PDD-Nos en hyperactief....

  • Nikky

    Hallo allemaal

    Mijn zoon heeft de diagnose PDD-Nos en is daarbij Hyperactief. Naar mijn idee kan dit toch horen bij PDD-Nos. of is dat niet zo. School beweert nl dat het duidelijk een ADHD kenmerk is. Op dit moment is dit naast zijn concentratie het grootste probleem. Ze willen nu dat we een trial gaan doen met ritalin. Ik vind dit geen goed idee, omdat ik dacht dat dit medicijn juist niet goed is voor kinderen met ASS. Ze voorzien problemen in groep drie. Maar ik heb zoiets van kunnen er eerst geen alternatieven bedacht worden. Thuis gaat het redelijk met hem. Straks krijg ik de rebounce momenten thuis, wat ook niet echt prettig is. Weet iemand hier iets van… Ik krijg nog wel een gesprek met onze contactpersoon hierover, maar ben vast benieuwd naar reacties van mensen met ervaring.

    Gr nikky

  • Roos72

    Onze zoon kreeg half december ook de diagnose pdd nos met mogelijk add.

    Omdat hij ook op veel momenten zo druk vroeg ik verbaasd of het geen adhd was.

    De uitleg; kinderen met pdd nos kunnen druk doen, dit zijn dan angstgevoelens.

    Omdat hij niet de hele dag van hot naar her vloog had hij volgens hun geen adhd.

    Nu ben ik vorige week weer geweest en hadden ze het steeds over pdd nos met vermoedelijk adHd. Volgens de psych heet het allemaal adhd, maar heb je verschillende vormen en hij vernamelijk de concentratie.

    Mijn zoon zit al in groep 3 en qua lesstof gaat het redelijk. Hij heeft een normaal tot bovengemiddeld IQ en dat zie je niet terug in zijn toetsresultaten van groep 3, omdat hij volgens de juf te snel is afgeleid. School denkt hem daar nog prima in te kunnen sturen, wel met een rugzakje.

    Op school is hij juist niet heel druk, alleen dat concentratieprobleem en sociale gebeuren, maar thuis ‘barst de bom’ en vliegt hij door het huis.

    Ik wilde ook eerst therapie en dan pas medicijnen als de therapie niet zou helpen, maar de psych zegt dat veel therapieen veel beter hun doel bereiken als de kids aan de medicatie zitten. Ik ben er ook nog steeds niet uit. Maar ik doe het alleen als ze trial bij hem doen en begin niet klakkeloos.

  • Can

    Onze oudste zoon van 9 heeft pdd nos met adhd. Zoals Roos vertelt kan het drukke gedrag komen door het niet overzien van/het missen van structuur en vaste regels. Toen hij jong was was hij net een soort van stuiterbal en ook het vele praaten is een vorm van hyperactiviteit.

    Wat ik mij zo afvraag, heeft de psych die jouw kind gediagnosticeerd is niets over adhd gezegd? Het is namelijk niet aan school of jouw kind wel of geen medicijnen zou moeten slikken. Zoiets moet toch echt onder begeleiding van een psychiater mede omdat ritalin een heftig middel is en onder de opiumwet valt.

    Onze oudste heeft ook een tijdlang ritalin geslikt maar keeg last van bijwerkingen.

    Ook wordt er gezegdt dat ritalin bij kinderen met een ass het autisme versterkt.

    Zo was onze zoon op het laatst heel afgevlakt en normaal contact was er niet.

    We verlangden weer naar onze vrolijke drukke grapjas.

    Sterkte met je beslissing.

    Ik zou het echt aan een psychiater overlaten.

    ook omdat ze dan regelmatig gecontroleerd moeten worden ivm groeiachterstand en de bloeddruk

    groetjes

    Can

  • Can

    ps misschien een idee waar ik aan zit te denken. We hebben het probleem met onze oudste ook gehad. Namelijk hoe meer prikkels hoe meer reactie.

    Misschien kan stichting Mee je verder helpen op school als school moeilijk blijft doen. In onze provincie werken drie autismeconsulentes van stichting Mee en daar heb ik echt wat aan gehad. Hopelijk kan school hier iets mee.

    Naast dat heb je ook nog steunpunt autisme onderwijs. Maar daar kan een consulente je ook naar verwijzen.

    groetjes

    Can

  • Nikky

    Hoi Roos en can,

    Bedankt voor jullie reactie. School heeft contact gehad met onze contactpersoon die zelf geen pschiater is, ik had dat ook al gehad, maar zij had zo iets van ik kan nog wel alternatieven aandragen, maar ze had tegen school gezegd dat ze het medicatie voorstel met de psychiater moet overleggen en overhaast gaat zo wie zo niet want die is de komende twee weken op vakantie. Ik heb ook de bijsluiter van Ritalin gelezen en daar staat in dat het aan kinderen onder de zes niet gegeven mag worden en dat het niet gebruikt mag worden bij angstklachten.

    Dus houdt het voor mijn gevoel op.

