meteen risperdal?

• ongeruste stiefmoeder

Hallo allemaal,

bij mijn stiefzoontje is vorig jaar pdd-nos vastgesteld. We zijn bij Altrecht beland voor begeleiding, en na een intake gesprek bleek dat wij geen problemen ervaarden met hem en problemen zodanig oplosten dat het waarschijnlijk een soort van natuurlijk ging. Begeleiding was dus ook niet nodig.

De moeder van het jochie en haar nieuwe man zijn wel onder de begeleiding gegaan. Geeft niks, helemaal goed.

Nu kregen wij gisteren een mail dat ze in overleg met de huisarts en hun begeleiding na erger wordend probleemgedrag van onze jongen besloten hebben om over te gaan op medicatie met ingang van a.s. maandag.

Nogmaals, wij ervaren geen problemen dus hebben we meteen die huisarts gebeld (aangezien moeder en stiefvader geen contact met ons willen, behalve stiefvader via de mail om dingen mede te delen zoals dit gebruik van medicatie) om te vragen om welke medicatie het ging en onze twijfels hierover.

De huisarts wist ons te vertellen dat het om Risperdal ging, het jongetje 1x had gezien en moeder zelf met dit medicijn aan kwam zetten.

Verder wist hij ons te vertellen dat ze niet tevreden was over de begeleiding van Altrecht. (Dit verbaasd ons niets, want een ouder zusje die nu bij ons woont heeft meerdere bureau´s moeten bezoeken waar elke keer uitkwam dat het probleem niet bij haar lag maar bij moeder, en zodra dit uitkwam deugde het bureau niet meer).

Nu heb ik informatie opgezocht op internet, en zie dat Risperdal word gebruikt bij mensen met schizofrenie. Ernstige bijwerkingen heeft en pas wordt aangeraden bij mensen met een autisme verwante stoornis als er andere middelen zijn gebruikt. Ook wordt vermeld dat het niet is getest op kinderen onder de 15 jaar.

Het gaat bij ons om een jongen van 9 jaar.

Help help dus. Wij geven bij voorbaat nog geen toestemming om medicatie te gebruiken, zolang wij niet weten wat het middel inhoudt en de problemen waar zij tegenaan lopen. Hierover is van hun kant namelijk geen communicatie mogelijk…..

Wie kan/wil zijn visie geven?

Groetjes een ongeruste stiefmoeder namens een ernstig ongeruste vader…….

• jolanda

Hoi,

Mijn zoontje van 5 jaar krijgt ook risperdal. Ook wij hebben met de arts besproken, die dit voorschrijft, dat wij op internet hebben gelezen dat het voor schizofrenie is en wat voor bijwerkingen het heeft. Hij heeft ons goed uitgelegd hoe die informatie op internet terecht komt en dat er meestal een ander verhaal

aan vast hangt. Ik zou dit als ik jou was ook aan die huisarts uitvragen want het blijkt een verantwoord medicijn te zijn! Succes met alles!

Gr Jolanda

• ongeruste stiefmoeder

Hallo Jolanda,

ten eerste: dank je wel voor het reaktie.

Bij ons ging het om het middel dat MOEDER heeft aangedragen en de huisarts zelfs nog nooit had uitgeschreven, laat staan kende. Hij heeft de laagste dosering gegeven onder het motto baat het niet dan schaadt het niet.

Verder is alles zonder overleg met ons gegaan en schrikken wij van de berichten die we op internet lezen.

Voornamelijk dat het een middel is dat zou kunnen helpen, maar nooit als eerste wordt voorgeschreven. Zeker als je weet dat wij geen problemen ervaren willen we niet dat hij onder medicatie komt.

Nogmaals bedankt!

• gaby

ik heb ook risperdal gehad. ik kreeg het om snachts te slapen… er is pas ook een

onderwerp geweest over risperdal.

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=590&i=75329&t=75329

in dit onderwerp worden ervaringen over risperdal gesproken..

misschien haal je er iets uit..

groetjes gaby(20 jaar pdd-nos)

• ammie

Lijkt me stug dat een huisarts dit middel niet kent of nog nooit heeft uitgeschreven…..het is een heel regulier medicijn voor depressies en angsten enz.

Ook ik heb wel eens aan een arts gevraagd of één en ander medicijn dan niet iets was en daar gaan ze meestal ook heel serieus wel op in.

Dat deze arts, vooral bij dit medicijn, over de lage dosis zegt baat het niet dan schaad het niet is wel heel FOUT!!!!! Indien niet nodig moet je ook beslist geen medicijnen geven!

Heeft de arts nog gezegd waarom en waarvoor hij het voorschrijft? Wat voor klachten, die jullie jochie zou hebben, heeft moeder aangedragen ?

