wel of geen medicatie

• Roos72

Ik weet dat hier ook veel mensen zijn die tegen ritalin zijn en ik wil geen aanvallen naar mij toe dat ik mijn kind hieraan ga zetten, maar ik zoek verhalen.

positieve en negatieve verhalen over het gebruik van ritalin bij pdd nos met mogelijke add of adhd.

Degene die de diagnose hebben gesteld hebben al 2x aan ons gevraagd of wij ritalin iets voor de drukte in zijn hoofd zouden willen laten voorschrijven.

Mijn visie is; hij is inderdaad druk thuis, maar dit lijkt op school wel mee te vallen en hij komt redelijk mee, dus waarom zou ik? Voor de thuissituatie, tja het is vaak vermoeiend, maar hij lijkt er zelf geen last van te hebben en als hij een paar uur later in bed ligt ben ik het alweer vergeten. Het is immers je lieve schat en ik weet nu dat hij het niet expres doet, dus daar heb je veel voor over. Als het zonder pillen kan dan graag…

Nu sprak ik laatst iemand die zei; waarom geef je hem die rust in zijn hoofd niet? Haar kind is er 100 graden door veranderd.

Dat heeft mij ook weer aan het denken gezet.

Hij doet dan wel lekker mee op school, maar krijgt vaak op zijn kop omdat hij niet doorwerkt. Volgens de onderzoekers komt dit door zijn aandachtsprobleem en drukte in zijn hoofd. Hij kan het wel, alleen hij wordt vaak afgeleid en vergeet dan waar hij mee bezig was. Dat is natuurlijk niet leuk voor hem.

Daarnaast doet hij erg druk/hard naar andere kinderen en dat zorgt ervoor dat hij geen vriendschappen heeft. Of hij stopt het zelf (mede door zijn pdd nos) en nog wel vaker; andere kinderen vinden het niet leuk om met een jongetje die alles wil bepalen te spelen.

Aangezien ik maandag weer voor een gesprek naar de Bascule ga wil ik het eens op jullie bordje gooien en vragen hoe jullie ervaringen met ritalin en jullie kinderen is.

• ammie

Waarom niet een poosje proberen en na een poosje evalueren. Dan kan je zelf bekijken hoe je zoon dan is en mss. kan hij het dan ook zelf goed aangeven hoe hij het ervaren heeft……….Je zegt wel dat hij er geen last van heeft maar dat weet je natuurlijk nooit….Dat kan je alleen zeggen als je een poosje meds uitprobeert….En wordt het niet als meerwaarde ervaren kan je er altijd mee stoppen……….Succes!

Hier gebruikt zoon Concerta en dat bevalt heel goed. Het haalt net een beetje de meeste drukte uit zijn hoofd……..En als de meds goed zijn ingesteld zijn het heus geen zombies. Zoon is nog steeds druk maar als hij de meds niet inneemt is hij nóg drukker……………

• Can

Onze ervaring was is het begin goed maar eindigde toch wel slecht.

Zoonlief veranderde in een zombie en was thuis niet meer te spreken.

Had ook veel last van bijwerkingen zoals weinig eten en hoofdpijn.

Zelf zijn we erg geschrokken wat zo'n klein pilletje met iemandskarakter kan doen!

groetjes

Can

• marijke

Hoi,

mijn zoon kreeg ook ritalin. Nu equasym, langwerkende ‘ritalin’.

Met de ritalin kwam de onrust in zijn hoofd tot rust. Kon hij de wereld beter aan. Door zijn adhd, was hij erg onrustig en verstrooid. Nu kan hij de dingen beter benoemen. Hij is beter te hanteren en te buigen. Dat buigen klinkt wat raar. Maar hij is nu meer voor rede vatbaar. Vroeger (voor de ritalin) kon je soms geen greep op hem krijgen. En nu gaat het beter.

Ik weet zeker dat mijn zoon beter af is met ritalin. Niet alleen voor op school maar eigenlijk voor altijd. De adhd zit hem zo ontzettend dwars. Niet te geloven. Hij is zonder ritalin een stoorzender, eigenlijk een ontzettend vervelend jongetje.

