Sociale vaardigheidstraining

• Can

Ik heb onze oudste (9, pdd nos en adhd) via stichting Mee opgegeven voor een cursus sociale vaardigheidstraining. Ik reageerde eigelijk op een advertentie waar ze deze cursus aanboden speciaal voor mlk kinderen met een ass. Onze oudste is geen mlk kind maar ik denk ik probeer het gewoon. Aan de eerste cursus meedoen lukte niet want dat waren allemaal mlk kinderen en dan zou hij uit de boot vallen. Toch werden we laatst benadert dus ik was dolblij. Ook bij deze groep zou het grotendeels om mlk kinderen gaan maar er was nog een andere jongen die naar regulier onderwijs ging en ze dachten dat het dan ook leuk was voor L om mee te doen. Thuis een goed intake gesprek gehad waar ze allemaal spannende dingen aan L vroegen ( L hield zich keurig maar ik merkte wel dat het erg spannend voor hem was). Gistermiddag zou het dan beginnen.

Helaas ben ik gebeld in de namiddag. L was eigelijk te druk, te aanwezig.

Nou willen ze het volgende week nog aankijken want ze hopen dat de drukte komt door de spanning van het nieuwe.

Ik hoop het ook.

Ik bedoel, als hij zo druk blijft ( hij reageert op elke prikkel) dan kan hij niet meer mee doen want dan gaat het ten koste v.d. groep.

Maar goed, dan gaan ze kijken of er iets via individuele training mogelijk voor hem is.

Stichting Mee, helemaal top:)

Dat moest ik ff kwijt:)

groetjes

Can

ps hebben jullie ervaringen met sociale training?

Op de basischool werd altijd gezegt dat zoiets haalbaar is als ze in groep 8 zitten

• Susan

Jep, maar ik was wat ouder, een jaar of 15/16 geloof ik.

Ik vond het vreselijk, afschuwelijk, nou ja noem het maar.

Ik paste ook niet binnen de groep. Het was een PDD-nos groep, werd van te voren gezegd en het zou een soort van individuele training zijn. De één had nog ergere fieps dan de ander en niet om te zeggen dat ik nu zo intelligent ben, maar ik was wel de meest intelligente van het stel.

Het meest afschuwelijke vond ik dat we rollenspellen voor de camera moesten doen en dat terugkijken.

Men zegt wel dat ik daarna ben “opgeknapt”.

Voor mijn gevoel is tijdens die training vooral bevestigd dat ik het wel goed wist en daardoor behoorlijk meer zelfvertrouwen heb gekregen.

Ik heb hem via het ATN gedaan (autisme team noord nederland)

Susan

• Susan

Niet echt wat je wilde horen denk ik:o, maar je vroeg om ervaringen;)

• Kay

Ik heb een keer bij de MEE geïnformeerd naar sova trainingen maar die waren eigelijk alleen maar gericht op mensen met een verstandelijke beperking.

En met wat ik in die folders las kwam het er vooral op neer dat mensen daar hallo en hot ziens en ja en nee leren zeggen en meer ook niet. Voor sommige kan het handig zijn maar voor mij was het niet echt iets wat ik nog niet wist.

Groetjes Kay

• Roos72

Onze zoon schijnt opgeroepen te kunnen worden vanaf 8 jaar. Ze zeggen dat daaronder geen nut heeft ivm de leeftijd en het begrip.Aan de ene kant logisch, maar ik ben wel heel blij dat de bascule nu een soort mini groepscursusje gaat doen met 3 jongens van 7 jaar om dit jaar te overbruggen. En nu maar hopen dat hij ook daar la een hoop van opsteekt.

• assepoester

Heeft iemand ervaring met de training ho tot hier en niet verder?

Ik denk zelf dat kinderen hierdoor meer zelfvertrouwen krijgen.

Informatie kun je vinden op de site uit eigen beweging.

• Claudia Mv M en D

De mijne van 7 jaar zit op het zonnekind en van de week voor het eerst geweest en hij vond het geweldig alleen het bestaat alleen in onze woonplaats.

http://het-zonnekind.com

Mvg Claudia

• Kay

Vechtsporten werken ook goed voor het zelfvertrouwen.;) En hopelijk ook voor zelfcontrole.

• Claudia Mv M en D

De Mijne zit op aikido want daar werken ze ook met je geest.

Mvg Claudia

• Kay

Dat doen ze wel vaker bij die oosterse vechtsporten. Ik heb dat ook met karate. Dat werkt ook erg goed voor controle. Met balans en coöordinatie trouwens ook. Stoten of trappen naar het hoofd die stoppen wij altijd vlak voordat je iemand zou raken. Dat werkt wel.