totaal geen concentratie en doet gewoon lekker wat hij zelf wil als ik wil tekenen dan wil ik tekenen en niet iets anders doen. Soms wordt je daar helemaal tureluurs van maar goed hij is nou eenmaal zo (niet altijd even makkelijk mee om te gaan hoor)

Ook die kleine van mij praat (veels) te veel en is ook best sociaal maar wil ook erg graag de dienst uitmaken.

Mijn zoon heeft nog geen medicijnen dus daar kan ik je verder niet mee helpen maar wilde toch graag op je bericht reageren om je een hart onder de riem te steken meer kan ik nog niet voor je doen want mijn zoektocht is ook pas begonnen … heel veel sterkte bij het RIAGG en zet hem op!

Groetjes Sylvia

• marco den Haan

Hoi Bankie,

Toen wij voor onze zoon de diagnose van Asperger kregen, zat hij op een normale openbare school, waar totaal geen kennis was van enige vorm van autisme.

Door de schoolbegeleidingsdienst is er nog een onderzoek in de klas uitgevoerd,waaruit bleek dat we beter naar een andere school konden gaan uitkijken.

Mede door tussenkomst van het Triversum is alles in een stroomversnelling geraakt en zijn we bij het speciaal onderwijs terechtgekomen, waar wel het nodige werd /wordt gedaan om de sociale emotionele onhandigheid van Aspergers te verminderen.

Onze zoon heeft geen medicijnen en kan het op school ook af zonder rugzakje.

Zit jouw zoon op regulier of speciaal onderwijs? dit kan uitmaken ,aangezien de klassen in het regulier onderwijs gem. 2 keer zo groot zijn als in het spec. onderwijs.

Wat betreft de RIAGG: wij hebben daar zelf niet veel aan gehad, maar ik hoop dat jullie hiermee een stuk verder komen. Succes

Groeten

Marco den Haan

Vader van Matthijs(8.5 jr) sinds 2003 diagnose Asperger

• Can

Is het gedrag van jouw zoon tijdens de vakantie het zelfde of alleen maar op schooldagen?

Misschiet is je zoon beter af in kleinere klasjes, minder prikkels en meer structuur

Dat deed voor onze jongste (7 met pdd nos) heel veel, hij gaat zelfs nu met plezier naar school.

Onze jongste zit op speciaal onderwijs, cluster 4

bepraat dit ook met de psychiater, hoe jouw zoon zich in het algemeen voelt.

Ik hoop dat jullie eruit komen, sterkte

groetjes

Can

• sassie

Onze zoon heeft een andere vorm van autisme maar ik kan me uw machteloosheid/radeloosheid helemaal voorstellen. Wij hebben dat ook gehad. Kind liep op het regulier onderwijs totaal vast waardoor het thuis ook slecht ging. Hij zit nu op het Speciaal Onderwijs, cluster 4 dus en wij hebben een gelukkig kind dat met veel meer zin naar school gaat!!!! Misschien is het de overweging waard om eerst te bekijken of jullie zoon wel op het juiste soort onderwijs zit! Heel veel succes ermee, en welkom op hierzo!!!

Sassie

• lilian

Ik snap je bezorgdheid en de onmacht, je wilt toch dat je kind gelukkig is en graag naar school gaat. Ik herken je hele verhaal onze zoon nu 13 maar ook nu verloopt het nog niet zoals het moet, hij doet en zegt ook dingen die niet horen maar hij snapt totaal niet waarom.Ook diep ongelukkig op de basisschool veel gemopper/straf enz.

Ik hoop dat het snel beter gaat en nee ik kan je een tip geven ben zelf ook nog aan het worstelen, maar blijf trots op je manneke , KOM VOOR HEM OP !

Lilian.

• judith

Hoi hier ook een aspergertje (oke officiele diagnose pddnos maar daar ben ik het nit mee eens) in huis van 8,5 zit nu in groep 5 en gaat met horten en stoten goed, dan weer rm dan weer thuis meer oefenen..hier op school helpen ze hem goed kleurenklok iedere taak appart opgeven zodat het niet zo druk wordt voor hem…..zelf ben ik geen voorstander van het speciaal onderwijs maar als jou kind zo slecht functioneerd zou ik daar toch eens over nadenken…..en zo denk ik ook over mijn eigen kind hoor maar het lukt hem ieder jaar nog oke geen A leerling maar een gemiddelde C vind ik meer dan voldoende

groetjes Judith

• Cashew

Hoi,

Het is een late reactie, maar toch. Mijn zoon Ruben heeft weliswaar geen Asperger maar PDD-NOS, maar ook hij heeft last van concentratiestoornissen. Hij zit wel in het reguliere onderwijs, gewoon in groep 6 (is op 10-9 9 jaar geworden), en zelfs in een klas van 33 kinderen. Zijn leerkrachten hebben altijd veel gedaan om hem te helpen, en nu nog.

Ruben mag graag naar muziek luisteren, en hij kan ook heel goed aangeven van welke muziek hij rustiger wordt. Die muziek hebben we op een mp3-spelertje gezet, en dat luistert hij wanneer hij zelfstandig moet werken op school. Verder heeft de meester een voorzetstuk geknutselt dat hij op zijn tafel zet als hij zelfstandig moet werken, zodat hij voor zich alleen dat bord ziet en niet afgeleid wordt, en tot slot is de meest prikkelarme plek in de klas voor hem uitgezocht. Hij zit wel in een gewoon groepje.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Marguerite

• Minie

Waarom zou je je zoon medicijnen geven tegen autisme? Daar heb ik nog nóóit van gehoord! Mijn moeder heeft mij nooit gedrogeerd en ik ben oké uitgevallen.

Geen kritiek op jouw manier, maar ik zou graag willen weten waarom, welke voordelen heeft het?