HELP!!

  • Han

    Hallo,ik hoop dat iemand ons kan helpen,wij zitten met het volgende; Mijn zoon is nu 9 jaar oud,al vanaf zijn geboorte heb ik het gevoel dat het een ‘'speciaal’'kind is.

    Hij wil nooit knuffelen,zit vaak in zijn eigen wereld en is dan moeilijk te bereiken,heeft last van tics(op zijn vinger bijten,met zijn mond trekken e.d).Ook heeft hij woorden die hij maanden lang gebruikt en de hele dag roept,hij neemt deze over van tv of films b.v "showtime''.Toen hij 5 jaar was hebben we hem al een keer laten testen,hier kwam niet veel uit omdat hij nog te jong was!! Op school is hij blijven zitten in groep 3 omdat hij niet goed kan lezen,hij zit nog steeds in av 2.Ook maakten zijn juffen zich zorgen omdat hij moeilijk contact maakt met leeftijdsgenootjes,erg stil is,niks durft te vragen e.d,hij is vorig jaar 3 mnd thuis geweest ivm buikpijn,ze hebben hem onderzocht ivm die pijn maar hier is niks uit gekomen,dit moet dus psychosomatisch zijn.We hebben hem na de zomervakantie naar een andere school gedaan omdat we zijn verhuisd (dalton onderwijs).Wel hebben we hem nogmaals laten testen omdat we echt het idee hebben dat er iets met hem is ,vorige week hebben we de uitslag gehad en daar zijn we wel een beetje van geschrokken,hij blijkt een erg laag IQ te hebben n.l 68.Dit is wel vreemd want op zijn nieuwe school haalt hij hoge cijfers en ook zijn cito toets heeft hij goed gemaakt,alleen met lezen blijft hij nog ver achter,nog steeds av 2.Ook kwam er uit de test dat hij een tactiele over gevoeligheid heeft,vandaar dat hij niet wil knuffelen??!!Op zijn nieuwe school gaat het dus mbt leren wel oke maar ook daar denken de juffen dat er iets met hem aan de hand is.Hij maakt vreemde geluiden en zit in zijn eigen wereldje,hij heeft 1 vriendje en is erg beinvloedbaar,hij doet alles wat dat vriendje hem vraagt! Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen,dat onderzoek bureau raadde ons aan hem naar speciaal onderwijs te doen,ik weet niet of dit verstandig is,hij haalt toch goede cijfers?!Ien hij heeft het volgens mij wel naar zijn zin,ik wil ook graag weten hoe ik met hem om moet gaan,hij is zo veel anders als zijn broertjes,voordat we gingen verhuizen zat hij b.v uren in de trapkast,de verhuizing was te veel voor hem.kan het zijn dat hij toch een vorm van autisme heeft en dat ze dit bij het onderzoek niet hebben gezien?kan het zijn dat hij die IQ test zo slecht heeft gemaakt omdat hij in een vreemde omgeving zat met vreemde mensen om zich heen??Wie o wie kan ons helpen……alvast bedankt,groetjes Han.

  • Mam van 5 en 3 jarige

    Ik ben natuurlijk geen arts….maar als ik je verhaal zo lees lijkt er toch wel veel overeenkomsten te zijn met de symptonen van een vorm van autisme, kan in allerlei gradaties namelijk. Bij veel kinderen met autisme of stoornis aut.spectrum komt het voor dat ze een lager dan gemiddeld iq hebben, maar ook daar zit weer verschil in.

    Mijn dochter is 5 jaar en met 4 1/2 jaar hebben ze al een diagnose kunnen stellen, ik begrijp dus niet helemaal waarom het met vijf jaar niet zou kunnen. Mijn dcohter heeft trouwens, ter info, pdd nos met adhd kenmerken.

    Ik zou als ik jou was nogmaals een onderzoek laten doen, dan door een andere organisatie/arts/ziekenhuis.

    Succes!!!

  • Can

    Je kan via de huisarts een verwijzing vragen voor het ggz of een kinderpsychiater.