Groet, Ammie

• Can

Hoi

Onze oudste van 9 heeft ook pdd nos en gezien de situatie (verandering van school door overprikkeling op school plus een komende verhuizing) denk ik er ook sterk aan om met medicijnen te beginnen die de prikkels die bij hem ongeremd binnen komen iets te temperen….

Wat mij opvalt aan jouw verhaal is dat je je zorgen maakt en het “ten onrechte”vindt dat de biologische moeder “zomaar”aan medicijnen gaat beginnen,

en dat er volgens jullie geen problemen zijn.

Heb je er al eens rekening mee gehouden dat dat jochie zijn werkelijke aard misschien alleen maar thuis laat zien, en niet bij jullie als hij aan het logeren is?

Ik wil niet beweren dat er wel iets aan de hand zou zijn, weet door eigen ervaring

dat kinderen met een ass thuis pas echt goed los komen.

Veel sterkte in ieder geval

groetjes

Can

• ongeruste stiefmoeder

klopt. We hebben net de school gesproken, en volgens hen gaat het extreem goed. Vorige week hadden ze project week waar niets volgens de normale plannning ging en hier reageerde hij heel goed op.

Terwijl moeder beweert dat het steeds slechter gaat.

Nu heeft dit verhaal een voorgeschiedenis: Bij zijn oudere zus zou ook van alles aan de hand zijn, maar na onderzoeken bleek dat moeder de grip op haar was kwijtgeraakt. Deze dochter woont nu bij ons en dit gaat heel erg goed.

Het verschil is dat bij zoonlief wel degelijk PDD nos is vastgesteld. Wij merken wel dat hij gebruiksaanwijzingen heeft, maar zijn van mening dat hij absoluut geen medicatie nodig heeft, ook niet als hij drie weken bij ons is.

Zeker nu school een stijgende lijn ziet, en moeder het tegenovergestelde beweert, vrees ik dat moeder en stiefvader zelf niet goed met hem om kunnen gaan, in plaats van dat het maar aan het kind ligt, dus platspuiten….

Vandaar de grote zorg…..

• ongeruste stiefmoeder

Tja, exact weet ik het niet. De huisarts had hem (geloofde hij) slechts 1x gezien.

Straks hebben we nog contact met de begeleiding van Altrecht, en zijn zeer benieuwd hoe zij erin staan.

Keep you all posted!

• Astrid

Hoi ongeruste stiefmoeder,

Ik kan me jouw twijfels heel goed voorstellen. Ikzelf ben 21 en heb het syndroom van Asperger. Ik heb in 2007 2 1/2 maand Risperdal geslikt, maar ik had ook behoorlijk probleemgedrag (schreeuwen, spullen gooien). Dan nog vind ik dat je een aanpassignsprobleem door een stresssituatie niet met pillen oplost, en daar was bij mij sprake van (ik heb Risperdal voorgeschreven gekregen een week voor mijn verhuizing naar een nieuwe stad, voor het eerst zelfstandig wonen, een maand voor een nieuwe studie begon). Bij mij werkte de Risperdal overigens de eerste twee weken best goed (ik slikte een lage dosis, 1mg) maar na twee weken was het exit werking en helaas niet exit bijwerkingen. Ik ben na lang zeuren bij mijn huisarts (had geen psychiater) gestopt, en ook niet meer aan vaste medicatie begonnen en, hoewel de eerste weken na mijn opname (3 1/2 week nadat ik met Risperdal was gestopt) daar wel eens over gesproken is, ben ik blij dat ik niet opnieuw aan de pillen hben gegaan. Overigens: bi jmij was Risperdal wel ook het eerste middel dat is geprobeerd. Ik wil trouwens even melden: als je stiefzoon toch al bekend is bij Altrecht, waarom vragen ze dan geen verwijzing naar een psychiater daar? Die weten meestal meer over dit soort medicatie dan de huisarts (ik heb het oorspronkelijk van een psychiater voorgeschreven gekregen, maar mijn huisarts nam he tove romdat ik bij de nieuwe GGZ weer door de heel diagnostische molen moest).

• Can

En dat is een gevaarlijke veronderstelling op afstand.

Ik wil je absoluut niet aanvallen maar scholen zijn niet heilig.

Onze oudste zit nu op school nr 3 omdat scholen zelf vaak niet eens weten hoe ze met kinderen met een stoornis om moeten gaan en maar al te graag doen alsof het aan de ouders ligt, inplaats van aan de leerling zelf

Feit blijft dat ik niet bij de desbetreffende moeder naar binnen kan kijken

maar ik weet uit eigen ervaring dat families het vaak makkelijker doen voorkomen als ze het over je kind hebben.

gr Can