    Bedankt Can voor de tip van MEE, heb ze ook ooit al eens eerder aan de telefoon gehad, Ga Maandag bellen.

    Verder vind ik het nog al wat om aan zo\n klein mannetje te geven en dan al die bijwerkingen. Hij heeft nu al moeite met inslaap komen. Ik ben nu met Bachbloesem bezig misschien dat dat al iets wil helpen.

    Nogmaals bedankt.

    Gr nikky

  • judith

    Hoi Nikky, sluit me een beetje aan bij de berichten hierboven en een school kan natuurlijk geen diagnose geven en tja 80 procent krijgt tegenwoordig het kenmerk druk ( helaas) ..

    Hier een zoon van 8,5 die in groep 5 zit van het reguliere onderwijs en diagnose pddnos ( mijns inziens meer asperger maar dat is een verhaal apart) ,Bij ons mannetje gaat het op en af nog geen drie maanden geleden ging het “superslecht” volgens de leerkrachten en weer extra hulp nodig nu blijkt dat ie sinds vorige week geen extra hulp meer nodig heeft……..( moeten ze natuurlijk niet straks aankomen dat ie toch blijft zitten :-( ) goed ook bij ons manneke een concentratie probleem maar ik wil hem daar echt nog geen medicatie voor geven hoor ze moeten ook maar wennen aan wiebelkonten in de klas……en aan leerlingen die gewoon gemiddeld zijn en niet perse tienen halen

    groetjes Judith

  • Nikky

    Hoi Judith,

    Die golfbeweging herken ik ook. Ook op school is dat zo, zeker als ik de observaties lees en besprekingen. Oservaties zijn zo lekker van die momentopnames en elke keer is er weer iets anders wat nog niet helemaal goed gaat al gaat het in grote lijnen steeds iets beter. Ik merk nu gewoon dat ze het hyperactieve storend beginnen te vinden en dan moeten er maar medicijnen in een beetje zwart wit gezegd, maar zo voelt het een beetje. Waarom denk je dat jouw zoon asperger heeft.

    Gr Willeke

  • ammie

    Hier ook een jochie met een ASS èn ADHD. Krijgt het al vanaf zijn 3e en heeft geen bijwerkingen. Er zijn idd. geen medicijnen voor de ASS kant maar onze zoon heeft veel baat bij Concerta t.o.v. de ADHD. Hier wordt de ASS kant niet versterkt maar de ADHD kant wel positief onderdrukt. Tuurlijk is hij nog steeds geen heilig boontje…maar ook absoluut geen zombie.

    Als hij de medicatie niet zou hebben zou hij school nog minder aankunnen. Hij zit al in een speciaal klasje binnen het Cluster 4 onderwijs en ook hij is te veel en te snel afgeleid om de juiste resultaten te behalen……………

    Maar het is idd. zaak om dit aan een deskundige over te laten…..het is natuurlijk school's goed recht om het wel even aan te kaarten maar die moet ook net zo goed openstaan voor andere mogelijkheden!

  • diana

    Hoi Hoi,

    Ik heb een zoontje van 7 met ass en zware ADHD wij waren er ook niet echt voor om medicijnen te gebruiken. Toch hebben wij de adviesen van de psyg opgevolgd en moet zeggen dat het redelijk gaat. De psyg legde ons uit dat de onderzoeken meer tijd en energie kosten dan het proberen met ritalin, als de ritalin niet aanslaat kan je het alsnog met de onderzoeken proberen achter te komen wat het beste is voor hem/haar. Mijn zoontje zit nu nog op de gewone school maar moet naar speciaal onderwijs, ook dit kost veel energie en tranen. Elke stap die je zet is in de goede richting maar kost heel veel tijd.

    Succes met je beslissing.

    groetjes Diana

  • judith

    Hoi Willeke…ik denk dat omdat zijn grote broer dat ook heeft……(hij is 9 jaar ouder) Job heeft een paar kleine dingetjes dan wel anders maar in zoveel dingen is hij eender (ze hebben ook gezegd omdat ie op twee puntjes niet voldeed kon het geen diagnose asperger worden dus de grote la van pddnos werd opengeschoven) heb verder niks tegen pddnos hoor alleen die groep varieert zo en ik zie aan de jongste dat het net zon aspergertje is als zijn broer…..want het taal gedeelte wat toen niet goed was heeft ie driedubbel dwars ingehaald……

    Hij is verder niet hyper of druk in de klas alleen opdrachten moet ie een voor een krijgen en niet 3 of 4 taakjes tegelijk….ook krijgt hij soms kopietjes zodat hij niet de handeling in het boek kijken en dan in het schrift schrijven maar hij mag direct op dat vel schrijven….scheelt weer een handeling waarbij zijn gedachten kunnen afdwalen……

    Het is ook zon heerlijk kind dat naar boven gaat om een laserzwaard te halen en dan vervolgens een uur blijft spelen omdat ie iets anders ziet liggen en daarmee aan de slag gaat..

    goed genoeg voor nu

    groetjes Judith