goeieavond alle,,
Wie kan mij vertellen wanner hoogbegaafdheid begint?
Mijn zoon is 5 en heeft ASS en een iq van 115…
Groetjes mignon
Volgens een schema wat ik op mijn school hanteer het volgende.
70-85 LBO-
85-95 LBO
95-105 LBO+
105-115 MBO
115-125 MBO+
125-135 HBO/UV
135-145 Universitair/hoog begaafd
145-155 Universitair ++
Hoogbegaafd
Je zoon is pas 5 dus volop in ontwikkeling. Maar is de test verbaal of nonverbaal afgenomen.
Mijn eigen zoontje had op die leeftijd een iq van 120 maar dat was een nonverbale test Mijn zoontje is nu 8 jaar en heeft nu een iq van 110. (Wisc-III)
Maar zo een test zegt natuurlijk niet alles. Zo had hij grote verschillen.
Hij scoorde laag op taal en figuurleggen. Maar hoog op blokpatronen en doolhoven.
Wat je zeg Thea onze zoon doet het op de reguliere school niet goed…….. rekenen etc etc slecht ook taal en woordenschat laag…mijn zoon begint wel sochtends in het engels tegen mij te kletsen en de hele ondertiteling van de begin tune van het A team kan hij zonder problemen meelezen zonder taalfouten…(ondertiteling in het nederlands) ofwel dat wat mijn zoon interesseert kan hij foutloos opdreunen maar de tafel van 4 niet ( daar heb je een reken machine voor hoor is mijn idee)
…………beh morgen 10 minutengesprek nav een rapport geheel gemiddeld nou gemiddeld een 6 vind ik geen motivatie om te blijven zitten je hebt van die gasten die altijd a tjes voor halen ( even voor de duidelijkheid a is goed en e onvoldoende Job zit op b of c…nou niks mis mee toch……….)
goed vertel er morgen wel meer over
groet Judith
Oja en dan wat is hoogbegaafd of niet Job wist vorige week nog zonder fouten het adres en huisnummer te benoemen waar we onze poes 4 maanden geleden hebben opgehaald………hoogbegaafd, interesse, of …………….vul het maar in……..
Hallo allemaal.
Wanneer merk je aan je kind dat het hoogbegaafd is? Zie je dat als baby ofzo. Zijn er ontwikkelingen die voorlopen???? Heb geen idee. Onze dochter heeft ws. ASS maar moet nog vastgesteld worden. Mensen in de omgeving zeiden weleens ,dat kind is hoofbegaafd. Ik moest erom lachen. Zij kon met 16mnd al tot 10 tellen en met 20mnd alle kleuren en vormen vertellen. Dus met 10mnd al woorden en met 18mnd 150 woorden. We hebben het voor de grap opgeschreven wat ze kon zeggen, toen dertijd. Ze is nu 3 jaar. Ze kan cijfers lezen tot 20, puzzel stukjes van 12 maken. Ze is nu bezig met het alfabet. Opzeggen niet maar wel de letters wilt ze weten.
Wie weet dit of het biji hoogbegaafd hoort. Op internet vind je weinig specifieke voorbeelden wat gaat om kleine hoogbegaafde kinderen.
Dus Mignon…….ik kan je niet helpen maar ben heel nieuwgierig wat de antwoorden zijn van anderen.
Ingeborg
Hoi Ingeborg ik moet erg lachen om jou relaas…..net alsof ik lees over mijn oudste….die kon al tien woorden zeggen toen hij 1 was….toen hij 2,5 was kende hij alle autologo's uit zijn hoofd we zijn zelfs verder gegaan met de oldtimers…(omdat autisme toen nog niet om de hoek kwam kijken hebben we zelfs nog even gedacht om hem mee te laten doen aan wedden dat……..meer voor de grap hoor)
Na de autos kwamen de dinos en de treinen starwars en startrek en de titanic niet te vergeten….) Nu nog kan hij hele films meepraten omdat hij de tekst uit zijn hoofd kent……….en toch die briljant zoon van mij snapt geen enkel spreekwoord of gezegde………als hij te veel geld uitgeeft en ik zeg je hebt een gat in je hand draait ie voor de zekerheid zijn hand nog even om….oh jee er zit echt geen gat wat bedoelt ze er mee…… ;-) mijn zoon is qua interesse en op sommige vlakken hoogbegaafd ( of hij heeft een fotografies geheugen, komt hier ook in de fam wel voor) maar het sociaal emotionele is hij soms echt “gehandicapt” best wel lastig hoor omdat je soms denkt ja mij hij weet dit en dat zo goed maar van die simpele dingen kan hij niet onthouden……..of zich niet inleven……zijn broertje vind pokemon nu leuk……….heb hem er vandaag maar eens fijntjes aan herrinnert dat hij daar zelfs een knuffel van had toen hij die leeftijd had…….toen hij weer begon over je kijkt toch niet naar Pokedommmmmmm………maar echt leren van dit soort dingen dat doet ie vaak niet hoor…….maar om niet al te negatief te zijn………ben sinds kort gestopt met roken en ik hoorde de oudste tegen de jongste zeggen………let maar even niet op mamma hoor die is een beetje chagerijnig omdat ze gestopt is met roken………..oh dan is het zon moordzoon………wat een kanjer………..goed beetje lang verhaal geworden maar ja….je moet wat doen als je gestopt bent met roken……. :-)
gr Judith
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?