slapen /wakker worden

• evelien

Mijn zoon(17jaar) heeft pdd-nos en heeft veel moeite met inslapen en s`morgen wakker worden…. we hebben al veel geprobeert en toch lukt het hem vaak niet om optijd opstestaan , hij gebruikt het medicijn clonidine 0,150mg perdag wie heeft er nog tips ideeen enz enz

• Can

Onze oudste (9, pdd nos-adhdh) sliep vanaf zijn derde laat in. Vanaf zijn 8e krijgt hij daar nu melantonine tabletten voor en slaapt binnen een half uur in.

Met wakker worden heeft hij geen problemen, daar weet ik zelf niks van,

hij is altijd vroeg wakker

succes

Can

• Can

ps melantonine kun je zo kopen bij de drogist maar als je het op dokterrecept krijgt krijg je een tablet met meer melantoninegehalte.

Melantonine is het slaaphormoon wat bij sommige mensen niet goed wordt aangemaakt.

• Frieda

Mijn zoon van 19 (pdd-nos) heeft al jaren hetzelfde probleem. Dit heeft zodanig ernstige vormen aangenomen, dat hij eigenlijk totaal niet meer functioneert. Gaat niet meer naar school, omdat het hem niet lukt om op tijd te komen en als hij wel ging viel hij vaak tijdens de les in slaap.

Na lang zoeken naar de oorzaak, zijn we er nu achter dat hij een behoorlijke depressie heeft. Hij zit nu te wachten op een adviesgesprek van de Meerkanten, welke behandeling er gestart gaat worden. Ondertussen gebruikt hij nu paroxetine, en dat geeft wel enige verbetering, maar echt opgelost is het probleem daarmee dus nog niet. We hopen dan ook dat Meerkanten snel met een behandeling zal beginnen en dat dat wel zal aanslaan.

• Bianca

kijk eens naar lichtwekkers bijv. daymaker. Dit kan helpen omdat je ook weer door hormomen ontspannen wakker wordt ipv meteen helemaal overprikkeld te raken door een repeterend alarm. Meer alsof je natuurlijk wakker wordt van de zon die binnenschijnt

• evelien

Mensen erg bedankt voor jullie reacties, inmiddels heeft mijn zoon melatonine tabletjes en een nieuwe verwijsbrief naar de ggz om eens (opnieuw) tebekijken of en wat er aan gedaan kan worden .

Het is juist vakantie hier dus kan hij wat “uitslapen”maar we proberen toch om geen gat in de dag teslapen en een ritme aan tehouden

Hopelijk werkt het .

Nog 2dagen examen na de vakantie en dan is hij klaar met zijn VMBO volgende jaar gaat hij naar het ROC in s`Hertogenbosch , de gesprekken daar zijn hoopvol tav zijn pdd-nos

Grt Evelien.