Hoe moet je omgaan met overprikkeling

• Can

Hallo

Ik zou graag jullie mening willen hebben over hoe om te gaan met overprikkeling.

Je kan het proberen te voorkomen.

Maar als het zo is, valt iemand dan te leren hoe je er mee om moet gaan?

Dit naar aanleiding van een bezoek aan een nieuwe psych van onze zoon (9, pdd nos met adhd)

Door zijn overprikkeling in schoolsituatie denken wij aan een andere school met kleinere klassen,

doch de psych had het over een manier om anders om te gaan met overprikkeling.

en hem op die manier op dezelfde school te houden.

Zoonlief is al bijna een half jaar geregeld geprikkeld ivm met sociale overprikkeling en school heeft al aangegeven hier niet veel aan te kunnen doen

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden

groetjes

Can

• kwebbel

eerste reactie.volg je instinct.je moeder instinct zit zelden fout…

• Kay

Als er eenmaal overprikkeling is dan is er denk ik ook weinig aan te doen. Ik weet van mezelf wel dat als ik overpikkeld ben dat ik dan echt maar beter even rust kan nemen. Doorgaan kan dan alleen maar fout gaan.

Als anderen mensen dan mee proberen te helpen helpen met het idee van “we doen het even samen” dan helpt dat vaak averechts. De prikkels van de omgeving worden er niet minder op en er komt nog een grote prikkel bij dat iemand op je let.

Probeer hem op zo,n moment met rust te laten in een prikkelarme ongeving. Dat is denk ik het beste wat je kan doen.

Groetjes Kay

(25 jaar met asperger)

• Can

Dit idee had ik zelf ook al. Eenmaal overprikkeling is overprikkeld.

En of wij daar thuis anders mee om te leren gaan neemt de oorzaak uiteraard niet weg!!

groetjes

Can

• Kay

Wat ik ermee wil zeggen is: Als hij overprikkeld is dat je hem dan misschien het beste even met rust kunt laten. Even niets van hem vragen en zo. (behalve als hij zich erdoor misdraagt)

Dit lijkt mij het beste.

• Can

Hallo Kay

Wij weten dat we hem moeten afzonderen in een prikkelarme omgeving.

Daar kan hij dan lekker bijkomen. Heel vaak wil hij dan achter zijn nintendo omdat hij daar rustig van wordt, zoals hij zelf aangeeft.Naderhand is hij een stuk rustiger en kan hij wat meer hebben. Soms zijn er dagen bij dat we op eieren moeten blijven lopen,

en dit doen we dan ook voor hem, tenslotte kan hij er niks aan doen:)

Wat mij er echter omgaat is dat of je nu wel of niet ermee leert om te gaan,

de overprikkeling er blijft. Dus als we zouden leren hoe hiermee om te gaan, dit de oorzaak niet wegneemt, noch minder maakt

groetjes

Can