onbegrip

• Claudia Mv M en D

Ik wordt er zo moe van he pffff

Mijn zoon van 7 pdd-nos heeft gisteren zijn B diploma gehaald en 8 weken geleden zijn A. Nou iedereen gelijk oh nou stop je toch zeker want op de bassisschool krijgen ze volgend jaar schoolzwemmen.

Ik dus nee loopt toch lekker zo, en wie geeft me de garantie dat het dan wel haalt want hij is deze zwemlessen gewent. En hij wil ook zijn snorkelen, wakken en meer hij wilt dus alle zwemdiploma's halen nou van mij mag hij graag zelfs.

Nou dat was toch niet nodig volgens sommige onzin.

Zou het jaloezie zijn dat hij anders is dan andere en iedereen inhaalt met zijn diploma's.

Ik ben alleen maar erg trots op hem en toen hij zijn diploma in handen kreeg je had toen dat bekkie moeten zien (smelt) wat hou ik toch van die jongen.

De juf had ook gezegt dat er een moeder was die op papier had gezet dat haar zoon pdd-nos had en uitgedeeld aan de familie.

Dit doe ik dus niet want mijn familie accepteren hem zoals die is en zo hoort het ook en als ze wat willen weten vragen ze het of zoeken het op.

De familie van mijn man accepteren hem dus niet en vragen ook niks of ze niet willen weten of zien dat hij dus anders is.

Mvg Claudia

• truus

super dat hij zo vlotjes is met zijn zwemdiploma's. Zolang hij lekker wil doorgaan met die zwemlessen, is toch alleen maar goed. Die zwemlessen op de basischool zijn dan mooi meegenomen voor hem. Tja dat het jaloezie is, zou kunnen…………………(ben het wel een beetje, zijn al 3 jaar bezig, maar nog geen diploma A)

Maar daarom mag je gewoon blij zijn voor een ander en hoef je niet te kijken wat een ander heeft en wat de ander niet heeft. Elk kind is sterk op zijn gebied, en bij jou is zoon is dat ook het zwemmen.

Soms is het wel fijn hoor dat de omgeving weet waarom je zoon anders reageert dan ‘normaal’ is. voor de meeste mensen is het dan makklijker te accpteren dat er een ander gedrag is. Sommige mensen hebben nu eenmaal een bord voor de kop. Aan de buitenkant kan je niet zien dat er wat aan scheelt, dus heeft de buitenwerld keihard zn mening klaar. Wanneer er openheid in is, is de buitenwereld er in het algemeen wat minder hard.

Misschien heeft jou schoonfamilie wel een gigaplaat voor de kop hangen………en zien ze het niet.

geniet lekker van je zoon en zn glimemnde koppie bij diploma uitreiking. dat er vele mogen volgen.

Truus

• Claudia Mv M en D

Mijn zoon heeft er 2 en een half jaar overgedaan om zijn A te halen dat was dus veels te lang volgens mijn schoonfamilie.

Oke buitenstaanders vindt ik niet erg om te zeggen dat hij pdd-nos heeft en uitleg over geef, maar familie nee ik vindt je neemt hem zoals hij is anders niet.

Mijn zoon eet ook weleens tussen de middag bij een vriendje en die moeders weten allemaal wat hij heeft en hoe ze hem moeten aanpakken.

Mijn familie ook hoor dat gaat heel goed maar inderdaad mijn schoonfamilie die heeft een metalen plaat voor waar ik en mijn man niet doorheen komen en dan vindt ik ook laat lekker die opmerkingen voor je zelf.

Maar truus volhouden jou kids komen ook wel aan de beurt hoor en als ze eenmaal hun a hebben volgt b vanzelf.

Mvg Claudia

• Can

Jouw verhaal is herkenbaar. Hoe meer je je zoon gaat verantwoorden of uitleggen je jezelf meer en meer moet verweren. Ik ben nu wat zakelijker en neutraler geworden in mededelingen rondom onze kinderen en hou het zo kort mogelijk (en vooral als ik weet wie ik voor me heb)

Sterkte

gr Can

• sassie

Allereerst : Gefeliciteerd, wat een knappe vent zeg!

