nog geen groepstherapie

  • Roos72

    2 maanden geleden kregen bij de diagnose voor onze zoon(7); pdd-nos. Met die diagnose beloofden ze veel trainingen, etc.

    O.a. sociaal/emotioneel groepstherapie. een sociaal/cognitieve groepstherapie, individule en ouderbegeleiding. We wisten dat er wachtlijsten zouden zijn, maar gisteren kreeg ik te horen dat hij wel op de wachtlijst stond, maar dat hij nog niet in aanmerking komt omdat hij nog geen 8 is. En dat wisten ze 2 maanden geleden nog niet.grrrrrrr

    Hopelijk start de ouderbegeleiding wel snel, want ik ben wel eens benieuwd hoe ik nu met bepaalde situaties om moet gaan. het gewonen huist, tuin en keuken opvoeden dat werkt helaas niet.

    Afgelopen weken was zijn zusje flink ziek en het is nog allemaal erg spannend en meneer voelt dat haarfijn aan. Hij is gelukkig wel lief voor haar, maar ondertussen moppert hij tegen anderen dat ze nepziek is en vertoont heel ernstig fratsgedrag thuis. Hij krijgt naar ons idee echt nog voldoende aandacht, want als de 1 met zijn zieke zus bezig is, dan krijgt hij aandacht van de ander.

    Misschien kan 1 van jullie mij uitleggen wat ik bijv moet doen als hij met een stift op de deur tekent: ik leg uit dat dat niet hoort en dan hoop ik dat hij het vanaf dan snapt, maar nee hoor, 1 week later zit het computerscherm onder en andere dingen of hij begint behang te scheuren en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zal wel aandacht trekken zijn, maar hij is verdorie 7. Hoort dit bij pdd-nos of zouden meer kinderen het doen op die leeftijd?

  • Frieda

    Tja, die wachtlijsten die weten wat hè. Maar dat je snel ouderbegeleiding nodig hebt is wel duidelijk. Ik zou daar ook op aandringen, dat ze dat zo snel mogelijk opstarten. Deze kinderen hebben nou eenmaal een andere aanpak nodig.

    Zoals bijvoorbeeld dat tekenen met stift op de deur. Ik kan me voorstellen, dat je tegen hem zegt, dat dat niet mag. Als je geluk hebt, blijft dat wel hangen en doet hij dat niet meer, maar waarschijnlijker is, dat je dat nog wel een aantal keren zal moeten herhalen. Maar ja, je hebt niet gezegd, dat hij niet op het computerscherm mag tekenen, dus dan tekent hij daarop want op de deur mag het niet. Je moet dus heel duidelijk zijn: niet alleen vertellen waar hij niet op mag tekenen, maar vooral ook waarop dan wel.

    Duidelijkheid en structuur zijn de sleutelwoorden bij onze kinderen. Probeer de wereld zo voorspelbaar mogelijk te houden voor ze. Velen van ons werken met pictogrammen, waarop staat afgebeeld wat er die dag gaat gebeuren. Dat werkt vaak heel goed. En dingen van te voren aankondigen. Bijvoorbeeld 5 minuten van tevoren een kookwekker zetten en als die afloopt, gaan we eten of gaan we boodschappen doen enz. Ze hebben die tijd vaak even nodig om om te schakelen van de ene activiteit naar de andere.

    Probeer het gedrag van je zoontje niet te snel af te doen met aandacht trekkerij. Soms zou dat natuurlijk best kunnen zijn (het blijven tenslotte toch kinderen) maar meestal komt het door onbegrip of door het niet overzien van de situatie.

    Heel veel sterkte en beterschap voor je dochtertje.

  • marijke

    Dat hij niet goed ‘luisterd’ met de stift….ja dat hoort niet bij een kind van 7. Ik vind dat duidelijk bij pddnos horen….

    Pittig he? Sterkte!

  • Susan

    “ Afgelopen weken was zijn zusje flink ziek en het is nog allemaal erg spannend en meneer voelt dat haarfijn aan. Hij is gelukkig wel lief voor haar, maar ondertussen moppert hij tegen anderen dat ze nepziek is en vertoont heel ernstig fratsgedrag thuis. Hij krijgt naar ons idee echt nog voldoende aandacht, want als de 1 met zijn zieke zus bezig is, dan krijgt hij aandacht van de ander.”

    Hij krijgt ongetwijfeld genoeg aandacht, maar hij ziet natuurlijk ook wel dat zijn zusje nog meer aandacht krijgt en in zijn beleving is dat natuurlijk niet eerlijk.