    Een autismespectrumstoornis (ass) is een kinderpsychiatrische diagnose en kan zodoende alleen gesteld worden door een kinderpsychiater.

    In jouw verhaal zitten duidelijke aanwijzingen voor een ass.

    Neem dit verhaal mee naar je huisarts!

    groetjes

    Can

  • marijke

    Idd als ik je verhaal lees….heeft jou'n zoon duidelijke kenmerken van pddnos. Met hoeveel kinderen zit je kind nu in de klas. En hoevaak wisseling van juf/meester?

    Want ik ben wel voor speciaal onderwijs. De klassen zijn kleiner en er is meer aandacht voor het individuele kind.

    Je kind haalt dus wel goede cijfers. Maar hoe is zijn gedrag? Poets een verhuizing niet uit. Ander dorp/stad, andere school, andere slaapkamer. Speciaal onderwijs kan wel goed zijn voor sociaal emotioneel gedrag etc.

    Ik zou zeker verder kijken of je een diagnose kunt krijgen. Onze zoon was 4,5 jaar toen hij de diagnose pddnos en adhd kreeg. Hij zit nu op een mod. En zit daar echt z'n plek. Hij heeft een iq van 107. Dus denk je dat hij goed mee kan komen op het reguliere onderwijs…Maar dat kan hij dus niet.

    Succes en sterkte!

  • Gina79

    Mijn zoontje is nu 8 en onlangs is het syndroom van asperger bij hem gediagnostiseerd. Al vanaf zijn geboorte had ik het gevoel dat hij “anders”was. Hij heeft in het verleden op het MKD gezeten, diverse onderzoeken gehad er waren toen wel lichte pdd-nostrekjes bij hem te zien, maar niet genoeg voor een diagnose. HIj is toen weer het reguliere onderwijs in moeten gaan. Dit is tot vorig jaar goed gegaan. Toen begonnen de problemen weer. Na een hoop ellende op school weer onderzoek laten doen (3 stuks) en alle drie de onderzoeken wezen uit dat hij asperger heeft. Wat ik hiermee wil zeggen is, volg je moedergevoel en zoek een manier om hem nogmaals te laten testen. Verdiep je thuis in ASS-en en probeer je kind eens op te voeden alsof hij ASS heeft. Helpt dit, dan doe je het zeker thuis goed, of hij nu een diagnose heeft of niet. Houdt ook alle lijnen met school open, en ga regelmatig even naar de juf om te vragen hoe het gaat. Bij mijn zoon heeft de school niet tijdig aan de bel getrokken waardoor de zaak ontzettend geescaleerd is.

  • Han

    Bedankt!!

    Ik wil jullie even ontzettend bedanken voor jullie berichtjes.

    Ik voel me eindelijk eens gehoord en krijg nog fijne tips ook.

    Ik ga mijn zoon absoluut nog een keer laten testen,we hebben in maart een “ronde tafel gesprek” bij de instelling waar hij onlangs is getest.

    Ik heb al behoorlijk wat vragen op papier gezet want volgens mij klopt er helemaal niks van.Toen hij 5 was had hij een IQ van 92 en nu 68,gaat wel erg hard achteruit,wat zal hij over 3 jaar hebben????

    Wat ik zo jammer vind is dat je zo moet vechten om de “goede” uitslag te krijgen,het zou nl wel prettig zijn als hij een rugzakje kan krijgen,ik betaal me nu scheel aan extra begeleiding op school.Ook lijkt het me heerlijk om mensen eens uit te kunnen leggen dat hij is zoals hij is omdat hij een stoornis heeft.Het klinkt wat raar maar van mij mag hij best een etiketje hebben,dan begrijpen mensen hem misschien beter.

    Hij wil bv nooit ergens spelen omdat hij alleen maar uit zijn eigen beker wil drinken en hij kan er slecht tegen als vreemde mensen dicht bij hem in de buurt komen.

