tomatis methode

• sandra

Hallo allemaal,

even voorstellen: ik ben Sandra, mamma van een lief autistisch meisje van bijna 9 jaar. Al geruime tijd lopen wij ziekenhuis in en uit met ons meisje vanwege allerlei andere bijkomende gezondheidsklachten. er is veel met haar aan de hand dat ziet elke arts,en er is al veel onderzoek met haar gedaan. Een diagnose van het een of ander is (gelukkig) uitgebleven. Opluchting natuurlijk, dat wel. Ze heeft waarschijnlijk “gewoon” erg veel pech met al haar gebreken.

Om aan haar zintuiglijke overgevoeligheid te werken hebben we een “borstel-methode”gedaan. Een methode van de ergo-therapeut, die gigantisch werkt.

Nu zijn wij door het ziekenhuis weer doorverwezen naar “Tomatis” in IJmuiden. Zij kunnen d.m.v. een luistertherapie werken aan verbetering van de spraak-taal problemen. Zij moet in eerste instantie 15 dagen achtereen 2 uur per dag komen, na een week of 3,4 volgt dan weer een sessie van 8 dagen achtereen 2 uur per dag. Ik denk zelf wel dat het een goed iets is, en volgens het ziekenhuis worden heel goede resultaten geboekt.

Nu is mijn vraag hier dus… heeft iemand al eerder met zijn of haar kind deze therapie volgens de tomatis methode gevolgd, en wat waren de resultaten ervan?

Ben hier echt erg nieuwsgierig naar. Op internet lees ik veel goede berichten hierover, maar ik kan niet één ervaringsverhaal vinden.

• judith

Nog nooit van gehoord, heb je via Google gezocht????

gr Judith

• marijke

Wij beginnen binnenkort met die borstelmethode voor onze zoon. Ben erg benieuwd wat het zal brengen….

succes met de tomatis methode…ik heb er jammer genoeg ook nog nooit van gehoord…

• sandra

De borstelmethode hebben wij in de kerstvakantie 2 weken intensief gedaan, nu borstel ik nog 3x per dag. Je zult versteld staan van het resultaat!

De eerste dagen werd mijn dochter nog prikkelbaarder dan ze normaal al is, en vanwege haar gedrag heb ik echt even gedacht om er maar mee te stoppen. Maar ik las dat het normaal was dat de problemen in het begin verergeren, dus toch maar doorgezet. Toen kwam de omslag. Ongelooflijk, ze werd heel tolerant naar mijn andere twee dochters toe, terwijl ze normaal nogal overheersend en boos doet. Ze ging ook delen, en zelfs gezelschapsspelletjes meespelen! Zij is zintuiglijk overgevoelig, en vooral voor geluiden heeft ze snel de schrik te pakken of raakt er ronduit geïrriteerd en kwaad van. Tijdens de borstelmethode, stond ik letterlijk met m'n mond open toen ze opeens de muziek in de auto hard aanzette en het raampje open deed, zodat ze daarbij ook nog es de wind in haar oren kreeg!

Ik hoor ook van anderen dat deze methode wonderbaarlijk is.

De Tomatis-therapie traint het luisteren (dus niet het horen) van het kind. Het gaat om de informatieverwerking in de hersenen. Mijn dochter's verbale vaardigheden zijn beneden-gemiddeld en waarschijnlijk is haar verbale zwakte met deze therapie wellicht te verbeteren.