Peutertje

• Carmen

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen. Ik ben Carmen 31 jaar en moeder van een prachtig jochie Ramon van 3,5 jaar die n.a.w. ASS heeft maar wel normaal tot hoog begaafd is. We zitten momenteel middenin een malle molen met afspraken straks onderzoeken etc.

Wij zitten beide in de hulpverlening en omdat wij het een en ander herkenden bij Ramon hebben wij aan de bel getrokken voor verdere onderzoeken. Gelukkig worden we erg serieus genomen want ik hoor veel verhalen over hoe het anders kan.

Nu is onze grote angst het naar school gaan van Ramon. We zien het eigenlijk al fout gaan (erg negatief gedacht natuurlijk) op een gewone basisschool. Nu hebben we volgende maand al een intake bij speciaal onderwijs voor normaal begaafde kinderen met ASS maar dan moet je wel gediagnosticeerd zijn en 3,5 jaar is natuurlijk nog heel jong.

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van mensen met ASS (wij vermoeden trouwens Asperger) op het gewone basisonderwijs. Ramon kan nml. niet normaal contact leggen met kinderen en ook onderwijzers, zoals bv nu op de basisschool moeten 1 op 1 contact met hem maken als ze iets van hem willen anders komt de informatie niet binnen. Op een basisschool kan dit toch niet~

Nou ja lang verhaal geworden, maar ik hoop op wat herkenning en tips etc

• judith

Hoi Carmen,

Heb twee zoons die allebei nog steeds het reguliere onderwijs volgen…oudste heeft asperger en zit in de tweede mbo afd ict en heeft al die jaren regulier onderwijs genoten…jongste zit ook op de gewone basisschool hij heeft diagnose pdd maar hangt meer richting Asperger met het geheugen van een olifant…

Bij de oudste kregen we pas diagnose in groep 8 bij de jongste wist ik het al vanaf anderhalf jaar oud wij hadden de mazzel dat de kleuterjuf erg meegaand was en gelukkig mij op mijn woord geloofde en er al erg rekening mee hield….( te ingewikkeld om zo een twee drie uit te leggen hoe dat ging..)

Het grootste probleem bij mijn jongens is de concentratie en na mate ze ouder worden het inplannen van taken (en dus ook huiswerk)

Neem aan dat je bedoelt dat het nu op een peuterschool niet goed gaat want je zoontje moet 4 zijn voor de basis school…..dit kan overigens dus goed gaan mits de leerkrachten meewerken…..dat geluk hebben we tot nu toe met beide jongens gehad….goed mocht je nog meer willen weten hoor ik het wel

groetjes Judith

• Carmen

Hallo Judith, bedankt voor je reactie. Ik bedoel eigenlijk dat ik voorzie dat het fout gaat. Het gaat nu goed omdat op de peuterspeelzaal de juf Ramon letterlijk overal bij bij de hand neemt, als hij iets eng vindt moet hij niet en bij overgangen gaat ze 1 op 1 hem helpen, praten kort met direct oogcontact dan komt het over. Ik ben bang dat dit dus niet gaat op een basisschool, maar algemene informatie komt niet bij hem binnen.

Hij praat ook niet met je hij communiceert alleen kort vanuit behoefte en met kinderen maakt hij op een bizarre manier contact. We zijn dan ook bang dat hij gepest gaat worden.

Zijn jouw jongens gelukkig geweest op de basisschool? Niet gepest?

• judith

Wat ik al aangaf ligt het aan de school en voornamelijk aan de juf of het wel gaat of niet gaat op school…….pesten ja daar heeft de oudste even last van gehad……even op de basis school ( toen we nog geen diagnose hadden) en nog een keer op de middelbare school…. Wat ik jou kan meegeven is positief denken..dus niet van het gaat straks niet goed nee waardoor kan ik zorgen dat het goed gaat op school…hier wil ik er alles voor doen om te zorgen dat de jongste het reguliere onderwijs kan blijven vervolgen want later is de boze buitenwereld ook niet speciaal en hij kan zich maar beter zo snel mogelijk aanpassen…..maar blijf er bij alles staat of valt bij een leraar/ cq mentor en daar moet je ontzettend veel tijd en energie in steken als ouder…….maar goed dat heb ik er voor over……verder komt onze jongste op het reguliere onderwijs al niet in aanmerking voor een rugzakje dus moeten ze straks ook niet aankomen dat hij het niet meer trekt of dat de juffen het niet meer kunnen wij hebben lang voor de diagnose aangegeven wat er wellicht speelt endat wellicht bleek te kloppen….ofwel je moet je muil open kunnen en durven trekken….klinkt een beetje bot maar zo is het wel

groetjes Judith

• marijke

Hoi Carmen,

als ik jullie was zou ik kiezen voor het mod (of ook wel genoemd mkd).

