judo les

• Thea

Mijn zoontje van 8 jaar (pdd-nos) zit op een gewone judo club.

Hij gaat daar best lekker. Hij doet ook mee met de oefencompentitie.

Hij heeft al 3 ronden meegedaan en staat op de 6e plaats.

Nu is het geval dat hij voor de laatste ronde in mei naar een andere groep moet omdat hij dan net 9 is geworden. Hij vindt dit heel eng. De kinderen kent hij niet

Ze zijn in zijn ogen veel beter dan hij. Daarbij heeft hij zijn gewicht ook niet mee waardoor hij tegen kinderen moet die minstens 2 koppen groter zijn dan hij en vaak ook mininmaal 1 jaar ouder zijn. Kortom hij wil eigenlijk niet meedoen met de laatste ronde.

Ik vind het best wel lastig. Moet ik nu denken oke je bent best heel ver gekomen laat de laatste ronde maar zitten. Of moet ik hem toch proberen over te halen om de laatste ronde toch mee te doen. Met wel de kans dat hij (met name door zijn faalangst) dan veel verlliest en zo zijn 6e plaats kwijt raakt. Waarna ik natuurlijk de schult van hem krijg.

De beloning na afloop een mooie medaille daar is hij wel gevoelig voor.

Wat is wijsheid

• Susan

Misschien is het een optie om te kiezen voor het plezier wat hij in judo heeft en hem nog een jaar in deze groep te houden?

Misschien dat hij dan geen wedstrijden mag doen, als hij dat al deed, maar het plezier in deze sport is ook heel wat waard toch?

Susan

• Thea

Susan,

Omdat hij in mei 9 jaar wordt moet hij naar de volgende groep, 9-11 jaar.

Hij hoeft natuurlijk niet aan de wedstrijden mee te doen als hij dit niet wil.

Hij vind het echter tot nu toe wel heel leuk. Het probleem nu is echter dat hij in mei al met de nieuwe kinderen mee moet voor wat de wedstrijden betreft.

Ik heb wel al met zijn judo leraar afgesproken dat hij pas in september naar de gewone les gaat, zodat hij tot dan met vertrouwde kinderen op les zit. Ook gaan er dan meer kinderen uit zijn groep mee omdat die dan ook net 9 zijn geworden.

Ik ben het overigens wel met je eens dat plezier boven alles gaat.

Thea

• Girlkickboxer23

Vind ik ook plezier gaat boven alles. Wel beter dat hij nog even met zijn oude groep mee kan draaien. Het is voor hem al een stuk minder eng als er meer kinderen uit zijn groep dan ook doorstromen. Bij jullie word het op leeftijd ingedeeld zo te horen. Bij ons op gewicht.