welke havo voor pdd-nos er in limburg

• marjan bomhof

Dag ,

Ik zoek voor mijn zoon een goede school voor het volgend schooljaar.

Mijn zoon zit nu in groep 8 van de basisschool en heeft pdd-nos, zijn cito score is 540 punten met een advies HAVO-VWO.

Waarschijnlijk word het schooladvies VMBO met leerwegondersteuning, dit vanwege zijn autisme. (op HAVO niveau is er niks in deze omgeving).

Wij vinden het erg jammer om hem onder zijn niveau te laten leren, met name omdat hij al een vrij duidelijk beeld heeft over zijn latere beroepskeuze, en hij voordat hij daar een opleiding in kan gaan doen, eerst zijn HAVO diploma moet halen.

Zijn er ouders die hun ervaringen willen delen met mij, kiezen voor een gewone HAVO , of VMBO met leerwegondersteuning.

Ervaringen met autileerlingen over scholen in de buurt van Sittard zijn ook van harte welkom.

Mijn zoon valt in de klas niet echt op kwa gedrag, hij is in het verleden wel erg gepest.

Alle reactie,s zijn welkom.

Maartje145

• marco den Haan

Hoi Maartje,

Welkom

Wij zijn op dit moment ook bezig met vervolg onderwijs voor onze zoon( al is dit nog niet zover- hij is pas 9 maar orienteren kan geen kwaad) en dat is voor

kinderen met een autistische aandoening( onze zoon heeft Asperger) niet echt

rijk bezaaid. Wij wonen in Hoofddorp maar de dichtsbijzijnde VMBO/HAVO/VWO

is in Haarlem. Dit is wat OV geen probleem, maar onze zoon vergeet nogal eens

de richting zodat ik hem niet op eigen houtje laat gaan.

We zijn ook aan het kijken naar scholen in Schagen en Alkmaar , maar hebben hier ook nog geen echt goed beeld bij.

Op de sites van de NVA , stichting MEE zou je meer informatie kunnen vinden

Succes

Groeten

Marco

• maartje145

Dag Marco,

Bedankt, ik ga meteen daar eens kijken.

Groetjes, Marjan

• Rianne

Maartje, wat vreemd dat de basisschool waarschijnlijk een VMBO met leerwegondersteuning als schooladvies gaat geven omdat je zoon autistisch is en dat terwijl zijn CITO-score 540 is … De logica van een dergelijk schooladvies ontgaat me geheel. Hier moet je echt MET KRACHT tegen protesteren. Zo'n schooladvies is namelijk niet in het belang van je kind.

Met een CITO-score van 540 is er overduidelijk geen leerachterstand! Dit is echt een HAVO kind. VMBO met leerwegondersteuning (=LWOO) wordt gegeven aan kinderen die een aantoonbare leerachterstand hebben van 2 jaar of meer. Een HAVO kind verveelt zich te pletter op een LWOO.Onderpresteren zorgt voor problemen! Ook bij autistische kinderen.

Autische kinderen (zeker als er verder geen gedragsproblemen zijn) kunnen naar/ horen op een gewone scholengemeenschap. Eventueel m.b.v. ‘de Rugzak’. Maar zonder kan ook. En met succes!

Wat mij verder raakt is dat je kind al een vrij duidelijk beeld heeft over zijn latere beroepskeuze en dat hij daarvoor een HAVO-diploma nodig heeft. Wat een goede motivatie om naar de HAVO te gaan en die met succes te doorlopen!!!!

Vraag eens een gesprekje aan met een Zorgcoordinator van de reguliere HAVO bij jullie in de buurt om te zien wat de mogelijkheden zijn. De kans is groot dat hij op grond van de CITO-score zegt dat je kind gewoon mee kan gaan draaien op de reguliere HAVO (er zitten immers wel meer kinderen met autisme op een HAVO of VWO die het daar ook goed doen).

Succes ermee.

• Girlkickboxer23

Gewoon op de reguliere HAVO doen is mijn advies. Als hij het aankan ook emotioneel zeker aan te raden. Ben zelf door mijn basisschool benadeeld helaas.

• Corrie

Hoi,

Mijn oudste zoon heeft 10 jaar geleden (is nu 16) een waarschijnlijkheidsdiagnose gekregen: PPD-NOS.

Zijn cito score was 541.

Wij hebben hem in eerste instantie op een brugklas havo/vwo (Maastricht)gezet, maar naar twee jaar alsnog besloten hem op een school te zetten vmbo TL Gronsveld). Reden voor de verschuiving is dat de 1e school te groot en te onpersoonlijk was (in mijn ogen). Op de 2e school was meer aandacht.