En wat je schoonfamilie betreft: Ik kan misschien makkelijk zeggen dat je het je niet moet aantrekken maar ik zou er ook mee zitten hoor. Het is gewoon erg kortzichtig van je schoonfamilie en ik vind het ook grof dat ze zich nooit erin verdiepen.

Geniet maar van je zoon, en vooral op zwemles laten zitten hoor! Ieder kiest voor zijn/haar kind wat het beste is en al die opmerkingen, zou inderdaad best weleens jaloezie kunnen zijn.

Mijn zoontje gaat begin mei starten met de lessen.

Sassie

• marco den Haan

Hoi Claudia,

er wordt zoveel gesproken over kinderen die te vaak achter de computer of de TV zitten. Ik vind het goed van je zoon dat hij door wil gaan met zwemmen en dat jij hem daar in stimuleerd.

Wat betreft schoonfamilie : Je moet vooral altijd doen waar jij en je kinderen je lekker bij voelen, zonder dat dit door deze en gene beoordeeld hoeft te worden.

Bij ons is dit ook wel voorgekomen, maar dat is er wel een beetje af.

wat betreft het zwemmen : onze zoon heeft er bijna 4 jaar over gedaan om zijn A te halen,met tussenposen omdat hij watervrees had en hij had geen plezier in het zwemmen op zich,maar wel met water spelen.

na 1.5 jaar zaterdags een half uur priveles was er dan het diploma en kan hij waarschijnlijk over een paar weken ook voor B.

Groeten van Marco

• Carla uit Amsterdam

Gefeliciteerd !!

Gewoon doorgaan met zwemmen hoor. Onze zoon is ook zeven en heeft ook PDD NOS en heeft vorige week zijn C diploma gehaald!

Wij hebben dit gewoon prive gedaan op een gewone zwemschool en zijn daar natuurlijk wel een poosje mee bezig geweest. Bovendien heeft hij twee maanden geleden zijn arm gebroken en moest zelfs geopereerd worden. Toch is het hem gelukt om af te zwemmen voor zijn C diploma en daar ben ik heel trots op.

OP school zwemmen ze ook met de kinderen maar dat schiet echt niet op. Er zijn nog maar een paar kinderen die hun A diploma hebben gehaald. Bovendien laten ze de kinderen niet voor hun C diploma afzwemmen omdat te moeilijk zou zijn…….

Bij ons in de straat hebben de meeste kinderen alleen hun A en B diploma en zijn niet meer verder gegaan.Mijn zoon is dus reuze trots op zijn C.

Het zou best kunnen zijn dat ze een beetje jaloers zijn maar daar zou ik mij niets van aantrekken. Onze kids hebben het vaak moeilijk genoeg en als ze dat ergens goed in zijn moeten wij dat alleen maar stimuleren.

Groetjes Carla uit Amsterdam

• Maureen Brasker

Hallo

Ik krijg in mijn omgeving met onbegrip te maken

met het feit dat ik niet kan werken door mijn autisme

Doordat ik het geestelijk niet aankan

met mijn eigen huishouden wat ik er nog bij moet doen

dat is voor mij nog moeilijk om er bij te werken.

En verder begrijpen mensen dat vaak niet en veroordelen ze mij

en gaan niet graag met mij om.

Schatten mij dan van een laag niveau.

Op de Stellingmolen woon ik wel begeleid zelfstandig met andere clienten.

maar de clienten hebben nooit geen tijd voor mij

En voor anderen wel.

Sommige zitten helemaal op zichzelf.

Dat vindt ik ook wel lastig.

Het lijkt net zo dat je alleen wat waard ben als je een baan hebt.

Natuurlijk is dat belangrijk.

Maar niet ieder mens kan dat redden in de maatschappij.

