Hallo allemaal misschien kunnen jullie mij een beetje opweg helpen.Het gaat over mijn nu 13 jr zoon waar ik nee andere eigenlijk mee “sukkelen”.Al vanaf hij kein was ,is het al een kindje met “gebruiksaanwijzing”. Anders was en is hij t.o.v. leeftijdsgenootjes. Op school begonnen problemen vrnl.gedrag/emotioneel enz. In de loop der jaren zijn er op school onderzoeken gedaan(bleek dat hij veel meer wist als ze dachten). Cursus sociale vaardigheden gevolg..zonder resultaat. Onderzoek jeugzorg….volgens hun was hij depressief??? Naar kinderpsychiater maar die vond dat daar niet thuishoorde ….. Inmiddels was hij toen ca 11 jr. Doordat hij groter werd en wat meer vaardigheden leerde is hij toch verder gesukkeld naar groep 8 en vervolgens cito (539) gemaakt. Toen vervolgonderwijs..nu zal het beter gaan ..dacht ik. Vervolgonderwijs…De nieuwste school. (vmbo/havo/vwo) maar hier beginnen de problemen weer aanzienlijk toe te nemen. Zelf heb ik in de afgelopen jaren veel gelezen en mij neigt hij zeer sterk dat hij asperger heeft. Thuis kan ik prima met hem overweg, ik voel hem aan weet precies wat hij wel en niet kan /wat ik hem kan laten doen.Hij is héél graag thuis ! We gaan nu een rugzak aanvragen omdat hij gewoon echt hulp nodig, en na de jaren wil ik het zelf nu echt helemaal uitlaten zoeken waarom hij anders is en waardoor hij geholpen kan worden. Graag wil ik hem laten testen bij een erkende instantie (het liefst in Brabant) , bij de jeugdzorg ben ik niet veel wijzer en blijer geworden en ook onze zoon niet.
Op de basis school geen begrip en initiatief daar is hij nooit graag naar toe gegaaan. De school nu wil het beste voor onze zoon en vinden dat hij die hulp verdient dus nu gaan we de officiele weg op.
Dit is maar een hele korte versie van de afgelopen jaren en er moet nu iets gebeuren ..het moet een naam hebben/krijgen voor meer begrip en dan misschien meer positieve gedachten over onze zoon….want het is een heerlijk ventje !
Waar kan ik hem het beste laten testen?Wie heeft goede ervaringen?
Wat zijn evt kosten waar ik rekeing mee moet houden,evt vergoedingen via zorgverz.?