Nieuws over Wajonguitkering

  • ammie

    'Straks half miljoen Wajonguitkeringen'

    DEN HAAG - Het aantal jonggehandicapten met een uitkering dreigt binnen tien tot vijftien jaar te stijgen tot een half miljoen. Kroonlid Hans Kamps van de Sociaal-Economische Raad (SER) heeft dat zaterdag gezegd in het tv-programma Nova. Kamps deed voor de SER onderzoek naar het probleem.

    Nu krijgen ruim 160.000 jongeren een zogenoemde Wajonguitkering. Het Centraal Planbureau had eerder een stijging van het aantal Wajongers naar 300.000 tot 400.000 geraamd. Wajongers krijgen hun leven lang een uitkering van 75 procent van het minimumloon. De uitkeringen kosten de overheid ongeveer 2 miljard euro per jaar. Dat bedrag kan volgens Kamps oplopen tot 4 à 5 miljard.

    Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken heeft de Tweede Kamer toegezegd in mei met voorstellen te komen om het aantal Wajongers terug te dringen. Volgens ingewijden wil hij daarvoor volgend jaar 50 miljoen euro extra uittrekken. Het geld is bedoeld voor maatregelen die moeten voorkomen dat jongeren in de Wajong terechtkomen, en om jongeren die al een uitkering hebben gedeeltelijk aan de slag te helpen. Ook wil hij de administratieve rompslomp verminderen van bedrijven die een Wajonger in dienst nemen.

    In Nova zei Donner ervan uit te gaan dat er voor circa twee derde van de Wajongers perspectief is. ,,Laten we nou niet gaan praten wat ze niet kunnen, maar laten we gaan kijken, activeren, mobiliseren wat ze wel kunnen.''

  • Girlkickboxer23

    Ok ja maar hoe gaan ze dat dan doen vraag ik me af? Tuurlijk ze hebben ergens wel gelijk misschien maar waarschijnlijk gaan ze weer de jongeren duperen die al wat met hun leven aan het doen zijn.

  • Susan

    Ik vind het een goed streven.

    Sinds kort heb ik ook een WAJONG, maar het aller allerliefst wil ik gewoon aan het werk (wat overigens ook lijkt te gaan gebeuren tzt)

    Beperking of niet, iedereen heeft wel iets waar hij wél goed in is en daar zou een beetje vaker naar gekeken moeten worden dan nu.

    Prikkelgevoelige mensen op bv een productie-afdeling zetten is nu niet de meest geniale oplossing.

    Susan

  • Girlkickboxer23

    Ze zeiden destijds ook over mij dat ik wel goed productie werk zou kunnen doen. Heb wel wat meer in mijn mars dan dat. Idioten…..

  • Susan

    Tja, daar heb ik ook gezeten, maar meer omdat er een andere regeling was wat dat verplichtte. Inmiddels is overduidelijk dat ik dat echt niet kan en dankzij de WAJONG wordt alles weer zoals het ooit begonnen is zo'n 10 jaar geleden.

    Er wordt gekeken naar mijn mogelijkheden en niet naar mijn onmogelijkheden.

  • Girlkickboxer23

    Bij mij staat dat nu even op een laag pitje werkzoeken omdat ik nog studeer. Daardoor hebben zij gezien dat ik er alles aan doe om mijn situatie te verbeteren.

  • Susan

    Wat voor studie doe je? En wat zou je uiteindelijk willen?

    Voor mij is nu een PGB aangevraagd, zodat ik een traject (werk én minstens net zo belangrijk begeleiding) kan inkopen bij een stichting. Vandaaruit helpen ze me verder aan een “vaste”jobcoach, een baan en als het lukt vergoeding van een studie.

    Ik heb gewerkt, ben officieel nog ziek en zit dus te wachten op het volgende traject.

    Ik heb MBO-Administratie, richting directiesecretariaat gedaan ooit en wil graag een cursus medische terminologie gaan doen, omdat ik zeker weet dat ik daarmee verder wil en kan.

  • Radicaal links

    Met kameraadschappelijke groet.