Hoi
Ik ben al een tijdje bezig met mij voor te bereiden op een toelatingsexamen voor een hbo opleiding en ik kwam in opdracht Nederlands een zin tegen die ik verwarrend vond.
Het ging over feiten en meningen.
Hier zijn 3 zinnen die een feit moeten zijn volgens het boek.
Ik weeg 75 kilo.
Het raam staat open.
Het heeft bijna de hele dag geregend.
De eerste 2 zijn voor mij duidelijk meningen maar de 3e zin vind ik raar. Ik denk altijd aan objectief en subjectief bij feiten en meningen. Zo heb ik dit ook geleerd. En het woord “bijna” kan ik niet objectief noemen. Ik kan die laatste zin dus geen feit noemen.
Ik vroeg aan mijn moeder die op universitair niveau Nederlands heeft geleerd hoe dit zat. Zij kon alleen maar zeggen dat dit inderdaad niet helemaal volgens de regels is. Dit betekend dus dat ik bij een examen Nederlands zelf moet kijken of ik het dan nauw neem met de regels of niet. Terwijl dit niets met mijn eigen mening te maken moet hebben. Dit vind ik erg verwarrend.
Op dit soort punten ga ik vaak de mist in bij examens……….. En ik wil dit niet meer!!!
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom. Dit is hoe ik over zulke vragen denk en dat blijkt niet goed te zijn.
Groetjes Kay
(25 jaar met asperger)