Hallo allemaal,
Ik ben Susan en werk als Z-verpleegkundige bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking.
Bij enkele bewoners was de behoefte groot om een manier te vinden om duidelijkheid te krijgen in hun dag.
Ik heb toen eerst voor 1 client een pictogrammenboekje gemaakt. Zij heeft alle nodige picto's in een A5 klappertje zitten. Aan de voorzijde heeft zij de mogelijkheid om de picto's die zij op dat moment nodig heeft vast te maken d.m.v. klittenband. Dit werkte zo goed dat ik inmiddels voor 3 andere clienten een bord in de woonkamer heb gemaakt met daaronder allemaal bakjes waarin de picto's op alfabetische volgorde en op kleur opgeborgen kunnen worden. dit is een magneetbord. Het geeft de clienten op mijn werk veel duidelijkheid en overzicht. Ook merk je dat er minder discussies ontstaan, omdat je terug kunt verwijzen naar het bord.
Thuis heb ik voor mijn kinderen ook een weekbord gemaakt met plaatjes van Floddertje (van internet). Ik heb deze serie echter zelf verder uitgebreid. Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is wel een plaatje van te maken: op skivakantie, naar de dierentuin, naar de tandarts, met de auto, spelen met een vriendje…..
Thuis vinden de kinderen het helemaal het einde! Het is een heel uitnodigend geheel en het is zelfs voor de jongste van 2,5 jaar leuk! Ook zij kan zien dat zij bv niet vandaag, maar morgen in bad mag, patatjes gaat eten, of vrijdag bij oma en opa gaat logeren!
Mensen in mijn omgeving vinden de producten die ik maak erg mooi en raden mij aan hier wat mee te gaan doen. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die duidelijkheid kunnen halen uit deze manier van communiceren; op basisscholen, in thuissituaties, binnen instellingen, de jeugdgezondheidszorg, etc.
Ik wil er achter komen of hier vraag naar is en indien mogelijk mijn hobby om te zetten in werk. In mijn directe omgeving heb ik al veel resultaat gezien en wil graag mijn diensten aan anderen aanbieden. Ik vind het geweldig om een product te maken; het is een uit de hand gelopen hobby waar ik meer mee wil gaan doen! ik vind het een enorme uitdaging om samen met ouders / begeleiders of andere betrokkenen, een bij de client passend communicatiemiddel te bedenken dat werkt! Het hoeft geen standaard boekje te worden, of een standaard bord. Wensen zijn er om vervuld te worden, als dat tenminste binnen mijn mogelijkheden ligt natuurlijk, maar ik denk graag mee!!! Iemands lievelingskleur, een mooie foto, of favoriete TVheld kan er in worden verwerkt. Dit kan het gebruik van het middel enorm stimuleren, want het wordt een heel persoonlijk product op deze manier. Onlangs ben ik begonnen met het ontwerpen van mijn eigen picto-lijn. Ik hoop hier een uitgebreid picto-pakket van te kunnen maken en te blijven aanvullen met nieuwe picto's of wanneer iemand een verzoek indiend. op marktplaats heb ik o.a. in de categorie zorg en hulpmiddelen een advertentie geplaats om mijn dienst aan te bieden. U leest dezelfde tekst als u hier nu heeft gelezen. Voor belangstellenden is het misschien handig om te weten dat daar enkele afbeeldingen bij staan van wat ik heb gemaakt. De eerste afbeelding is zo'n pictogram dat ik zelf heb gemaakt.
Voor vragen of informatie zou ik het bijzonder leuk vinden als u contact met mij opneemt! ook tips zijn natuurlijk van harte welkom. Ik zit namelijk in de beginfase van het najagen van mijn droom….namelijk mijn werk maken van mijn hobby, maar vooral andere mensen helpen met iets dat ik erg leuk vind en de desbetreffende persoon misschien wel ervaart als een blok aan het been.