Zindelijk

• Carmen

Ik heb een vraag maar weet niet of hier mensen zijn die deze kunnen beantwoorden.

Mijn zoontje wordt in augustus 4 en heeft een onofficiele diagnose voor ASS. Dit houdt in dat hij vanaf maandag in de observatieperiode zit om officieel gediagnosticeerd te worden. Maar goed, mijn vraag is, mijn zoontje wordt over vier maand vier en is nog onzindelijk. We hebben met allerlei dingen wel geprobeerd om hem zindelijk te krijgen maar of hij doet het in een luier of als hij geen luier voor heeft laat hij alles lopen.

Is dit iets wat bij het beeld kan horen dat dit veel later komt?

Op zich maakt het niet veel uit voor mij, maar ik weet niet goed of ik het gewoon moet accepteren en zo laten of wel proberen om hem zindelijk te krijgen met training (niet dat dat helpt tot nu toe ;-) )

• carla van dewaal

hallo carmen.

wij hebben een zoon van 19 jaar.

met autisme en een geestelijke beperking.

wij hebben door veel geduld en training.

onze zoon nu dag en nacht zindelijk.

groetjes carla

• sassie

Hoi Carmen,

Ja hoor, het is een bekend beeld. Onze zoon is ook pas rond de vier jaar een beetje zindelijk geworden, volgens mij pas met de viereneenhalf echt redelijk goed. Hij is n u zeseneenhalf en heeft nog steeds vaak ongelukjes. Vergeet het gewoon of is te druk met spelen of hij weet niet waar de toilet is en laat het dan maar lopen. Zou wel blijven oefenen, heb engelengeduld zonder enorm te pressen, dat werkt averrechts nl.

Mijn zoon is overigens ‘s nachts nog niet zindelijk, sporadisch een droge luier ’s ochtends wat ik vervolgens de hemel in prijs natuurlijk.

Hoop dat jullie snel de diagnose krijgen!

Sassie

• Carmen

Pressen werkt op alle gronden averechts bij Ramon ;-)

Maar bedankt voor jullie reacties, het komt dus meer voor.

• Tukkergirl

Hoi ,

Onze jongen was ook pas 4 voordat hij droog was.

Hij heeft ook ASS, maar geen verdere beperkingen.

Het grlappige was, toen hij het eenmaal door had, was hij binnen 3 weken zindelijk overdag en s'nachts… het zat toen opgeslagen in een van de vele mapjes in zijn hoofd.

Geen enkel punt meer.

dus heb geduld…. kan erg snel gaan…..

Onze dochter is nu bijna 3,5 en is in de molen voor ADHD of aanverwant.

Heeft het ( letterlijk) veel te druk om naar de wc te gaan.

dan hoor je … mama heb gepoept …. heel zachtjes….

of plasje gedaan…..

Maar we hebben geduld.

Thea

• Can

Onze jongste was met 6 overdag zindelijk. Hij is nu 8 en is snachts nog niet zindelijk.

gr Can

• judith

Hoi even wat duidelijkheid over zindelijk zijn/worden het schijnt dat de sluitspieren/zenuwstelsel van kinderen in de regel pas rond 3.5 jaar goed functioneren…dat de generatie van mijn moeder (77) dat wat sneller geregeld kreeg lag ook aan de luier ( katoen) en de druk om kids snel zindelijk te krijgen ( ieder jaar een baby er bij)

Kortom de luiers van nu zijn zo goed dat idd een kind niet voelt dat hij geplast heeft, verder hebben we ook ( als je als moeder werkt) ook weinig tijd om even stil te staan bij het zindelijk worden……….en je hebt altijd een buurvrouw zus of nichtje bij wie het kind veel sneller zindelijk is…………niet naar luisteren) gemiddelde leeftijd is geloof ik 3 en dan nog afhankelijk van de geboorte maand……..in de zomer is het makkelijker om een kind geen luier aan te doen korte broek trek je zo naar beneden……..