    Als er een diagnose is kan ik zijn eigen beker mee geven en uitleggen dat ze beter wat afstand kunnen houden e.d.Nu kan ik dat ook wel doen maar mensen kijken toch wat raar…ik kan het niet goed uitleggen,het beestje heeft geen naam…

    In elk geval bedankt allemaal en als ik meer weet laat ik weer van me horen.

    Groetjes HanHan schreef:

    >

    > Hallo,ik hoop dat iemand ons kan helpen,wij zitten met het

    > volgende; Mijn zoon is nu 9 jaar oud,al vanaf zijn geboorte

    > heb ik het gevoel dat het een ‘'speciaal’'kind is.

    > Hij wil nooit knuffelen,zit vaak in zijn eigen wereld en is

    > dan moeilijk te bereiken,heeft last van tics(op zijn vinger

    > bijten,met zijn mond trekken e.d).Ook heeft hij woorden die

    > hij maanden lang gebruikt en de hele dag roept,hij neemt deze

    > over van tv of films b.v "showtime''.Toen hij 5 jaar was

    > hebben we hem al een keer laten testen,hier kwam niet veel

    > uit omdat hij nog te jong was!! Op school is hij blijven

    > zitten in groep 3 omdat hij niet goed kan lezen,hij zit nog

    > steeds in av 2.Ook maakten zijn juffen zich zorgen omdat hij

    > moeilijk contact maakt met leeftijdsgenootjes,erg stil

    > is,niks durft te vragen e.d,hij is vorig jaar 3 mnd thuis

    > geweest ivm buikpijn,ze hebben hem onderzocht ivm die pijn

    > maar hier is niks uit gekomen,dit moet dus psychosomatisch

    > zijn.We hebben hem na de zomervakantie naar een andere school

    > gedaan omdat we zijn verhuisd (dalton onderwijs).Wel hebben

    > we hem nogmaals laten testen omdat we echt het idee hebben

    > dat er iets met hem is ,vorige week hebben we de uitslag

    > gehad en daar zijn we wel een beetje van geschrokken,hij

    > blijkt een erg laag IQ te hebben n.l 68.Dit is wel vreemd

    > want op zijn nieuwe school haalt hij hoge cijfers en ook zijn

    > cito toets heeft hij goed gemaakt,alleen met lezen blijft hij

    > nog ver achter,nog steeds av 2.Ook kwam er uit de test dat

    > hij een tactiele over gevoeligheid heeft,vandaar dat hij niet

    > wil knuffelen??!!Op zijn nieuwe school gaat het dus mbt leren

    > wel oke maar ook daar denken de juffen dat er iets met hem

    > aan de hand is.Hij maakt vreemde geluiden en zit in zijn

    > eigen wereldje,hij heeft 1 vriendje en is erg

    > beinvloedbaar,hij doet alles wat dat vriendje hem vraagt! Ik

    > weet niet zo goed wat ik nu moet doen,dat onderzoek bureau

    > raadde ons aan hem naar speciaal onderwijs te doen,ik weet

    > niet of dit verstandig is,hij haalt toch goede cijfers?!Ien

    > hij heeft het volgens mij wel naar zijn zin,ik wil ook graag

    > weten hoe ik met hem om moet gaan,hij is zo veel anders als

    > zijn broertjes,voordat we gingen verhuizen zat hij b.v uren

    > in de trapkast,de verhuizing was te veel voor hem.kan het

    > zijn dat hij toch een vorm van autisme heeft en dat ze dit

    > bij het onderzoek niet hebben gezien?kan het zijn dat hij die

    > IQ test zo slecht heeft gemaakt omdat hij in een vreemde

    > omgeving zat met vreemde mensen om zich heen??Wie o wie kan

    > ons helpen……alvast bedankt,groetjes Han.

  • wim

    Hoi Han. De andere prikkers hebben je al aardig op weg geholpen. Goed dat je de mogelijkheid van ass nogmaals laat onderzoeken het lijkt mij wel duidelijk dat er iets aan de hand is in die hoek.