Onze zoon zit er ook op en ik ben (natuurlijk) laaiend enthousiast.

Op het mod zitten kinderen die meer begeleiding nodig hebben, of kinderen die op een diagnose wachten. Onze zoon heeft al een diagnose. Maar op het mod wordt er naar het kind gegeken en daarna een geschikte school voor gezocht. Speciaal basisonderwijs, regulier onderwijs of naar een clusterschool.

Vooral omdat je zoon zo jong nog is zou hij daar heel goed heen kunnen. Modkinderen zijn tussen de 2 en 6 a 7 jaar. Dus hij zou er nu al heen kunnen!

Je hebt een indicatie nodig. Vraag maar bij jullie hulpverlening hiernaar.

Maar goed doe alles op gezond verstand en gevoel. Als het mod niks is voor jullie zoon dan zijn er altijd andere goede plekken.

Succes!

• assepoester

Onze dochter gaat volgende week naar SBO. Ze is nu 9 jaar en heeft tot nu toe altijd regulier onderwijs gevolgd. Ook zij heeft de diagnose Asperger.

Ze moet op haar tenen lopen, ze heeft het ontzettend zwaar met sociale interacties. De drukte op het schoolplein ontloopt ze, ze weet niet hoe ze contact kan leggen, is onzeker en teruggetrokken. Ze ervaart veel angst met communicatie. We hebben de beslissing genomen omdat je niet het niet ten koste van je kind moet gaan. Ik heb altijd ontzettend veel energie gestoken in het adviseren van de leerkrachten, voor haar. Het hele onderwijs is afgestemd op werken in groepjes. Die manier van onderwijs is voor onze dochter niet geschikt.

Ik denk dat je moet afgaan op je gevoel, je weet als moeder het beste wat je kind aankan en wat niet.

• Can

Ik zou hem aanmelden bij een mkd (zoals Marijke al zegt)

Onze jongste heeft het nooit leuk gevonden op regulier onderwijs, liep ontzettend veel op zijn tenen wat op een gegeven moment ten koste van zijn algemene ontwikkeling ging.

Toen was hij te oud voor het mkd.

Had ik het maar eerder geweten, want daar hebben ze kleinere groepjes en kunnen ze ook echt kijken wat voor onderwijs er geschikt is voor jouw zoon

Ondertussen zit onze jongste op cluster 4 onderwijs en gaat het goed

groetjes

Can

• Eline

Hier zit zoontje ook het een MKD en zal volgend jaar naar een cluster 4 school gaan. Het MKD is echt een heel goede opstap voor een kind met ASS!

• Carmen

Ramon wordt onderzocht door het vroeghulpteam om van daaruit hopenlijk naar cluster4 onderwijs doorverwezen te worden. De kans is groot dat hij daar naar de observatiegroep gaat en als dit rond is is hij ook alweer vier.

• Ingeborg

Hallo Carmen.

Onze dochter is nu ook 3 1/2 jaar oud en staat ingeschreven bij mkd.

Zij zat op een peuterspeelzaal maar daar liep het uit de hand. Zij heeft 1 op1 begeleiding nodig en zij loopt inter. voor op haar leeftijd maar sociaal/emotioneel van ee twee-jarige. Haar diagnose volgt nog. Ze heeft net onderzoeken gehad bij Eleos in Zwolle( infantteam t/m 4 jaar). Ze valt er gelukkig nog onder en zijn gespecialiceerd in jonge kinderen.

Wij zaten ook met de vraag, kan ze naar een reguliere basisschool?

Op de mkd houden ze haar in de gaten en eens per 6mnd dan doen ze een test om te kijken hoe het met haar ontwikkeling staat. Dan adviseren ze of ze daar blijft, speciaal onderwijs of reguliere basisschool kan met rugzakje.

Wij hebben voor mkd gekozen omdat we bang zijn dat het toch te hoog gegrepen is en dat het contact met kinderen spaak loopt en ze verdrietig wordt.

Veel succes met de beslissing. Ieder kind is anders.

Ingeborg