    Hij doet wel lief tegen haar, maar als hij tegen anderen zegt dat zijn zusje nepziek is, zegt dat volgens mij dat hij er totaal niets van begrijp.

    Ik zeg niet dat je dat niet doet, maar vertel je zoontje duidelijk wat er aan de hand is, herhaal dat als dat nodig is.

    En over die stift; “Hij mag alleen op papier tekenen en nergens anders op.” Ik denk dat als je dat zo benoemd dat het voor hem duidelijk is.

    Heel veel sterkte en beterschap

    Susan

    31 PDD-nos

  • sassie

    Het wachtlijstenprobleem kennen wij ook! Misschien is het voor nu prettig om je alvast in te lezen. “Geef me de vijf”van schrijfster Colette de Bruin legt heel duidelijk uit en geeft ook praktijkvoorbeelden.

    Wij hebben de diagnose van onze zoon nu ong anderhalf jaar terug gekregen en al een hoop bijgeleerd oa door bovengenoemd boek en de hometraining Maar het blijft heel moeilijk vooral als je kind dan zo'n driftbui heeft en je maar niet weet waar het aan ligt.

    Misschien is het , zoals anderen ook al voorstelden, een idee om alvast pictogrammen te gaan gebruiken. Plak bijv. op de deur een picto van een potlood met een kruis erdoorheen. En leg de betekenis er nog van uit als je het ophangt. Onze motivatie om iets te laten hoeft niet je kind te motiveren, zoek de motivatie voor jouw kind . Bijv als je wil dat je kind zijn jas ophangt bij binnnenkomst en je kind het stelselmatig op de grond gooit, zeg dan bijv niet dat het niet netjes is om je jas op de grond te gooien / daar wordt je jas vies van of dan kunnen anderen erover struikelen maar vind iets waar jouw kind mee te motiveren is. Hou dat een tijd vol totdat het jasophangen gewoon is geworden.

    Kortom ga proberen te denken hoe jouw kind denkt en wat jij kan veranderen om hem/haar te helpen. Boek van colette de bruin zal je zeker goede ideeen geven!

    Hoop dat jullie snel aan de beurt zijn voor de trainingen weet hoe moeilijk het is te wachten op hulp die je zo nodig hebt!!!!

    Sassie

  • Roos72

    Alvast heel erg bedankt voor de tips.

    Pictogrammen werken wij nu al bijna een jaar mee en ik heb het idee dat het nu gewoon is en hij erover heen kijkt.

    Bv de pictogrammen op de wc deur met doortrekken/handen wassen. Reken maar niet dat hij het doet. En als ik hem dan terugstuur is het boos/jammeren.

    Ik denk dat ik inderdaad eens voor dat boek ga kijken, ik heb die titel al eens vaker langs zien komen en het klinkt als een nuttig boek.

    Het zou zo fijn zijn als je zijn gedrag eens begrijpt(bv het waarom hij op het beeldscherm tekent, hij kan het nl. zelf niet uitleggen en hij heeft al vaak te horen gekregen dat alleen papier is om op te tekenen, hij weet het best, maar zo gaat het met veel fratsdingen).

  • judith

    Toen Max kleiner was had ik een stuk van zijn muur afgebakend als schilderij zeg maar…op dat gedeelt mocht hij teken en plakken (volgens mij was die krijtbord verf er toen nog niet)…..en ik denk dan altijd aan mijn zus die zegt in moeilijke tijden met mijn kids….Wil je gelijk hebben of het probleem oplossen…….!?

    Verder denk ik dat het aandacht trekken is en dat heeft in mijn ogen niks met pddnos te maken maar gewoon met een jongentje van 7…..

    Verder sluit ik me aan bij de meeste antwoorden…en het boek geef me de vijf is zeker nuttig en hier prikken ook :-)

    gr Judith

  • Ingeborg

    Hallo Roos.

    Ik ken die frustratie . Wij zitten met het zelfde probleem, hoe begeleidt je je kind als zij/hij thuis is. Ik kreeg als tip om net als “gewone”kinderen te handelen en wat iemand net al zei dat hij alleen mag tekenen op papier. Ik ken dit ook bij mijn dochter. Als ik haar 1 x gewaarschuwd heb dan mag ze niet meer kleuren. Ze wordt dan boos maar ja….Ook spreek ik voor een activiteit af wat niet mag en wel.

    Dus kleuren op papier en niet………Wel op behand dan opruimen. Soms werkt dat. Het is uitproberen.

    Succes. Ingeborg