    We hebben zo iets dergelijks ook mee gemaakt met onze dochter toen ze 6 was konden ze nog geen diagnose stellen ze is toen wel naar het speciaal basis onderwijs gegaan omdat ze erg moeilijk te bereiken was en ook al snel een achterstand op liep met lezen. op een sbo school hebben ze veel expertise in huis en onze dochter is er op haar plaats. De sbo school heeft ons op een gegeven moment geadviseerd om haar verder te laten onderzoeken. En dat is ook gebeurt ze heeft dus rond haar tiende een uitgebreide diagnose gekregen(onderandere pdd-nos en dyslexie) en gaan er wel wat meer deuren voor haar open. het lezen gaat erg goed dankzij intensieve hulp op school.

    Wat je zoon betreft hij kan naast een autisme spectrum stoornis natuurlijk ook nog dyslexie hebben . Ik kan je een sbo school van harte aanbevelen gezien onze ervaringen. En dan nog die IQ tests, het valt natuurlijk niet mee om die tests te maken met zoveel ruis in je hooft.

  • assepoester

    Zoals ik dit lees lijkt dit erg op autisme. Onze dochter is met 7 jaar getest. Een zgn. WISC III test is afgenomen in eerste instantie. Daarna heeft ze psychoneurologische testen gehad. Uit de eerste test kwamen een aantal kenmerken naar boven. Zoals het totaalplaatje / verhaal leggen adhv 4 gebeurtenissen, of het verschil tussen verbaal en performaal IQ, oorzaak gevolg relaties. Dat zijn allemaal zaken die in de richting wijzen van een ASS. Onze dochter heeft Asperger. Ze kan hoofdrekenen als de beste maar het toepassen van de verschillende methoden is rampzalig.

    Ik zou me verdiepen in autisme, lees een aantal goede boeken. bijv. dit is de titel (eigenlijk alle boeken van Peter Vermeulen) of mama is dit een beest of een mens. Ik denk dat je heel veel zaken in het juiste daglicht gaat plaatsen.

    Vooral in dat laatste boek staan een heleboel beschrijvingen waarbij je een aha gevoel krijgt.

    Aan Wim heb ik de vraag. Wat wordt op een SBO aan sociaal emotioneel welbevinden gedaan? We lopen ertegenaan dat ze op school vastloopt. Maar dan vooral sociaal emotioneel, daar ze het laatste jaar een enorme faalangst aan het ontwikkelen is. Heb je hierin advies?

  • Ingeborg

    Hallo Han.

    Wat is alles zo ingewikkeld he. Ik denk dat je je hele leven blijft afvragen of dingen goed zal verlopen. het is zo moeilijk om een kind te hebben met ass. Niet 1 kind is het zelfde. Je gevoelens zullen de juiste zijn, je kent je kind het beste. Ik lees dat je al goede adviezen heb gekregen. Ik kan je zelf geen meer geven.

    Heel veel sterkte. Ingeborg.

  • Swartdam

    Een IQ test is toch een momentopname . In een vreemde omgeving met ogen die op je staren voelt een auti zich niet prettig . Op vijf jarige leeftijd laten testen is vrijwel onmogelijk , ze moeten toch een bepaalde referentiekader hebben .

    Groep 3 is de moeilijkste groep , een kind moet binnen no-time leren lezen .

    Ik ben een moeder van een inmiddels 19 jarige zoon met Asperger en ADHD , de eerste drie keren dat hij door de molen ging kwam er altijd ADHD uit . Pas op zijn veertiende asperger als eerste oorzaak .

    In de puberteit gaat het overmatige stuiteren van een adhder over in friemelen en wiebelen en kwam bij mijn kind de echte stoornis eigenlijk naar buiten .

    De tics herken ik , zo heeft hij maanden gehad dat hij zijn handen tot bloedens toe waste , daarop zijn mouwen van zijn truien op beet tot aan gaten toe . De hele tijd dingen herhalen en vooral de uitdrukkingen niet snappen van een ander .

    Als je een diagnose hebt zul je in aanmerking komen voor een rugzakje , maar informeer eerst bij de school van je kind of ze daar open voor staan , ik wens je sterkte gr Bernadette