hoe vertel je het je kind

• assepoester

Hallo Allemaal,

Graag zou ik jullie ervaring willen horen over hoe en wanneer je op een bepaald moment aan je kind verteld dat het een vorm van autisme heeft.

Onze dochter is nu 9,5 jaar oud. Ze vraagt soms waarom ze hulp krijgt van bijv. een ‘oppas’ die bij ons thuis met haar werkt. Meestal vertellen we haar dat iedereen anders is en sommige kinderen gewoon wat extra hulp kunnen gebruiken. Tot nu toe neemt ze dat nog gewoon van ons aan, maar soms heb ik het idee dat ze toch al iets verder met haar gedachten is. Dat is moeilijk te peilen omdat ze erg gesloten is. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee, of hoe denken jullie hierover? Voegt het iets toe als ze ervan afweet of is het vooral beangstigend?

• ammie

Er zijn boekjes voor kinderen over dit onderwerp………en ik zou het haar gewoon in jip en janneketaal proberen uit te leggen.

• wim

een van mijn dochters kreeg rond die leeftijd de onderzoeken en de diagnose we zijn daar heel open en eerlijk in geweest en dat heeft bij ons goed gewerkt. ze wist tog wel dat ze anders was, van af dat moment werd het voor ons en voor haar makkelijker en begrijpen we haar beter.

• Claudia Mv M en D

Wij weten ongeveer wat onze zoon mankeerd maar 15 februari krijgen we de diagnose en dan gaan we duidelijk vertellen wat hij heeft. We hebben nu al een hoop uitgelegt maar dan echt het hele verhaal. Hij is pas 7 geworden maar heeft een hoog IQ. Ik vindt altijd eerlijkheid duurt het langst en hij merkt zelf ook wel dat hij anders als andere.

Mvg Claudia

• Girlkickboxer23

Gewoon vertellen dat ze door haar handicap heel speciaal is en dat ze daarom extra aandacht krijgt.

• aryk

Er is een mooi boek hierover dat heet Ik ben speciaal . Aan de hand van dit boek geven ze hier in de buurt (omgeving rotterdam) via de sarr en cursus aan kinderen om met hun autisme leren om te gaan. Deze wordt bij ons op de cluster 4 school ook aangeboden aan de kinderen op school als ze ongeveer 10 zijn.

• Roos72

Ik besloot het om het aan mijn zoon van 7 uit te leggen, maar hij gaf duidelijk aan dat hij het niet wilde horen door er doorheen te gaan praten over andere dingen.

Ik heb toen besloten om hem zelf met vragen te laten komen en wil het dan eerlijk uitleggen. Hij is slim genoeg en heeft al veel opgepikt uit verhalen van ons naar anderen, alhoewel ik die gesprekken met hem erbij ook zoveel mogelijk beperk.

• judith

hoi,

Ik denk dat het per kind wisselt, de een wil al vroeg wat weten en de ander pas laat, hier wist de oudste het met een jaar of 11 en NU pas snapt hij een beetje wat hij heeft en dan nog niet helemaal……..we doen er hier wel heel open over hoor. Weet nog wel dat de jongste een jaar of twee terug zei : Mam dat autidinges dat heb ik niet he……!? waarop ik zei Ja hoor dat heb je wel en dat is helemaal niet erg….met hem hebben we het er eigenlijk verder nooit over…….hij zou het ook echt nog niet snappen……

groet Judith

• assepoester

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het boek Ik ben speciaal opgezocht en besteld.

Hierin staat goed beschreven hoe je e.e.a. kan uitleggen.

Dan ben ik er in ieder geval op voorbereid mochten de vragen gaan komen.