theedrinken

• Can

Hoi

Ik heb een vraag aan ouders met kinderen met een ass.

Ik vraag me af hoe jullie het theedrinken “doen”met de kids als ze uit school komen. Ik probeer altijd er voor hun te zijn en probeer de dag door te nemen, of in ieder geval een gesprek gaande te houden. Dat gaat vaak helemaal verkeerd.

Onze kids met ass (9 en 8 jaar) zijn daar niet altijd voor in.

Wie heeft er tips om ze toch even op de bank te houden?:D En mij het idee geven dat het toch even “normaal”kan zijn ;) (vroeger deed mijn moeder dat ook met ons)

Ze zitten vaak rusteloos en willen alweer dit of dat gaan doen.

groetjes

Can

• truus

Hoi Can,

Maak er een regel van dat thuis komen, samen thee drinken, zet er desnoods een tijd aan vast.

Ik krijg hier trouwens R ook niet stil aan tafel voor kop thee, die gooit zn beker ranja in een teug achterover. Iets vertellen over school is er al helemaal niet bij.en anders……ik zou het niet weten….

truus

• Kay

Ik denk dat forceren niet gaat helpen bij zulke dingen. Je kan niemand forceren iets te vertellen.

Het hoeft niet eens zo te zijn dat hij er niet over wil vertellen. Misschien kan hij gewoon op dat moment even geen woorden ervoor vinden.

Als het verplicht wordt als hij er geen zin in heeft of gewoon niets te vertellen heeft dan kan hij zich er juist tegen gaan verzetten en dan werkt het helemaal niet meer.

Ik zou hem iedere keer wel de gelegenheid geven om iets te vertellen. Blijven vragen hoe het op school ging bijvoorbeeld. En hem wel proberen over te halen om even te blijven zitten maar niets forceren.

Groetjes Kay

• judith

Hoi Can meestal was/is bij ons op de terugweg het gesprekje van hoe was het op school en als antwoord krijg ik elke dag GOED niet meer en niet minder…….ze vliegen hier bij thuiskomst naar boven of naar buiten….dat “rust” moment is onder de douche of vlak voor het slapen gaan……..even vragen wat ze gedaan hebben soms krijg je antwoord en soms ook niet…………..

groetjes Judith

• marco den Haan

Hoi Can,

Na school gaat meestal de TV aan , maar wordt er ook wel over school etc.

gesproken maar is de aandacht er niet helemaal. het drinken gaat net als

bij anderen als een speer naar binnen en daarna gaat zij aandacht naar de

TV.

Meestal bij het viool oefenen of vlak voor het naar bed gaan komt er een

stortvloed van de belevenissen van de dag.

Groeten

Marco

• Can

Heel herkenbaar dus bij iedereen:D

@Kay als ze niets willen vertellen houdt het ook op hoor. Meestal vertel ik dan over mijn dag en gaat het verder over koetjes en kalfjes:)

@Marco hier gaat ook vaak de tv na een tijdje aan. Pokemon is zowaar een verslaving. Dat is wel een manier om ze op de bank te houden maar het kletsen is dan over, want dat moet ik stil zijn want stel dat ze een woordje pokemon missen:D

Meestal doen we onder het avondeten ook nog een rondje met de favo's v.d. dag en de “slechtere”momenten.

groetjes

Can

• Tukkergirl

Hoi Can

HIer is het meestal ook , na thuis te zijn gekomen met de bus, ff tv kijken of een computerspelletje spelen.

Bij mooi weer en de kinderen zijn buiten dan komt hij helemaal niet binnen ,maar gaat direct verder spelen …… ( loopt dan altijd uit op vervelende situaties omdat hij zich niet ff heeft kunnen afsluiten )

Vaak wil hij ook nog niets vertellen, maar dat komt pas later.

Ik zorg altijd wel dat ik thuis ben , of iemand thuis is als de nood aan de man is .

Na een hele poos komen dan wel de verhalen en verteld hij wel wat er is gebeurd…. meestal in bed.

Gelukkig hebben we zo'n heen en weer schriftje en dan kun je op situatie's van school inspelen.

Thea

• pantomine

Hé Can,

Ik heb er ook altijd van gedroomd, na school, gezamenlijk effe bijkletsen. Hier hebben ze daar ook geen boodschap aan. Nooit gehad trouwens. Op ouderavonden of aan de schoolpoort wisten andere ouders altijd vanalles, …en ik niks. ‘k Heb het daar ook best wel moeilijk mee gehad. Toch weet ik dat het niks met “minder van me houden” van hun kant is. En als er echt iets is, zullen ze het me wel vertellen. Maar ja, ik mis dat soms echt wel, dat fijne, vertrouwelijke, zoals vroeger uit m’n jeugd.

• ammie

Tja, hier gaat het ook zo'n beetje als bij de anderen. Tv gaat aan of hij kruipt achter de pc………..geeft ook zelf aan dat het voor de rust is en verteld ook niet veel over school. Brandon zegt dan altijd dat hij het wel verteld als ik hem naar bed breng. En dat doet hij stapje voor stapje een beetje vaker/meer.

• sassie

Meneer kruipt op de bank, gromt dat hij een saaie dag heeft gehad en nu leuke tv wil zien.

Ik laat hem altijd even met rust en neem in de tussentijd het communicatieschriftje door. Op het moment dat hij weer tot rust is gekomen spring ik eerst in op iets wat hij heeft gedaan waarvan ik weet dat ie het leuk heeft gevonden en pas daarna heb ik het heel even over 'de moeilijke werkjes“. Het is altijd een richting verkeer hoor. Uit zichzelf verteld hij zelden iets…..ja gezellig theedrinken samen zit er niet in. ”K. vindt dat niet leuk". Zo zegt hij dat zelf ook. Zal er ook niet het nut van inzien en daarom doet ie het niet.

Nou ja, ik probeer er maar een sport van te maken om toch dingen te weten te komen. Ga vaak dan even bij hem zitten, voor mijn eigen gevoel want van hem hoeft het niet hoor, en soms komt ie dan na een tijdje even aan me voelen/aaien.

Gisteren waren mijn vader en K. even gaan wandelen en had hij uit zichzelf een bosje bloemen voor me geplukt. Na de vraag waarom hij die had geplukt antwoorde hij heel snel:“omdat K. die zo mooi vindt”.

En waarom hij die had geplukt: “Dat hoort zo als een man van een vrouw geliefd is”.

Haal mijn momenten van intimiteit uit andere dingen dus.

Sassie