Ofwel maak je niet zo druk de een kan dit snel de ander dat………

groetjes Judith

• theodora

met onze zoon net 4 zijn we nu hard aan het trainen. Binnen gaat het nu aardig goed, maar als hij buiten gaat spelen is het nog knudde.

Ons is wel aangeraden om door te gaan met de training doe je helemaal niks dan pakt hij het ook niet op volgens de arts uit het ziekenhuis. Vandaar dat we nu met zichtbare beloningen werken. Hij moet zoveel keer plassen voordat hij de beloning die op de kast staat te pronken krijgt. Hij geeft de keren dat hij geplast heeft op de wc of het potje met een magneetsticker aan. Hij plakt de magneetsticker in het getekende vierkant en weet dan dat er bijv nog 3 vierkanten open zijn, dat zijn dus drie plassen. Iedere keer voren we het aantal op en komt er een magneetsticker bij en over een tijdje zal er ook een af gaan als hij een ongelukje heeft gehad want hij wordt er al heel goed en bedreven in.

heel veel succes

groetjes theodora

• Anna

Oudste was met 10 nog niet zindelijk. Door de jaren heen werden de ongelukjes wel steeds minder, maar toch…

Hij had hier zelf ook heel veel last van.

Hij voelt zich al anders en dan liep hij ook nog steeds met een luier.

Niet leuk…En ook niet leuk als je meerdere keren per dag moet douchen en verschonen. Nog niet gesproken over broeken spoelen en wassen…

Ik ben het toen in zijn routine/structuur gaan zetten.

Elke ochtend 15 minuten na het ontbijt verplicht 5 minuten op de wc zitten.

Tussen de middag 15 minuten na lunch verplicht 5 minuten op de wc zitten. School heeft medewerking gegeven.

's Avonds 1/2 uur na het eten verplicht 5 minuten op de wc zitten en rondjes draaien. Dit om de ontlasting op te wekken zeg maar.

Voor het naar bed gaan verplicht 5 minuten op de wc zitten.

In het begin best wel wat verzet, maar met een beloningssysteem ernaast was mannetje met 3 weken dag en nacht schoon en droog. Toppertje!!!

We hebben wel met hem afgesproken dat hij alleen zijn sticker kreeg als gecontroleerd was dat hij ook echt iets had gedaan op de wc.

Hij zei het zelf ook wel. “Maar ik was zo lekker aan het spelen.”

Dan dat ook maar structureren. Daar zijn ze het beste bij gebaat tenslotte.

• Elise

Je vraagt of niet-zindelijk zijn hoort bij autisme. Autisme heeft op zich niets met zindelijk worden te maken. Wat wel een rol speelt is het hebben van wel of geen verstandelijke handicap. 80% Van de mensen met autisme heeft een verstandelijke handicap. Kinderen met een verstandelijke handicap zijn gemiddeld later zindelijk dan kinderen die geen verstandelijke handicap hebben. Dit verklaart misschien de reacties die al gegeven zijn en die je mogelijk het onerechte idee geven dat autisme en onzindelijkheid bij elkaar horen. Het aantal kinderen op een ZMLK dat nog een luier/pull-up broekje draagt is vele malen hoger dan op een gewone basisschool.

Ter geruststelling; er zijn nog heel wat 4 + 5 jarige (vooral jongetjes) die geen verstandelijke beperking hebben die nog niet zindelijk zijn, al zijn de meeste wel overdag droog. Maar sommige 4 jarige hebben overdag nog een pull-up broekje aan (in klas 1 + 2 zitten er altijd wel een paar). Pas na het 7e jaar wordt gesproken van een incontinentieprobleem. Overigens zijn er wel een aantal kinderen die in een luier plassen wel fijn vinden (lekker warm) en/of geen zin hebben om naar de wc te gaan. De plaswekker kan dan uitkomst bieden. Maar dat is voor jouw zoontje alemaal nog te vroeg. Hij is immers nog maar 3 1/2. Trainen kan natuurlijk wel.