Ik snap je punt heel goed, maar er zit meer achter.
Er zijn bepaalde doelgroepen waar heel moeilijk begeleiders voor te vinden zijn.
De doelgroep met specifieke begeleiding wordt groter, maar het aantal ervaren begeleiders niet.
Dan liever iemand die minder ervaring heeft en nog veel kan leren, dan geen begeleiding op de groep. Deze meneer kan uitgroeien tot een hele goede begeleider. Nogmaals, ik begrijp je punt heel goed. Zou hetzelfde hebben, maar vaak hebben de bewoners er minder “last” van dan de ouders/verzorgers.
@Rick
Prik door het feit heen dat het volwassen mensen zijn. Ze zijn gebaat bij korte en duidelijke instructie. Ze functioneren immers op peuter niveau.
Werk met pictogrammen bijv. Visualiseren van wat verwacht wordt.
Als ze een pictogenda hebben. Gebruik deze en wijs ze erop.
Niet in discussie gaan. Kunnen ze niks mee.
Probeer je in te leven. De wereld is overweldigend voor hun. Dat maakt bang. Door ze bij hun programma te houden biedt dat veiligheid/duidelijkheid. Zij ontlenen dat aan jou. Ben jij niet veilig, dan gaan ze dmv gedrag op zoek naar veiligheid/duidelijkheid.
Houd je aan gemaakte afspraken. Kom liever twee minuten te vroeg dan 1 minuut te laat.
Laat merken dat je ze serieus neemt en luistert, maar houd zelf de regie. Heel vaak zit er een kern van waarheid in hun verhaal. Ze zijn gehandicapt, maar niet achterlijk. Ze zitten vaak al zolang in de hulpverlening/instellingen dat zij ook nog eens de ervaringsdeskundigen zijn.
Liegen kunnen ze niet, dus als ze iets zeggen, kan je ervan uitgaan dat ze gelijk hebben. Daarnaast hebben ze vaak een zesde zintuig. Trek dat niet in twijfel.
Voorstructureren. Zeg wat je verwacht. Tot 16.00 ga je televisie kijken en dan kom ik bij je. Tijdsbesef hebben ze vaak niet. Willen ze bv boodschappen doen en je maakt daar een afspraak voor over 3 dagen. Doe dit dan alleen als die afspraak nagekomen kan worden. Kan je het niet nakomen, dan krijg je dat onherroepelijk terug.
Het staat nu heel zwart wit natuurlijk en er zijn best nuances mogelijk. Hierin zal je als begeleider je weg moeten vinden. Zij moeten jou leren kennen en jij hun.
Iedereen heeft een eigen ik. Wat bij de 1 werkt, hoeft niet bij de ander te werken.
Probeer steeds weer te analyseren wat er gebeurt en bespreek met je collega's.
Stel jij komt 2 minuten te laat om te gaan wandelen en de bewoner gaat slaan en schelden. Jij wordt boos om dat gedrag en de bewoner gaat alleen maar meer uit het dak waar jij weer op reageert. Bedenk dan waar het begonnen is. Jij komt te laat en de bewoner gaat slaan/schelden. Gelijk heeft die persoon. Jij komt je afspraak niet na. Boos worden is dus onterecht in zijn/haar beleving. Durf dan ook rustig toe te geven dat je te laat bent, maar dat jullie nu gaan wandelen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Het is een geweldige doelgroep.
Ps; Ik werk zelf in de SGLVG.