Workshop/presentatie

• Vera

Hallo,

Ik loop stage op een activiteitengroep voor ernstig verstandelijk beperkten met een autisme spectrum stoornis. Voor een opdracht van school moet ik een workshop/presentatie houden voor mijn collega's. Weet hier iemand misschien intressante onderwerpen m.b.t. deze doelgroep?

Alvast bedankt,

Vera

• Can

Misschien de te bieden structuur die in belang is in de activiteit zelf en de stappen die je doorneemt om de activiteit voor ze duidelijk en voorspelbaar te maken, de mate hoe je dat voorbereidt ect ect….? Ik probeer met je mee te denken;)

succes in ieder geval;

groetjes

Can

• Ingeborg

Hallo Vera.

Ik werk ook met verst. gehandicapten met autisme. Op de orthopedagogisch dagcentrum begeleiden ze deze kinderen met lichaamsgebonden verwijzingen.

Dit houdt in dat bv. een heuptas betekend : buiten spelen.

kralenketting: drinken enz.

Het is natuurlijk per client anders. Soms werkt een mand met een voorwerp wat ze gaan doen ook. Ligt er net aan op welk nivo men functioneert.

Wij krijgen hulp vanui de dagfcentrum, logopedie. Wie weet kan je daar ook informatie inwinnen.

Op laag nivo werk je toch anders dan met pictosystemen.

Ook met pictosysteem kan je het bv. laten inpuzzelen door de client.

Je geeft dan een puzzelstuk van de picto en de client moet dan zich concentreren wat erop staat en loopt dan naar het andere stuk toe die op de activiteitenplek bevind. Hij legt dan de puzzel in elkaar en ziet wat er verwacht wordt, activiteit.

Ik hoop dat je mij begrijpt wat ik schrijf. Moeilijk om dit uit te leggen zonder dat je het ziet. Nou, succes.

Ingeborg.

• Vera

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Helaas zijn ze voor mijn presentatie niet toereikend.

Onze activiteiten worden al dusdanig voorbereid dat ze voor de clienten zo duidelijk en voorspelbaar mogelijk zijn.

Ook de clienten voor wie het van toepassing is werken op onze groep al met pictoschema's en verwijzers.

Het werken met puzzelsstukken vind ik een heel leuk idee, maar ik denk dat het niveau daat toch echt te laag voor is. Onze clienten puzzelen namenlijk wel, maar kijken meer naar de vormen en hoe deze in mekaar passen dan naar het daadwerkelijke plaatje. Maar proberen kan natuurlijk nooit kwaad.

Toch bedankt voor jullie reacties, en als er nog meer ideeën zijn hoor ik deze graag.