pdd-nos en dwanghandelingen

• zusjezus

Hallo allemaal,

Mijn zusje van 18 heeft pdd-nos en NLD. Ze heeft al jaren last van dwanghandelingen. De afgelopen jaren zijn deze behoorlijk veel ernstiger geworden.

Ze is per dag uren bezig met handen wassen, douchen, op de wc zitten, dwangmatige lichaamsbeweging etc etc.

Als het aan haar ligt maakt ze van elke handeling die ze wat vaker verricht een dwanghandeling.

Ik denk persoonlijk dat deze dwang uit twee dingen voortkomt.

Enerzijds is daar haar handicap die er voor zorgt dat ze absoluut niet van verandering en onverwachtse dingen houdt. Hierbij passen de dwanghandelingen goed. Door overal een ritueel van te maken weet ze beter wat ze kan verwachten.

Anderzijds is mijn zusje zich heel erg bewust van haar handicap en doodongelukkig met het sociale isolement waarin ze verkeert. Ze is behoorlijk depressief.

Ook deze depressie draagt denk ik bij aan het verergeren van de dwangen.

Ik vraag me af of er hier andere mensen zijn die ervaring hebben met de combinatie autisme - dwanghandelingen.

Mijn familie en ik zijn behoorlijk ten einde raad. Zouden antidepressiva misschien verbetering in de situatie kunnen brengen? Of heeft iemand misschien goede ervaringen met een andere behandelmethode?

Heel graag reacties!

Groetjes.

• Susan

"Ik denk persoonlijk dat deze dwang uit twee dingen voortkomt.

Enerzijds is daar haar handicap die er voor zorgt dat ze absoluut niet van verandering en onverwachtse dingen houdt. Hierbij passen de dwanghandelingen goed. Door overal een ritueel van te maken weet ze beter wat ze kan verwachten.

Anderzijds is mijn zusje zich heel erg bewust van haar handicap en doodongelukkig met het sociale isolement waarin ze verkeert. Ze is behoorlijk depressief.

Ook deze depressie draagt denk ik bij aan het verergeren van de dwangen."

Je begrijpt heel goed waar die dwanghandelingen vandaan kunnen komen. Geweldig dat je je zus wil helpen.

Ik denk dat de beste behandeling hiervoor is begeleiding zoeken die er samen met haar voor kan zorgen dat ze zichzelf beter accepteert en beter met zichzelf om kan gaan. Iemand waar tegen ze durft te zeggen wat haar echt dwarszit en die haar op een goede manier kan helpen.

Ik denk, althans dat is mijn ervaring, dat erover praten beter helpt dan medicatie. Antidepressiva kan een tijdelijk hulpmiddel zijn, maar is tegelijkertijd ook ontzettende troep die je heel erg kan veranderen.

Ik hoop dat je wat met mijn reactie kan.

Sterkte!

Susan

31 PDD-nos

• Lidy

Op zaterdag 19 april organiseert het NVA een themadag over autisme, angst en dwang. Op de site van het NVA kun je je aanmelden. www.autisme.nl

• o0Juniper0o

Hai ZusjeZus,

Helaas kan ik je behalve mijn mening, geen goede raad geven. Maar misschien heetf het toch zin. Ik ben ook 18 jaar en heb ook PDD-NOS. EN ik heb ook van die dwanghandelingen gehad. Gelukkig is dit afgenomen, doordat ik vaak uit logeren ben gegaan, en dus uit de huiselijke sfeer kwam. IK moest me dus wel aanpassen aan het ritme van andere mensen. Maar voor heel veel mensen werkt dit juist ontzettend tegen, want ieder mens is anders. Ik wil nog even een reactie geven op Lidy:

“Ik denk, althans dat is mijn ervaring, dat erover praten beter helpt dan medicatie. Antidepressiva kan een tijdelijk hulpmiddel zijn, maar is tegelijkertijd ook ontzettende troep die je heel erg kan veranderen”.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik slik nu 1,5 jaar anti-depressivia, maar afbouwen gaat erg moeilijk. Je wordt er erg moe van, een veel mensen hebben ook het gevoel dat ze voor heel veel dingen niet meer open kunnen staan. Dat heb ik ook.

Ik weet niet hoe het met haar studie/werk zit, maar ik kan je wel een adres geven waar ik HEEL erg tevreden over ben. Het heet “Het jagerhuis”. Er is plek voor 3 tot 4 mensen, en het is 1 op 1 begeleiding. Je kunt dingen trainen, (zoals in mijn geval werk zoeken en zelfstandig worden), of die handelingen bijvoorbeeld af laten nemen. En verder is het in een prikkelarme omgeving, wat ook heel fijn is.

Ik hoop dat de site het doet. Zo niet, heb ik wel een telefoonnummer voor je.

www.pgb-abc.nl, of: 0318 553634.

Verder heb ik niet echt tips. Ik hoop in ieder geval dat het snel beter gaat.

DIkke knuf, Anouk