Hallo allemaal,
Ik ben Susan en werk als Z-verpleegkundige bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking.
Bij enkele bewoners was de behoefte groot om een manier te vinden om duidelijkheid te krijgen in hun dag.
Ik heb toen eerst voor 1 client een pictogrammenboekje gemaakt. Zij heeft alle nodige picto's in een A5 klappertje zitten. Aan de voorzijde heeft zij de mogelijkheid om de picto's die zij op dat moment nodig heeft vast te maken d.m.v. klittenband. Dit werkte zo goed dat ik inmiddels voor 3 andere clienten een bord in de woonkamer heb gemaakt met daaronder allemaal bakjes waarin de picto's op alfabetische volgorde en op kleur opgeborgen kunnen worden. dit is een magneetbord. Het geeft de clienten op mijn werk veel duidelijkheid en overzicht. Ook merk je dat er minder discussies ontstaan, omdat je terug kunt verwijzen naar het bord.
Thuis heb ik voor mijn kinderen ook een weekbord gemaakt met plaatjes van Floddertje (van internet). Ik heb deze serie echter zelf verder uitgebreid. Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is wel een plaatje van te maken: op skivakantie, naar de dierentuin, naar de tandarts, met de auto, spelen met een vriendje…..
Thuis vinden de kinderen het helemaal het einde! Het is een heel uitnodigend geheel en het is zelfs voor de jongste van 2,5 jaar leuk! Ook zij kan zien dat zij bv niet vandaag, maar morgen in bad mag, patatjes gaat eten, of vrijdag bij oma en opa gaat logeren!
Mensen in mijn omgeving vinden de producten die ik maak erg mooi en raden mij aan hier wat mee te gaan doen. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die duidelijkheid kunnen halen uit deze manier van communiceren; op basisscholen, in thuissituaties, binnen instellingen, de jeugdgezondheidszorg, etc.