De ritalin haalt de onrust weg. En nu zien wij (wat we natuurlijk al lang wisten) dat het een ontzettende lieve jongen is. Anderen zien dat ook en bejegenen ze hem daardoor ook positiever.

Ik zou zeggen; altijd uitproberen! Probeer het eens voor een maand en ga dan goed bekijken wat het jou maar vooral ook voor je zoon opleverd. Het heeft ons hier allemaal goed gedaan.

Succes!

(mijn zoon is 5 en heeft pddnos en adhd)

• Roos72

Zo zie je maar weer. Positieve en negatieve reacties op 1 middel. Tja iedereen is uiteraard anders en reageert anders op eenzelfde middel.

Ik heb inmiddels op een adhd prikpagina een hele discussie gevonden en schrok erg van de vele tegenstanders. Gelukkig zijn er ook veel positieve verhalen en vooral het item dat hij rust inzijn hoofd zou krijgen trekt mij zeer zeker.

Maar ook ik ben zo bang voor een zombie en dan is dat rustige het mij niet waard.

Wellicht moeten we het eens gaan proberen en dan echt een termijn instellen.

Bedankt voor de reacties, morgen heb ik weer een gesprek en dan breng ik het ter sprake.

• carla van dewaal

hallo roos.

onze zoon gaat ook met ritalin beginnen.

maar hij krijgt maar een hele lichte dose.

om het topje van de ijsberg te halen.

door de onrust en driftbuiien is hij 22 februari

van school verwijderd.

en zit hij nu thuis.

hij mag wel te overbrugging nog twee dagen op het stage.

adres komen.maandag en dinsdag.

maar ook daar is geen plek voor hem.

we hebben een dagindicatie en taxi vervoer.

thuis liggen.

groetjes carla

• Roos72

Vandaag gesprek gehad met een psycholoog en de pedagoog.

Wat ik dacht hebben zij als advies gegeven; blind onderzoek.

Ik ben nog niet bij de psych geweest, maar op die manier sta ik er wel voor open.

Volgens mij is dat 4 verschillende doses waarvan 1 zonder werkzame stof en dan bekijken welke we(e)k(en) het beste gaat.

Zo kan je precies bekijken of het middel uberhaupt IETS doet bij jouw kind.

Verder gaan ze toch weer school benaderen voor een gesprek, die staan daar niet zo voor open, maar wij willen het wel.

En helaas kan hij nog geen groepstherapie krijgen, maar ze gaan hun best doen om nog 2 jongetjes van rond de 7 te vragen of ze dan met zijn 3-en therapie kunnen volgen. Dat is voor het sociale deel beter dan individuele therapie.

Kortom, er wordt gelukkig iets gedaan en hopelijk zijn we snel aan de beurt voor oudertherapie. Ik hoop daar handvatten te krijgen hoe ik hem moet benaderen en eens iets positiefs kan vinden ipv de hele dag de negatieve aandacht.

• Can

Hoi

Misschien een idee om tussendoor het boek “geef me de 5”te lezen geschreven door Colette de Bruin? Dat boek staat vol met handvatten en is makkelijk te lezen :)

groetjes

Can

• Roos72

Ik heb dat boek al eens meerdere keren voorbij zien komen op het forum.

Ik heb het ook gezocht in de boekhandels, maar kon het niet vinden. Uiteraard kan ik het wel bestellen, maar is het de verkoopprijs van bijna 40 euro dus wel waard?? Volgens mij wel als ik jullie verhalen zo lees.

Is het niet alleen een boek voor klassiek autisme. Mijn zoon heeft namelijk pdd nos met vermoedelijk adhd.

• Susan

In het boek worden heel duidelijk handgrepen gegeven over hoe je het beste structuur kan aanbrengen in het leven van een kind met een ASS.

Ik ben vorig jaar naar een lezing van haar geweest en echt, het was eng herkenbaar.

De link van Geef me de 5: http://www.lidyderksen.nl/geefmede5.html

Susan

31 PDD-nos