Pfff, hoe vind ik een werkbare woonplek?

• Astrid

Hoi mensen,

Ik dacht dat ik 1 augustusvorig jaar eindelijk weer een beetje stabiliteit vond, toen ik naa rmijn huidige woning verhuisde, maar niet dus. Ik ben 21 en heb een autismespectrumstoornis (Asperger) en daarnaast ben ik blind. Ik heb na mijn eindexamen vwo in 2005, 4 maanden intensieve revalidatie gevolgd op een blindencentrum, en ben daarna 1 1/2 jaar op een trainingshuis geweest voor mensen met allerlei handicaps (oorspronkelijk voor blinden/slechtzienden, maar inmiddels ook voor licht verstandelijk gehandicapten, autisten, en mensen met niet-aangeboren hersenletsel). Ik had toen nog geen autisme diagnose, die heb ik pas sinds maart 2007. Helaas is trainingshuis uiteraard tijdelijk, max. 2 jaar, dus na 1 1/2 jaar moest ik weg. Ik ben in Nijmegen gaan wonen om te studeren, en kreeg ambulante woonbegeleiding 15 uur per week (dat is heel veel voor een zelfstandig wonende). Helaas kon ik niet omgaan met het feit dat ik niet op begeleiding kon terugvallen (en als ze dan op de vaste momenten 4X per week kwamen, was er heel veel te regelen sowieso), en had ik veel te weinig structuur. Ik ben in oktober/november 2007 in crisis geraakt en zit sinds 2 nov opgenomen in de psychiatrie. Op dit moment is daar geen acute reden voor (ik ben weer vrij aardig gestabiliseerd), maar er is een vrij groot risico dat ik weer in crisis raak als ik weer terug moet naar mijn huis, dus we zoeken een alternatief.

Helaas hebben de behandelpipo's nogal een vreemd idee van wat ik nodig heb, waarschijnlijk gebaseerd op hun observaties op de gesloten afdeling (waar je toch echt niet goed kunt laten blijkenw at je kunt, en zeker niet als je nog instabiel bent) en hun nogal beperkte kennis over autisme en visuele handicaps. Een paar weken terug hebben ze met een stelletje bobo's overlegd en nu willen ze me naar een orthopsychiatrische woonvoorziening sturen. Dat is een trainingshuis binnend e GGZ. Nou ik zie het totaal niet zitten, veel te beschermd (op een terrein, 24-uurstoezicht) en bovendien wéér een trainingshuis. Ik ben die constante veranderingen en instabiliele situateies beu. Mja, vind maar eens een alternatief - dat is mijn verantwoordelijkheid, want het team blijft overtuigd van de giga passendheid van de OPW. Dus ik oom op zorgzoekmachines, waar ik tientallen resultaten vind met mijn eigen criteria (verstand van autisme, niet te beschermd maar alles tussen zelfstandig wonen en weggestopt worden op een terrein vind ik prima, en niet wéér een trainingshis) plus een paar van de criteria van het team (dat de organisatie in ieder geval beweert blinden/slechtzienden als doelgroep te hebben, leeftijd 21 dat is sowieso een verplicht invulveld). Maar waar moe tje beginnen? En iedereen weet dat ze overal wachtlijsten hebben, maar daar kom je nie tvia internet achter hoe lang? Ik zou wel een aantal organisaties willen bellen (de meeste wijzen je toch op één of ander oppervlakkig kenmerk af, maar dan blijft er vast nog wel iets over), maarja ik weet niet waar ik moet beginnen. Ja ik wil een evt. wachtlijst ook wel thuis afwachten als die te overzien is, om mijn opname zo kort mogelijkt e houden (zit nu toch al veel te lang daar vind ik), maarja.

• Zoltan

Waar woon je Astrid??Ik zou Amarant eens proberen is een zeer goede instantie voor mensen met een beperking.

www.Amarant.nl ,maar ze zijn wel actief in Midden Brabant

Groetjes Zoli

• sandra

Weet niet bij welke instantie je zit maar wij hebben goeie ervaringen met Sensis.

Dit is voor blinden en slechtziende oa.

Gr.Sandra

• Astrid

Hoi Nola, ik woon in Nijmegen maar ben er niet vastgeroest. Ik ging erheen om te studeren, kom oorspronkelijk uit Apeldoorn.

• Astrid

Hoi Sandra, ik heb toen ik nog nie topgenomen zat, hulp gehad van Sensis (regionaal centrum Nijmegen) voor o.a. mobiliteitstraining, maar deze ergotherapeut is ermee gestopt vanwege mijn crisis en het dossier is gesloten. Ze willen me wel weer helpen, maar dan onder bepaalde voorwaarden en ik weet n iet wat ze daarmee bedoelen.

• Zoltan

Hmmm ‘'Nola’',bedoel je daar mij mee?Ik heet geen Nola hoor maar Zoltan;)

Nijmegen is best wel een eindje weg ,heb je al gekeken op de Amarant site?

Ga eens informeren naar Amarant echt waar dat is een hele fijne instantie krijg er zelf ook hulp van.

Groetjes Zoltan

• damiaan

Ken je de RIBW,regionale instelling begeleid wonen?

Elke regio heeft iets dergelijks.

Je kan daarbij gewoon zelfstandig wonen(BZW),of intern.

Als je zelfstandig woont komen ze twee keer per week ofzo langs,EN je kan bellen als er tussendoor wat is.Dit lijkt me goed bij je passen.