Ik ben veel aan het lezen over het syndroom van asperger en pdd-nos.
Mijn zoon van 9 jaar heeft erg veel symptomen van deze twee maar niet alles!
Zijn motoriek is prima,hij zit al 4 jaar op voetbal en dit gaat goed,ook heeft hij af en toe wel een vriendje. Er staat ook dat ze grapjes niet begrijpen maar die snapt mijn zoon meestal wel.Mijn zoon vind het erg moeilijk om contact te maken met leeftijds-genootjes,dit doet hij door de clown uit te hangen,kinderen lachen dan om hem en dat vind hij geweldig,na een tijdje vinden ze het niet meer zo leuk en dan staat hij weer alleen. Ook heeft hij moeite met aangeraakt worden en met bepaald voedsel eten,hij kan bepaalde structuren niet verdragen in zijn mond,ook ruikt hij erg goed(vaak loopt hij de keuken uit omdat het daar stinkt,als ik bv tostie's maak).Hij maakt ook bijna de hele dag bepaalde bewegingen met zijn hele lijf,alsof hij een robot is.Verder is hij bijna altijd nerveus,bijt op zijn nagels e.d.Ook heeft hij om de 3 maanden een ander stop-woordje bv “ouwe ruft”,als ik hem iets vraag waar hij niet zo snel antwoord op heeft gebruikt hij dat woord,ook als hij ruzie heeft met zijn broertjes gebruikt hij dan alleen maar dat woord als scheld woord.Hobby's heeft hij niet hij wil altijd voetballen,verder heeft hij weinig interesses,af en toe kijkt hij tv,als het buiten regent zoekt hij een klein balletje om binnen mee te ballen.Als hij gaat slapen moeten eerst al zijn 20 knuffels op de goede plek staan en dan wikkelt hij zich altijd als een mummie in de dekens en gaat slapen.Een serieus gesprek kan ik niet met hem hebben,hij gaat dan raar doen en geeft geen antwoord op mijn vragen,ik weet dus bijna nooit wat er in hem om gaat en wat hij voelt,ik heb het idee dat hij alles neemt zoals het is,hij vind alles wel best,huilt weinig tot nooit.Al met al is het een heerlijk kind maar hij is zo ongrijpbaar.Zijn juffen zeggen ook dat er “iets” met hem aan de hand is,maar wat…hij is al wel getest maar hier is tot nu toe niks uitgekomen behalve dat zijn IQ schommelt,toen hij 5 was was dit 98,en 6 weken geleden 68,beetje vreemd.Wie herkent hier iets van en kan ons helpen,ik maak me zorgen om zijn toekomst,hoe kan hij een relatie aangaan als hij niet kan/wil knuffelen en moeilijk een gesprek kan voeren??Kan een psycholoog die hem 1 uur ziet al zien of hij een vorm van ass heeft?Er zijn dagen dat ik denk "er is niks aan de hand met dit kind,en andere dagen heb ik juist heel sterk het gevoel dat er wel wat is,ik kan hem moeilijk peilen.Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en waar ik hem evt kan laten her-testen,ik woon in de omgeving van Utrecht.??? Groetjes Han