Oproep aan ouders met een ASS kind

• Anouk

Beste ouders van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis.

Sinds het begin van het school jaar ben ik staigere op een woonvorm voor kinderen met een verstandelijke beperking. Één van deze kinderen heeft een Autisme Spectrum Stoornis.

Ik moet voor mijn opleiding een eindscriptie schrijven. Ik heb hiervoor het onderwerp gekozen: Kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis

Officieel luidt De vraagstelling:

“Hoe begeleid je verstandelijk beperkte cliënten met een stoornis uit het autisme spectrum in de woonsituatie?”.

Hierbij wil ik een verschil maken:

Tussen het thuis wonen en het wonen op een woonvorm

Graag zou ik van ouders die ook een kind met een Autisme Spectrum Stoornis hebben het één en ander willen weten:

De volgende vragen zouden een richtlijn kunnen vormen voor je verhaal:

• Waar woont het kind.

• Woont het kind nog gewoon thuis? Dan zou ik graag willen weten wat voor invloeden het kind op de rest van het gezin heeft. En hoe uw daar mee omgaat. Heeft uw in deze opvoeding hulp van instanties?

• Woont het kind in een woonvorm? Dan zou ik graag willen weten wat voor invloeden het op uw heeft dat het kind niet meer thuis woont. Komt het kind beter tot zijn recht in de woonvorm.

• Welke tips of ideeën heeft u waar andere ouders of begeleiding die voor het eerst met een ASS kind te maken hebben iets aan kunnen hebben.

• Wanneer zou u besluiten om je kind thuis te laten wonen, of naar een woonvorm te laten verhuizen.

• Hoe zou jij de begeleiding ingevuld willen zien.

• Waar maak je je (de meeste) zorgen over?

• Hoe zie je de toekomst van je kind?

• Wat zou je verder nog kwijt willen?

• Zou je nog een boek o.i.d. aanraden om mij verder te helpen met mijn scriptie?

Wanneer u de moeite wilt nemen mij iets van uw ervaringen te vertellen zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik zal uw verhalen in ideeën, ervaringen in algemene zin gebruiken voor mijn scriptie.

Ik hoop dat u begrijpt dat ik de informatie sowieso alleen gebruik om meer inzicht te krijgen.

Theoretische verhalen heb ik natuurlijk gelezen en gebruikt uit diverse boeken. Het zijn juist de levensverhalen die de scriptie kunnen verrijken.

Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij iets zou willen laten weten.

Alvast heel hartelijk bedankt!!

Met vriendelijke groeten,Anouk Vos

• Can

Hallo Anouk

Onze twee zonen van 9 en 8 jr hebben alle twee een ass.

• Waar woont het kind.?

Onze kinderen wonen gelukkig thuis. Wel maken ze 1 weekend per maand gebruik van een logeerhuis, plus de jongste gaat elke woensdagmiddag naar een zorgboerderij

• Woont het kind nog gewoon thuis? Dan zou ik graag willen weten wat voor invloeden het kind op de rest van het gezin heeft. En hoe uw daar mee omgaat. Heeft uw in deze opvoeding hulp van instanties?

Ze hebben alle twee nogal invloed op de rest van het gezin (op ons als ouders dus)

We kunnen niet zomaar even onze eigen gang gaan. Alles moet duidelijk van te voren geplant of geregelt zijn. Meestal is er een activiteit per dag buitenshuis. De rest wordt teveel wordt ze. Met visite gaat het net zo. Eenpersoonsvisite hoeft geen probleem te zijn maar zodra er ook kinderen over de vloer komen kan dat tot problemen leiden.Verder zorg ik voor oppas in huis als we er zelf niet zijn. We proberen wel het meeste thuis te zijn voor hun. Wij hebben in het verleden hulp gehad van het GGz (instantie) waar we een oudercursus hebben gevolgt dit mbt tot het opvoeden van kinderen met een ass.Daarnaast hebben we contact met stichting Mee, onze oudste bijv. zal binnenkort bij stichting Mee een sociale vaardigheidstraining volgen, en hebben we veel aan de autismeconsulent van stichting Mee.

Daarnaast hebben we een PGB.

• Woont het kind in een woonvorm? Dan zou ik graag willen weten wat voor invloeden het op uw heeft dat het kind niet meer thuis woont. Komt het kind beter tot zijn recht in de woonvorm.

nvt

• Welke tips of ideeën heeft u waar andere ouders of begeleiding die voor het eerst met een ASS kind te maken hebben iets aan kunnen hebben.

Aan het boek: “Geef me de 5”geschreven door Colette de Bruin; daar staat in normaal geschreven taal wat het inhoudt om een kind met een ass op te voeden of te begeleiden.

• Wanneer zou u besluiten om je kind thuis te laten wonen, of naar een woonvorm te laten verhuizen.

Ik denk niet dat zoiets je eigen beslissing kan zijn, maar een noodgedwongen maatregel voor het belang van je kind en de rest van het gezin

• Hoe zou jij de begeleiding ingevuld willen zien.

veel structuur en duidelijkheid plus rekening houdend met prikkels

• Waar maak je je (de meeste) zorgen over?

Over de samenhang van normen en waarden. Je moet op een lijn blijven zitten.

Daarnaast naar begrip en vooral veel overleg. Niet dat je als ouder wordt buitengesloten in de beslissingen die worden genomen voor je kinderen

• Hoe zie je de toekomst van je kind?

Daar probeer ik me geen zorgen over te maken. Elke dag is er weer een

• Wat zou je verder nog kwijt willen?

Dat je vaak het gevoel hebt te overleven inplaats van te leven

• Zou je nog een boek o.i.d. aanraden om mij verder te helpen met mijn scriptie?

Wanneer u de moeite wilt nemen mij iets van uw ervaringen te vertellen zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik zal uw verhalen in ideeën, ervaringen in algemene zin gebruiken voor mijn scriptie.

Dat boek van Colette de Bruin is een sterke aanrader.

Succes met je scriptie.

groetjes

Can