Hallo allemaal,
Mijn zusje van 18 heeft pdd-nos en NLD. Ze heeft al jaren last van dwanghandelingen. De afgelopen jaren zijn deze behoorlijk veel ernstiger geworden.
Ze is per dag uren bezig met handen wassen, douchen, op de wc zitten, dwangmatige lichaamsbeweging etc etc.
Als het aan haar ligt maakt ze van elke handeling die ze wat vaker verricht een dwanghandeling.
Ik denk persoonlijk dat deze dwang uit twee dingen voortkomt.
Enerzijds is daar haar handicap die er voor zorgt dat ze absoluut niet van verandering en onverwachtse dingen houdt. Hierbij passen de dwanghandelingen goed. Door overal een ritueel van te maken weet ze beter wat ze kan verwachten.
Anderzijds is mijn zusje zich heel erg bewust van haar handicap en doodongelukkig met het sociale isolement waarin ze verkeert. Ze is behoorlijk depressief.
Ook deze depressie draagt denk ik bij aan het verergeren van de dwangen.
Ik vraag me af of er hier andere mensen zijn die ervaring hebben met de combinatie autisme - dwanghandelingen.
Mijn familie en ik zijn behoorlijk ten einde raad. Zouden antidepressiva misschien verbetering in de situatie kunnen brengen? Of heeft iemand misschien goede ervaringen met een andere behandelmethode?
Heel graag reacties!
Groetjes.