Ik kan daar zelf niks aan doen als ik te veel moet doen dat ik dat niet red.

• Pma

Hoi Maureen,

Wie veroordeelt jou dan? Ja sommige mensen zijn best hard, en het is natuurlijk helemaal niet zo dat je pas wat waard bent als je werkt. Iedereen heeft zijn sterke eigenschappen en zijn mindere. Jij bent natuurlijk heel veel waard en het is al goed dat je je grenzen kent en weet dat het teveel is huishouden en werken! Mensen met autisme hebben ook weer bijzondere dingen vaak die mensen zonder autisme niet hebben, zoals ook veel op dit forum te zien is.

Het zou fijn zijn als mensen dat ook zien om je heen en ook begrijpen dat je het niet redt om alles te doen. Kun je met de begeleiding daar niet over spreken?

Kun je hen (begeleiding) aangeven wat je nodig hebt, zoals begrip ontvangen en dat je graag wil dat andere bewoners ook tijd voor jou hebben? Kun je tegen de andere bewoners zeggen dat je graag wil dat ze tijd voor je maken? Als je dingen benoemt kom je er nogal eens achter dat anderen soms net zo voelen als jij…

Het is zo dat de begeleiding hier iets mee zou moeten doen, maar misschien kun je het zelf aangeven?

Geloof in jezelf , jij weet wat je kunt en wat niet en daar kun je best heel zeker over zijn. Wat niet kan, kan niet. Je hoeft daar volgens mij helemaal niet onzeker over te zijn. Dan straal je dat vanzelf uit en dwingt daarmee respect af. Misschien heb je nu gewoon even hele andere dingen nodig. Ik hoop toch dat je hier met iemand over kan praten.

Sterkte er mee ! Groetjes Pauline

• SamPhoenix

Hoi Claudia,

Een late reactie natuurlijk, maar als ik je berichtje zo lees vind ik dat je een voorbeeldmoeder bent om je zoon zo te stimuleren in wat hij leuk vindt! Ons zoontje (5, wellicht diagnose binnen een paar maanden) gaat hopelijk binnenkort beginnen met zwemmen, maar als hij er zin in heeft en het goed gaat zou ik hem zeker door laten gaan, ongeacht wat ze op school doen met zwemlessen.

Ook wij lopen tegen een stukje onbegrip aan, niet alleen door mensen om ons heen, maar ook in de kringen van de schoonfamilie. Eerst wilden ze niet accepteren dat er iets met onze zoon aan de hand zou kunnen zijn en zelfs nu we al bijna 2 jaar bezig zijn met allerlei instanties en binnenkort naar het Sophia gaan voor onderzoek, wordt de boel erg makkelijk afgedaan, alsof wij als ouders ons aanstellen en er eigenlijk niets aan de hand is… Ik vind het jammer om te lezen dat het bij meerderen op dit forum ook zo gaat, maar ben ergens ook wel blij dat wij niet als enigen dit ‘probleem’ hebben. Probleem tussen aanhalingstekens, omdat het niet zozeer ons probleem is, maar dat van de schoonfamilie die zichzelf voor de gek houden en niet kunnen genieten van hun kleinkind, ondanks dat het juist zo'n heerlijk menneke is.

Wat ik wel gedan heb, hopelijk om het wat concreter te maken, is dat ik mijn schoonmoeder gevraagd hebt om mee te komen naar het onderzoek op de groep. Misschien ziet ze dan wel in dat het niet ‘allemaal meevalt’ en dat ons mannetje nou eenmaal een andere gebruiksaanwijzing heeft dan ‘het gemiddelde kind’

Het is al ruim 2 jaar geleden dat het eerste bericht gepost is, maar ik ben best nieuwsgierig hoe het nu haat met je zoon? Is hij nog verder gegaan of misschien nu zelfs nog steeds bezig met zwemmen? Heeft hij er iets van gemerkt toen hij op school zwemles kreeg?

Mijn complimenten in ieder geval!