Hij gaat dit jaar op TL nivo in alle exacte vakken eindexamen doen en de verwachting is dat dit met zeer goede cijfers zal zijn.

De aanmelding voor het beroepsonderwijs (Sittard laboratorium) hebben we al gedaan, maar omdat we nooooooit ondersteuning hebben gekregen (rugzak, daarvan weet ik pas sinds vandaag) ben ik me nu pas bewust (ben bij het intake gesprek geweest, ben me werkelijk wezenloos geschrokken van mijn eigen kind, wist niet dat het zo er was).

Enfin, wat ik dus wil zeggen is, als jij zeker weet dat hij/zij het aankan, laat het hem dan doen, maar ik ben blij dat ik heb gekozen om het via VMBO TL te laten lopen. Hij kon namelijk met deze punten ook alsnog naar de havo doorstromen, maar hebben daar niet voor gekozen.

Succes,

Corrie

• maartje145

allemaal bedankt voor de reactie,s

We hebben uiteindelijk gekozen voor de tl+ klas van de mavo, hopelijk gaat het rugzakje door(zijn we ook nog mee bezig).

Hij kan nu nog een jaar wennen aan het voortgezet onderwijs op een vrij kleine school, met zoals het lijkt een vrij goede begeleiding.

Gaat het hem daar goed af dan zou hij volgend jaar naar de havo kunnen , lukt het hem door z,n problemen niet dan hopen we dat hij daar de mavo kan afmaken, enkan hij alsnog verder.

We zijn best wel blij met dit schooladvies , ik denk dat dit een goede oplossing is, niet meteen helemaal in het diepe.

Basisschool heeft er ook wel vertrouwen in na een telefoontje naar de mavo.

Verder is het maar afwachten, je weet niet wanneer je het goed doet, maar ik heb hier wel een goed gevoel bij.

Nogmaals bedankt ,, Maartje

• Rianne

Fijn dat het geen LWOO is geworden. LWOO was in het geval van jouw kind echt grote onzin geweest. Wel jammer dat er geen HAVO-advies is gegeven… Dat opstromen is namelijk in de praktijk niet zo makkelijk. Realiseer je dat je kind een 7,5 of een 8 gemiddeld moet staan om op te kunnen stromen naar de HAVO. Dat is erg hoog, vooral omdat er op de VMBO-tl erg veel aan groepswerk gedaan wordt (veel meer dan op de HAVO) en dat voor die opdrachten een gemiddeld groepscijfer gegeven wordt dat vaak niet hoger dan een 7 is. Voor die groepsopdrachten moet je dus wel kunnen samenwerken en/of er tegen kunnen dat andere leerlingen zich niet aan de afspraak houden om hun aandeel ook daadwerkelijk te doen …. Verder is de sociale groepsdruk op een VMBO-t veel hoger dan op de HAVO. Op het VMBO is het juiste mobieltje, de juiste kleding etc. belangrijker dan goede cijfers… Een HAVO is wat dit soort dingen betreft een stuk rustiger.

Verwacht van de Rugzak geen wonderen. Realisseer je dat de Rugzak alleen is voor de tijd op school (dus tussen 8.30 en 15.00) en dan nog in zeer beperkte mate want de Ambulant Begeleider komt maar eens in de zoveel weken naar de school. Veel Rugzaktijd en -geld gaat naar de school (voor autisme cursussen etc.) en niet naar je kind. Het geld dat overblijft mag de school gewoon houden en gebruiken voor b.v. het opknappen van de aula o.i.d….

Regel na schooltijd, de tijd van het huiswerk maken, iets! Dit moet je zelf doen want dit valt idioot genoeg buiten de Rugzak. Je kunt hiervoor wel een PGB aanvragen met als motivatie dat je kind hulp/begeleiding nodig bij het organiseren en structueren van het maken van het huiswerk, bij voorkeur in een prikkelarme omgeving (b.v. een huiswerkinstituut i.p.v. de eigen slaapkamer waar allerlei verleidingen op de loer liggen).

• maartje

Dag Rianne ,

Mijn zoon krijgt gelukkig ook begeleiding met z,n huiswerk door een pgb ster,

we hopen dat hij het goed zal doen met hulp van amb begeleiding (rugzakje), pgb huiswerkbegeleiding, en uiteraard wijzelf.

maartje

• Manon82

Je kunt ook kiezen voor VMBO-tl, dan kan hij altijd nog doorstromen naar het HAVO, en misschien zelfs naar het VWO. Cito zegt vrij weinig. Ik werd geplaatst op VMBO-tl (had zeer lage Citoscore), maar doe nu VWO.